Miksi blogeja tarvitaan?

Vierailija

Kun lueskelin näitä vastauksia, ja nettiET:n blogeja niin aloin miettiä että miksi blogeja tarvitaan: mitä sellaista ne tuovat esimerkiksi minun elämääni mitä en saa lehdestä tai tvstä tai kirjoista, ja mitä ne voisivat tuoda nettiet:hen.

Minulle blogin lukeminen ei missään nimessä ole vaihtoehto lehdelle tai kirjalle, sillä on ihan oman paikkansa minun "mediapaletissani". Luen paljon kansainvalisiä blogeja joissa puhutaan asioista joita ei käsitellä missään muualla, kuten vaikkapa http://www.boingboing.net/ -blogia, joka kuvaa itseään näin: "Boing Boing is a weblog of cultural curiosities and interesting technologies." Ja se on myös yksi maailman suosituimmista blogeista. Toinen suosikkini on Hesarin blogit, joissa toimittajat käsittelevät sellaisia asioita mitä Hesariin ei "mahdu" tai mistä heillä on henkilökohtainen mielipide.

Jossain vaiheessa yritin myös hiukan seurata mitä suomalaisissa ns. tavallisten ihmisten blogeissa tapahtuu, mutta sitten kun blogilista.fi alkoi olla täynnä toinen toistaan pölhömpää "fashionblogia" niin luovutin. Mutta kyllä tässä minusta et:llä olisi ns. markkinarako, avata kanava oikeasti kiinnostaville ja aikuisille blogaajille.

Nettiet:n nykyisten blogien osalta... noh, ne ovat hiukan liikaa kolumneja minun makuuni: blogin kirjoittaminen on minusta ihan oma kirjoittamisensa laji, jota täytyy vähän opetella :-)

Ja jos hiukan reippaammin saa kritisoida, niin en oiken ymmärrä miksi yritätte kilpailla ihan täsmälleen samoilla "aseilla" kuin kaikilla muillakin on: netti on täynnä parempia ja kiinnostavampia blogeja puutarhauksesta ja matkoista. Maija Toppilan blogi on ainoa jossa on kunnolla yritystä.

Paljon kiinnostavampi aihe olisi jokin sellainen aihe joka liittyy juuri täsmälleen meidän et-ikäisten elämään. Vaikkapa jonkun fiksun ihmisen blogi siitä, mita kaikkea uutta, ihmeellistä ja ihanaa ja ikävää liittyy työelämästä eläkkeellejäämiseen.

nettiruusu

Kommentit (1)

Vierailija

Nettiruusu, kirjoituksesi on todella hyvä, olennaisuuksiin puuttuvaa.

Olen seurannut blogeja jo pitkään ja etsinyt + löytänyt niistä jotain erilaista kuin lehdistä ja kirjoista.Tärkeimpien harrastusteni (= kirjallisuus, kasvit ja puutarha, ajattelu ja filosofia) piiristä löytyy loistavia blogeja niin Suomesta kuin maailmalta. Lisäksi olen löytänyt erinomaisia blogeja ammattiasioistani, ja niistä on ollut tosi paljon hyötyä työssäni.

Olen nyt pikalukenut nettiET:n blogeja enkä ole varsin vaikuttunut. Johtunee juuri siitä, mistä Nettiruusu mainitsi: blogikirjoittaminen on aivan oma lajinsa, joka täytyy oppia. Se on mielestäni huomattavasti henkilökohtaisempi ja intiimimpi kuin kolumni. Sen on myös laajennuttava yksityisestä yleiseen ja oltava vauhdikas ja persoonallinen ilmaisussaan. Pieni ärsyttävyys ja asenteiden kuperkeikka ei ole ollenkaan pahasta...

Kovia vaatimuksia? Kyllä, mutta hyvä kirjoittaja oppii ja hyvät kirjoitukset palkitsevat tekijänsä.

Mielenkiintoisen blogikokeilun löysin Vantaan kaupungin sivuilta. Se kuuluu kaupungin ikäpoliittiseen ohjelmaan ja on nimeltään Viksun blogi: http://viksublogi.blogspot.com/
Siinä on eri kirjoittajia ja kirjoittajat on valittu eri aloilta valottamaan ikäihmisten erilaisia iloja, suruja, ongelmia tai ratkaisuja. Tekstien taso on kyllä hyvin kirjava, mutta tässä tapauksessa se ei haittaa. Jotain vastaavaa voisi nettiET:ssäkin kokeilla.

Itse olen suunnitellut ryhtyväni bloggaamaan, mutta haluan oppia ensin oman blogityylini ja lisäksi löytää mahdollisimman käyttäjäystävällisen julkaisujärjestelmän. Olen kirjoittanut kolumneja monta vuotta eri julkaisuihin, mutta sen tyylin hiominen blogikypsäksi vaatii vielä työtä.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat