8 kysymystä verenpaineesta

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Miksi salmiakki ei nosta verenpainetta? Sehän on ammoniumkloridia eli suolaa itsessään. Olen ymmärtänyt että lakritsissa verenpainetta nostava vaikutus tulee glykurritsiinin kautta ja tämä on mainitsemasi aldosteronin kaltainen vaikutus (natriumit takaisin ja kaliumit pois elimistöstä).

Vierailija

Alhaisesta suolan käytöstä jopa nelinkertainen sydäntautien kuolleisuus
http://www.magneettimedia.com/?p=8765

Syökää suolaa
http://www.raikasweb.com/syokaa-suolaa

Matala D-vitamiinitaso aktivoi munuaisten angiotensiinijärjestelmää, mikä taas on tehokkain verenpainetta nostava tekijä.
Lääkäri Erkki Antila

D-vitamiini ehkäisee verenpaineen nousua!
D-vitamiinin puute on jo aikaisemmin yhdistetty verenpainetautiin, mutta nyt uusi amerikkalainen tutkimus viittaa siihen, että puutos liittyy myös lievään verenpaineen kohoamiseen. Raportin julkaisee Kidney & Blood Pressure Research -lehti (2012). Suomalainen D-vitamiinin viranomaissuositus on aivan liian pieni, se tulisi nostaa vähintään kymmenkertaiseksi nykyisestä. Riittävä saanti ehkäisisi monia merkittäviä kansantauteja ja jarruttaisi niiden kulkua. D-vitamiini säästäisi miljardeja euroja vuodessa.

Tutkimus oli osa suurta kansallista terveyshanketta, nimeltään 3rd National Health and Nutrition Examination Survey. Tulosten mukaan vähiten D-vitamiinia veressä olevilla ihmisillä (alin neljännes) oli 48 % suurempi todennäköisyys sairastua esiverenpainetautiin kuin niillä, joiden seerumin D-vitamiinin pitoisuus (S-D-25) oli suurin (ylin neljännes).

Esiverenpainetauti (prehypertensio) on tila, jossa systolinen paine on 120–139 mmHg tai diastolinen paine on 80–90 mmHg. Tila voi edetä varsinaiseksi verenpainetaudiksi, jossa lukemat ovat vähintään 140/90 mmHg. Yhdysvaltain hallituksen arvion mukaan noin 30 % amerikkalaisista naisista ja miehistä potee esiverenpainetautia. Sen syyt eivät ole kaikki vielä selvillä, mutta siitä syytetään muun muassa ylipainoa, liikunnan puutetta, tupakointia, runsasta alkoholin käyttöä ja sukuhistoriaa. Esiverenpainetauti lisää myös riskiä saada valtimonkovetustauti, sydänkohtaus, sydämen vajaatoiminta, aivohalvaus ja munuaisvika.

Tutkimuksessa seurattiin 9 215 yli 20-vuotiaan henkilön terveydentilaa. Peräti 3 712 henkilöllä (40 %) todettiin esiverenpainetauti. Siihen liittyi pieni S-D-25-lukema, joka oli riippumaton sukupuolesta, rodusta, painoindeksistä (BMI), seerumin kolesterolista, C-reaktiivisesta proteiinista (CRP) ja munuaisten toiminnasta. Tutkittujen henkilöiden otos oli niin suuri, että se edustaa hyvin yhdysvaltalaista väestöä kokonaisuudessaan.

Luonnon D-vitamiini on hyvin halpaa, korostavat tutkijat. Auringonvalo on tärkein D-vitamiinin lähde, mutta se muodostaa paljaassa ihossa D-vitamiinia vain silloin, kun aurinko paistaa niin korkealta, että ihmisen varjo on lyhyempi kuin hän itse. Ravinnossa eniten D-vitamiinia on rasvaisissa kaloissa, kananmunissa ja sienissä. Ravinnosta saadaan kuitenkin liian vähän D-vitamiinia, 3–5 mikrogrammaa (µg) päivässä. Siksi Suomenkin viranomaiset suosittavat nykyään koko väestölle D-vitamiinia purkista ympäri vuoden.

Suomessa lastenlääkärit vaativat nostamaan lastenkin saantisuosituksen 100 µg:aan päivässä. Se voi ehkäistä lapsia sairastumasta myöhemmin elämässään diabetekseen, sydän- ja verisuonitauteihin, syöpään ym. kansantauteihin. D-vitamiini torjuu myös virus- ja bakteeri-infektioita ja lyhentää niiden kestoa, osoittavat monet uudet tutkimukset.
http://www.tritolonen.fi/index.php?page=news&id=2236

Voi Hyvin 2/2012 lehdessä on lääkärin artikkeli verenpaineen hoidosta elintavoilla ennen lääkkeitä eli mene kirjastoon lukemaan lehti.

Vierailija

Olen 60v. normaalipainoinen nainen.Työterveyslääkäri lähetti minut jatkotutkimuksiin,
kun verenpaineeni oli 138/88.
Gardiologi tutki minut ja sanoi,että ei aihetta lääkitykseen,seurailen ja mittailen verenpainetta kerran 2kk.
Hän kertoi,että jos ei ole ylipainoa,eikä omenavartaloa ja on muuten terveen oloinen niin verenpaineeseen ei puututa ennenkuin se on 140/90 tai yli.
Hän kehoitti liikkumaan säännöllisesti ja välttämään liikaa suolaa ja lakritsia.
Viimeisin mittaus oli 135/85.Kuulun kyllä riskiryhmään kummankin vanhempani puolelta,joten olen kyllä ottanut ohjeista vaarin.Liikun säännölisesti ja katson mitä suuhuni laitan.
Salmiakin himosyöjänä luulin,että sekin kuuluu kiellettyjen listalle,niinkuin lakritsikin.
D-vitamiinia otan 30 mikrogrammaa vuorokaudessa.Varaa olisi varmaan lisätäkin.

Vierailija

Lainaus:

Olen 60v. normaalipainoinen nainen.Työterveyslääkäri lähetti minut jatkotutkimuksiin,
kun verenpaineeni oli 138/88.

Tuohan on ihan normaali.

Vierailija

Miksi ei puhuta kahvin vaaroista,vaikka en mielestäni juonut paljon ,niin verenpaine vaan alkoi nousta,tressaannuin!Lopetin kahvin juonnin,vähensin suolan käyttöä ja lisäsin hiki liikuntaa,kuukauden päästä olin normaali lukemilla.Vähän aikaa oli kahvia ikävä ,siihen littyy mukavia hetkiä ,niin kuin nautinto aineisiin aina.Puolivuotta on mennyt näillä itsehoito lääkkeillä ja verenpaine on kurissa,kahvia en kaipaa,kyllä ihminen sopeutuu kun tahtoa riittää.

Vierailija

Kuinkaa monta verenpaine lääkettä syötte te ,joilla tuo paine on ongelmana?Itselläni on ollut jo vuosia ja aina vaan lisätään lääkettä.Kahvia toki juon ,mutta jos se olisikin niin yksinkertaista,että jättää kahvin pois,niin kai verenpaine lääkkeet olisikin pois jo markkinoilta.

Vierailija

Kuten toisaalla olen jo kertonut, olen minä voinut lopettaa viisi vuotta käytössä olleet verenpainelääkkeet (kaksi kpl) syömällä 100 mikrogrammaa D-vitamiinia vuorokaudessa. Verenpaine tällä annoksella hyvällä tolalla!

Vierailija

Onkohan kokemusta sellaisesta verenpaine lääkkeen vaikutuksesta,kun Kaliumin vaje?Se siis tulee lääkkeistä,joilla nestettä poistava vaikutus.Millaiset oireet ovat olleet teillä ja kuinka nopeasti korjaantui lääkkeillä?

Vierailija

Diovan 80 mg eli pilleri päivässä ja lääkärin mukaan loppuelämä... saas kattoo sitten, miten on.
Jostain luin, että lääkityksellä alaspainettu verenpaine ei ole niin hyvä, kuin jos se saataisiin alas esim. ruokavaliolla tai laihduttamalla. Lääkärin mukaan minulla on verenpainetauti, joten en pääse eroon siitä näillä toimenpiteillä?

Vierailija

Jokaisen kannattaisi varmaan ensin kokeilla, auttaisiko D-vitamiini (kuten vierailijalla 7.6.2012 klo 8:22).

Itse ainakin mieluummin söisin vitamiinia kuin lääkettä, jos vaikutus olisi toivottu.

Vierailija

"Jos verenpaine jää pysyvästi koholle". Tärkein kysymys on, että mitä on tehty sen alentamiseksi. Mitä lääkäri on osannut tehdä. Minkälaisille asiantuntijoille on ohjattu ja miten on seurattu kehitystä. Yleensä lääkärit eivät "ohjaa" mihinkään ja mitenkään ei seurata. Vasta sen jälkeen voidaan todeta, onko jäänyt pysyvästi. Nykyään vain seurataan ja sen jälkeen todetaan. Jos tällaisessa tilanteessa aloitetaan lääkitys, niin syyt jäävät ikuisesti piiloon. 

Vierailija

Hei olen syönyt muutamia vuosia verenpainelääkettä. Alussa kokeiltiin useita eri valmisteita -osa yskitti - osassa  hurjia huimauksia- ja vihdoin löytyi suht passeli. Koskaan aiemmin minulla ei ole ilmennyt sellaiia oireita- hikoan päästä niin että vesi nokkuu pitkin niskaa - ja ohimoita. Lisäksi olen huomannut - välillä tulee aivan hillitön himo suolakurkkuihin - salmiakkiin ja lakritsaan. Summa summaaruun - olen todennut nämä lääkkeet poistavat elimistöstä nesteitä ja oma kroppa ryhtyy huutamaan apua kun tilanne on elimistössä on sekava. Urheilen todella paljon ... ja en välillä tiedä ottaako pilleriä vaiko ei.    

Noniin

Lääkärien koulutuksessa lienee jotain vialla, kun AINA ja jokaiseen "vikaan" / vaivaan määräävät lääkettä.

Vaihtoehtoisia ruokavalio-, liikunta- ym. ohjeita en ole itse ainakaan sieltä taholta saanut. Pitää olla tosi sitkee ja kokeilla kaikkea mahdollista, usein apu löytyy myös ilman lääkitystä.  Vai onko tosiaan kyse siitä, että lääketehtaat laajamittaisesti "lahjovat" lääkäreitä? 

Ei kannata uskoa kaikkea mitä kuulee, kannattaa kokeilla ja ottaa vastuu omasta terveydestä omiin käsiin. Ei tietenkään aina, joskus on pakko uskoa......

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat