Laihalla alhaiset verenpaineet

Vierailija

Aina valitetaan lihavuudesta ja korkeista verenpaineista. Itselläni on ongelma lihoa (nyt kyllä taidan saada paljon vihamiehiä ja kateellisia kirjoituksianne) sekä matalat verenpaineet. En käytä kuusikymppisenä kuin yhtä lääkettä joka on sydänoireisiin Dinit-suihke. Se mokoma vielä alentaa verenpaineita entisestään. Mutta hoidan itseäni syömällä terveellisesti, mm. ei punaista lihaa ja liikun aika paljon rauhallista kävelyä. Ihmiset itse taitavat tehdä itsensä sairaaksi vai mitä? Nimimerkki Onnellinen

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

Olen kysellyt lääkäriltä keinoa verenpaineen nostamiseksi, sillä omat paineeni ovat aivan liian alhaiset. Ikäkään (70+) ei ole nostanut niitä. Henkilääkärini mielestä minun pitää tulla toimeen näillä, vaikka joskus on paha olo ja pyörryttää. Varsinkin aamuisin on hankalaa pysyä pystyssä.
Eiköhän normaalipainoisella tupakoimattomalla ihmisellä alhaiset paineet johtune myös perintötekijöistä. Stressiä oli työvuosina muillekin jakaa, ja jo silloin mitattiin hyvinkin alhaiset paineet.
En kyllä ryhdy lihotus- tai tupakkakuurille, vaikka ne saattaisivat korjata tilannetta (90/50 tai vieläkin alhaisempi yläpaine).

Miksiköhän alhaisen verenpaineen ongelmista ei yleensä keskustella milloinkaan?

Vierailija

Muistattehan juoda tarpeeksi. Minulle tulee huono olo, jos on nestevajausta. Kun vanhemmiten ei janota, en aina huomaa juoda tarpeeksi, kun en juo edes teetä tai kahvia.

Vierailija

Ei se aina ole laihuudesta kiinni. Itse olen aina ollut hoikka 163cm 58-60kg. kärsinyt korkeasta verenpaineesta jo 30 vuotiaasta lähtien. Nelikymppisenä aivoinfarkti, josta onneksi pääsin vähällä. Lääkitys siitä lähtien. Paineet olleet 90-115/ 157- 190

Vierailija

Lainaus:

Olen kysellyt lääkäriltä keinoa verenpaineen nostamiseksi, sillä omat paineeni ovat aivan liian alhaiset. Ikäkään (70+) ei ole nostanut niitä. Henkilääkärini mielestä minun pitää tulla toimeen näillä, vaikka joskus on paha olo ja pyörryttää. Varsinkin aamuisin on hankalaa pysyä pystyssä.
Eiköhän normaalipainoisella tupakoimattomalla ihmisellä alhaiset paineet johtune myös perintötekijöistä. Stressiä oli työvuosina muillekin jakaa, ja jo silloin mitattiin hyvinkin alhaiset paineet.
En kyllä ryhdy lihotus- tai tupakkakuurille, vaikka ne saattaisivat korjata tilannetta (90/50 tai vieläkin alhaisempi yläpaine).

Miksiköhän alhaisen verenpaineen ongelmista ei yleensä keskustella milloinkaan?

Ole kiitollinen alhaisesta verenpaineestasi. Sydämesi saa levätä ja elät todennäköisesti vanhaksi. Voithan lisätä vaikkapa kahvin juontia, se kun nostaa sydämen sykettä tai ryhdy dokaamaan niin eiköhän paineet nouse kun kunnon kännejä vetelet.

Vierailija

Lainaus:

Ei se aina ole laihuudesta kiinni. Itse olen aina ollut hoikka 163cm 58-60kg. kärsinyt korkeasta verenpaineesta jo 30 vuotiaasta lähtien. Nelikymppisenä aivoinfarkti, josta onneksi pääsin vähällä. Lääkitys siitä lähtien. Paineet olleet 90-115/ 157- 190

Totta. Hoikka voi olla ja paineet silti koholla. Sinulla tosin nuo lukemat kertoo, että lievästi koholla. Useimmiten paineen kohoaminen johtuu sepelvaltimotaudista, sydän voi olla kunnossa, mutta verisuonet ahtautuneet.

Vierailija

Alhainen verenpaine ei ole ongelma, jotta sitä tarttis hoitaa. Lähtee hitaasti liikkeelle, niin ei huimaa. Ja alhaiseen verenpaineeseen auttaa liikunta. Se nostaa verenpainetta hiukan.

Mulla on aina ollut alhainen verenpaine.

Vierailija

Lainaus:

Alhainen verenpaine ei ole ongelma, jotta sitä tarttis hoitaa. Lähtee hitaasti liikkeelle, niin ei huimaa. Ja alhaiseen verenpaineeseen auttaa liikunta. Se nostaa verenpainetta hiukan.

Mulla on aina ollut alhainen verenpaine.

(Kirjoitin tänne 15:40)
Kävinkin sauvakävelyllä tässä välillä. Hauska juttu, kun verenpainetta alennetaan liikunnalla ja sitten ylennetään kans'. :D
Ei alhainen verenpaine taida olla vaaraksi terveydelle, mutta joskus kun paine on hyvin, hyvin alhaalla tunnen sen mittaamattakin. Olo on silloin outo ja tunnen itseni normaalia(kin) hitaammaksi ja tyhmemmäksi. Sanon sitä tunnetta epätodelliseksi oloksi.

Vierailija

Olen pieni ja pyöreä ja minulle on ollut aina matala verenpaine.

Matala verenpaine tietää pitkää ikää!

Joten sen kanssa on tultava toimeen muita pidempään.

kirsikankukka55
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Olen kuullut joskus, että suolan käyttöä voisi lisätä, jos on alhainen verenpaine. En tiedä onko näin.
Alhainen paine on joskus kiusallinen, kun huimaa ja silmissä pimenee. Mutta parempi kuitenkin , että on alhainen kuin korkea.

Vierailija

Niin, eipä tuosta alhaisesta verenpaineesta kannata murhetta kantaa, sietää olla vain tyytyväinen. Oireilu saattaa olla hankalaa ajoittain, mutta sen kanssa on opeteltava elämään.

Vierailija

Tässä Onnellinen kiittää vinkeistä, saan olla näköjään rauhassa, kahvista nimittäin pidän, joten se hiukan auttaa. Eilen ostin LIDL:n ranneverenpainemittarin ja kokeilin maaten/istuen/seisten. Oli aikamoinen yllätys kun alapaine pomppasi 48 - 90 seisomaan päästessäni. Siinä jo hiukan päässä heitti. Mutta laihuuteen ei taida auttaa kuin perintögeenien vaihto; isäni oli sellainenkin hongankolistaja, ettei paremmasta väliä. Hän kuoli eturauhassyöpään joten taidan olla naisihmisenä turvassa. Terveisiä kaikille: Tosi onnellinen

Vierailija

Niin sanoi terveyskeskuksen lääkärikin. Vähän koholla. Sitten tuli aivoinfarkti. Spesialistien mukaan johtui hoitamattomasta korkeasta verenpaineesta. Sain lääkityksen ja olo on sangen hyvä. Muistaa vain terveelliset elämäntavat:-)

Vierailija

Lainaus:

Niin sanoi terveyskeskuksen lääkärikin. Vähän koholla. Sitten tuli aivoinfarkti. Spesialistien mukaan johtui hoitamattomasta korkeasta verenpaineesta. Sain lääkityksen ja olo on sangen hyvä. Muistaa vain terveelliset elämäntavat:-)

Miten selvisit aivoinfarktista? Vähän kauhistuttaa, ettei olisikaan turvassa alhaisine paineineen. Kysyy taas vain Onnellinen

Vierailija

Ei ole turvassa vaikka olisi alhainen verenpaine. Ne on sellaisia yllättäviä nuo infarktit, niitä tulee sekä korkeaa verenpainetta sairastaville että ihan hyvät paineetkin omaaville. Tuttavapiirissä on tällaisia tapauksia sattunut.

Vierailija

Aivoinfarkti nyt yksinään ei johdu mistään verenpaineista. Korkea verenpaine lisää vain riskiä.

Suonet tukkii plakki, joka on suumimmalta osaltaan kalkkia, hiukan tulehdusta ja hiukan kolesterolia.

D-vitamiini poistaa kalkin.
Hyvähiilarinen ruokavalio (kasviksia, hedelmiä ja marjoja) vähentää tulehdusta.
Hyvät rasvat ( ei margariini eikö rypsi) + hyvät hiilihydraatit vähentävät pienipartikkelista LDL-kolesterolia.

Näin tällä hetkellä, kunnes tiede kertoo jotain uutta joskus ehkä.

Ja noilla ehkäistään niitä tukkeutumia.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat