Kommentit (13)

Reppanat reportaasit

Hohhoijaa - eikö toimittajat voisi joskus tehdä juttuja muista kuin samoista kavereistaan?!?

Ei ymmärrä

Että joku viittiiki raahata kiukaan ja kiuaskivet  Egyptiin ja rakentaa sinne saunan! Sielhän on yli +40 astetta lämpöä melkeen puol vuotta. Mulle ei tulis mieleenkään alkaa siel saunomaa.

Vierailija

Tehdäänkö nää kaikki jutut lukijakorttien sisällöstä toimituksen keittiönpöydän ääressä  Onks muitakin toimittajia, kuin Hesarin toimittajakoulussa reputtaneita? Ohuita ja onttoja tarinoita sekä tekstimainontaa.

Mökin muori
Seuraa 
Liittynyt8.5.2014

Rohkenen olla erimieltä edellisten kirjoittajien kanssa. Juttu kiinnostaa minua eikä ole mielestäni laisinkaa ohut. Nämä ihmiset elävät minun unelmaani, tosin haluaisin viettää talvet Luxorissa Hurgadan sijasta. Mutta kun on vastakkain koira ja Luxor niin valinta on ilmeinen.

Ymmärsin jotta tuo saunallinen koti on lähinnä talvikoti. Waltarin Sinuhe sanoi että yöt Thebassa ovat kylmiä. Talvella auringonlaskiessa lämpötila laskee reippaasti alle kymmeen asteeseenkiin, eikö sauna silloin maistuisi? Itse olen saunonut Kreikassa helteelläkin ja  nauttinut siitä.

Käyttäjä680
Seuraa 
Liittynyt8.3.2016

Mökin muori on jälleen oikeassa. Kyllä niitä viileitäkin päiviä on etelässä. Silloin tekee sauna hyvää.

Suomalainen tykkää...

Minäkin olen ollut Espanjan helteessä telttasaunassa. Oli oikein nautinnollinen ja virkistävä kokemus.

Vierailija

Oleellinen  asia,  eläke riittää tuolla paremmin  jopa hyvin.   Ilmastoon sopeutuu  siinä kuin suomen syksyyn.  Sauna  on  muuttajasta kiinni. Mutta  kiuaskivet  painaa  15 kg  jos epäilee että alueen kaikki kivet on pinottu  pyrämiiteihin.  On toki huomioitava kivien laatu. 

Maassa  on paljon hyvääkin. 

Marjatta Jokinen

Meillä oli kyllä ihan ilo ja kunnia saada toimittaja Päivi Arvonen vierailemaan Egyptin kodissamme. Vietimme mukavan iltapaivän ystäviemme kanssa kertoillen kaikista tilanteista, joihin olimme sillä ollessamme joutuneet. Lehteen ei tietenkään voi jaaritella kaikkia sattumuksia ja kommelluksia, eikä myöskään kaikkia niitä ihania elämyksiä, joita voi kokea ainoastaan Egyptissä. Egypti on aivan turhaan ollut hiljaisena matkakohteena suomalaisille. Nyt ovat muut maat jo lisänneet matkailua sinne, mutta Suomesta ei vieläkään ole ollut sinne suoria lentoja. Onneksi Istanbulin kautta pääsee reittilennoilla edullisesti ja suhteellisen nopeasti Hurghadaan.

Marjatta Jokinen

Kirjoittaja ei ole ilmeisesti ollenkaan ainoa suomalainen, jolla on täysin väärä kuva Egyptin ilmastosta. Se on ymmärrettävää, jos siellä on vieraillut Suomen kesälomien aikaan. Silloin en minäkään sinne menisi. Parhaat lomailmat ovat loka-marraskuussa sekä maalis-toukokuussa. Silloin merivesi on miellyttävän lämmintä eikä ilma ole vielä ollenkaan liian helteistä. Sitä vastoin keskitalvella ei pipokaan ole liikaa. Sisällä on jo pidettävä lämmitystäkin päällä, laattalattioilla käyskentelee mieluummin villasukat jalassa. Kyllä Egyptin talvikausi siltikin voittaa kirkkaasti Suomen talven. Ellei sitten satu olemaan himohiihtäjä. Minä olen jo ehtinyt hiihtää tarpeeksi. Toivonkin kaikkien suomalaisten löytävän Egyptin takaisin lomakohteeksi, sillä elämä siellä sopii jo sekä asumiskustannusten että muiden kulujen edullisuutensa vuoksi hyvin meille tavallisille suomalaisille. Oman pienen asunnon ostaminenkin on suoraan sanoen siellä halpaa: merenrantastudion uima-altaineen saa hieman yli 20.000 €:lla. Ja aurinkohan on sen jälkeen ilmaista! Katsoa voit vaikkapa vielä keskeneräisestä projektista www.turtlesbeach.com .

pitulo1
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Mielenkiintoinen artikkeli.  Ainoa, mitä kritisoin, on ettei "huonoista" puolista oli laisinkaan mainintaa esim. byrokratia ja asioiden hoitamisen hankaluus, leimaa pitää hakea sieltä sun täältä, jonotella, odotella. Länsimaalaisia myös "narutetaan" mennen tullen mutta haitanneeko tuo mitään kun itse eivät ole siitä tietoisia.

Mielestäni Egyptissä asuminen vaatii siellä asuvalta ulkomaalaiselta tietynlaista mielenlaatua. Monelle siellä asuminen ei vaan sovi koska "tietyt" asiat alkavat ajan mittaan pännimään.

Itse en voisi ajatellakaan asuvani  rantalomakohteissa tai rikkaille egyptiläisille + ulkomaalaisille rakennetuissa asuntoryppäissä.  Ymmärrän kyllä, että joillekin se on mieluisin vaihtoehto varsinkin jos ei ole arabian kielen taitoa.

Olen asunut kaikki vuodenajat Egyptissä mutta saunaa en ole siellä kertaakaan kaivannut. Joulu-ja tammikuut ovat öisin tosi, tosi kylmiä. Muistan, kun v. 1991 vietin joulukuun Luxorissa ja siellä satoi lunta! (pikkasen hiutaleita mutta kuitenkin ylitti uutiskynnyksen)

NHI

Siis eihän Egyptissä ole aina +40 astetta! Huomaa, että ehkä joillain on jäänyt maantiedon tunti väliin, mutta esim. aavikolla lämpötila voi olla talviaikaan todella lähellä nollaa. Itse olen asunut myös Egyptissä kahdessakin paikkaa (ei tosin Sharmissa tai Hurghadassa) ja ekalla matkalla tiesin kyllä, että kylmä voi tulla. Oli takkia, kaulaliinaa, hanskoja ja kalsareita ja kaikki tarpeeseen. Päivällä auringossa oli ok keli (+20...+22), mutta varjossa jo heti paleli saati sitten illalla/yöllä kun oli muutama aste lämmintä ja Niilin varrella kävi kova tuuli. Sisätiloissa EI ole lämmitystä joten joskus sisällä oli jopa kylmempää kuin ulkona ja asunnoissa on usein kaakelilattiat kautta linjan. Kokematta sitä on vaikea kuvailla, mutta talvella sisälläkin saa olla tuplavillasukat ja paljon vaatetta ellei sitten laita ilmastointia lämpöpuolelle, niistä viilennyslaitteista kun sekin onnistuu :) Ai että olisi kyllä ollut siis vallan mainio tuo sauna, mutta meidän asunnossa ei kyllä lähdetty siihen kun ei tilaakaan ollut.  Kesällä toki on kuuma, mutta innokkaimmat suomalaiset saunovat silloinkin. Itse asiassa Egyptissä se toimisi siten, että menee saunomaan niin uskokaa tai älkää, sen jälkeen +40...+45 lämpötilat tuntuvat viileältä ;) Tiedän monen toteuttavan tätä jos asuu kuumassa maassa ja on sauna.

Itse palelin kroonisesti talvella tuolla, se koleus meni vaan jotenkin luihin ja ytimiin mutta toisaalta miksikäs ei. Kotona jos istuskelee iltaisin eikä tee mitään fyysistä koko ajan niin kyllä se asunnon kylmyys pureutuukin luihin asti. Rantakohteissa tuli joskus vierailtua talvella ja naurettua, kun itse kulkee toppatakissa ja muut ottaa aurinkoa vaikka parhaimmillaan saattoi olla nippanappa +18C ja kamala tuuli. No mutta, rantaloma on turistille rantaloma, oli sää mikä hyvänsä :D Nykyään jos menisin kun en ole hetkeen asunut tuolla, niin voisi taas hikoilla jos lämpötilat ylittää 20.

Toimittelijan jutunjuuri

Kuinka monta kertaa toimittaja Arvonen kertoo tuttavaperheestään?
Luulisi aiheen olevan loppuun asti lypsetty. Hiukan jo jotain uuttakin!

-valone-Käyttäjä698
Seuraa 
Liittynyt11.3.2016

Ei ymmärrä kirjoitti:
Että joku viittiiki raahata kiukaan ja kiuaskivet  Egyptiin ja rakentaa sinne saunan! Sielhän on yli +40 astetta lämpöä melkeen puol vuotta. Mulle ei tulis mieleenkään alkaa siel saunomaa.

Katsoppa kun se on niin, että kun saunoo tuollaisessa ilmanaalassa 80 asteessa kiuas. Kun tulee ulos ilma on raikasta ja viileää. Tämä vaan tiedoksi, miksi joku saunoo "kuumassa ilmanalassa".

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat