Kommentit (6)

Vierailija

Höpöjä taas tulee ns. asiantuntijalta. Mistähän tuo vähärasvaisen ylistys tulee, kun tieteellinen tutkimuskaan ei sitä tue. Eri uskontoihinhan kyllä toisaalta kuuluu kaiken tieteellisenkin todistusaineiston sivuuttaminen, olisikohan siitä kyse. Noilla ohjeilla ei ole mitään tekemistä kilpirauhasen vajaatoiminnan kanssa. Ja kilpirauhasen vajaatoiminnassa on varmistettava riittävä jodioidun suolan saanti.

Vanha elli
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Kilpirauhasen vajaatoimintaan ei ole olemassa mitään juuri tähän sairauteen tieteellisesti tutkittua ruokavaliota. Nuokin syömiset sopisivat hyvin monelle ihmiselle. Onneksi hyvin pärjätään, vaikkei alati muuttuvien ohjeiden perässä juostakaan.

Vierailija

Moni suomalainen (vauvasta vaariin) kärsii tietämättään erilaisista ravinnepuutoksista. Yleisimmät ravinnepuutokset ovat kalan Omega-3 rasvahapot (EPA ja DHA), rauta, folaatti, B12-vitamiini, D-vitamiini (ruuasta on mahdotonta saada riittävästi D-vitamiinia, oli se millainen tahansa), C-vitamiini, jodi, seleeni, magnesium, sinkki ja K2-vitamiini, joka on äärimmäisen tärkeä verisuonten ja luuston hyvinvoinnille. 

Näiden puute altistaa kaikenlaisille ikäville sairauksille.

Esim. kilpirauhasen vajaatoiminta tulee jos ravinnossa on liian vähän Seleeniä, Jodia, Sinkkiä, Kuparia ja Magnesiumia sekä D-vitamiinia. Näiden hivenaineiden ja D-vitamiinin puute on yleistä suomalaisilla.

Suomalaisten jodin saanti ravinnosta on vähentynyt lähes kolmannekseen siitä, mitä se oli parhaimmillaan 1960-luvulla.

Eli ei nää sairaudet ihan taivaasta tipu. Toki on sairauksia, joihin ei voi edes ravinnolla vaikuttaa, mutta ne eivät ole lisääntyneet.

Oman jodin saantinsa voi helposti laskea Finelin ravintoainelaskurilla, joka antaa keskimääräisen saannin arvon.

Vierailija

Viljaton ruokavalio on ehdoton, jos haluaa että kilpirauhanen toimii.

Ja rypsi pois.

Suomessa margariinileipä, peruna, puuro ja rasvaton maito perustuu maatalouspolitiikkaan, EI terveyttä edistävään ruokavalioon, tieteellisestä tutkimuksesta puhumattakaan. 

Viljavalmisteita (puuro, leipä, näkkileipä, riisi, pasta, makaroni, mysli jne...) tai perunaa ei raavaskaan mies tarvitse kahta annosta enempää päivässä, koska liika hiilihydraatti mm. lihottaa, etkä jaksa syödä kasviksia riittävästi päivässä, joita tulisikin olla jokaisella aterialla vähintään puolet aterian koosta. 

Terveelliset ravitsemussuositukset yli 2-vuotiaalle ovat:

Keskivertonaisen rasvan tarve on n. 80 grammaa rasvoja päivässä.

Hyviä rasvoja ovat: villi kala, pähkinät, siemenet, manteli, avokado, kananmuna, kylmäpuristetut LUOMU kasviöljyt tummassa lasipullossa, koska ainoastaan kylmäpuristettu kookosöljy kestää valoa, mutta muut ei. Sekä eläinrasvat (luomu, niittyliha ja riista ovat parhaimpia). ÄLÄ SYÖ margariinia tai muitakaan prosessoituja siemenöljyjä (rypsi, pullomargariini, kasvirasvakermat jne...).

Proteiinia tulisi saada 1-2 grammaa per painokilo (normaali paino). 100 grammaa lihaa, sisäelimiä tai kalaa sisältää n. 20 grammaa proteiinia (riippuen lihan tai kalan rasvaprosentista), yksi kananmuna n. 7 grammaa ja 1dl maitoa, piimää, viiliä tai jogurttia 3 grammaa. Proteiinin liian vähäinen saanti johtaa vääjäämättä lihasmassan ja luuntiheyden menettämiseen sekä immuniteetin heikkenemiseen.

Ja paljon kasviksia, hedelmiä, vihanneksia, juureksia, papuja, linssejä, herneitä ja marjoja. Aikuisella vähintään 500 grammaa päivässä, mutta mieluummin lähes 1000 grammaa.

Ja juo ainoastaan vettä, ei maitoa, ei limsaa, ei sokerimehuja, ei kasvijuomia, ei kivennäisvesiä tai mitään muutakaan. 

Vain alle 10 % suomalaisista syö suositusten määrän kasviksia, vihanneksia, juureksia, hedelmiä, papuja, linssejä, herneitä ja marjoja päivässä. Osa ei lainkaan ja loput siltä väliltä. Sama koskee kalaa.

Syöthän D-vitamiinia?

Vierailija

Länsimaissa autoimmuunitulehdus ("Hashimoto") aiheuttaa 90 prosenttia kilpirauhasen vajaatoiminnoista. (Ohimennen todeten maailmanlaajuisesti jodinpuute kuulemma yleisin.)

Hashimotoa ei osata (*) parantaa, mutta sen hyökkäyksiä voi lieventää kolmella perustempulla.

Ensinnäkin tiukka gluteenittomuus ruokavaliossa.

Toisena 200µg seleeniannos päivittäin.

Kolmanneksi TSH:n alentaminen. Tämä tapahtuu lääkityksellä eli useimmilla vaatii lääkärin myötävaikutusta. Perustuu yksinkertaisesti kilpirauhasen stimuloinnin vähentämiseen.

Jotkut saavat apua maitotuotteista luopumalla.

(*) Tutulla kyllä yli tuhannen ollut TPOab alentunut alle kahdensadan.

Leipää pitää syödä Ja kevytl...

Ja miltäköhän kirjekurssita on tämä "neuvoja" valmistunut? Kilpirauhaspotilaana voin sanoa; Luoja meitä säästäköön kaltaisiltasi.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat