Vuokot ja muut kevätkukkijat/ilmiöt.

Seuraa 
Liittynyt16.6.2014

Meillä ei kasva luonnossa valkovuokkoja,joten olen istuttanut pihapiirin läheisyyteen muutaman alun jo vuosia sitten.Tänä keväänä olin haravoinut koivunlehdet pois vuokkoistutusteni luota,mutta nyt vuokot olivat jotenkin taantuneet,vain yksi kukka avoimena paikassaan.Sitten muistin vielä yhden istutuspaikan jota en ollut siivonnut heinistä/lehdistä,ja siellähän oli kukat lisääntyneet hyvin,avoimia kukkia oli paljon.No kantapään kautta tuli opittua ettei niiden kasvupaikkaan kait kannattaisikaan kajota,vaan antaa kasvaa kuin luonnossakin.

Sivut

Kommentit (23)

Sarmuusa1
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Sinivuokot, nuo aina ihanat kevään airueet. Tänä keväänä kukinta oli pian ohi, kun täällä ei ole satanut melkein kahteen viikkoon ja päivälämpötilat ovat keikkuneet parissakymmenessä.

Onko kuvassasi Ania pitkäkarvainen kissa ihastelemassa valkovuokkoja?

Ania1
Seuraa 
Liittynyt16.6.2014

Sarmuusa,kissa seurasi minua tänäaamuna kuin hai laivaa,en oikein tiedä miksi.Tässä olin ojan takana kuvaamassa rentukoita kun kisuli päätti hypätä seurakseni sinnekin.

Ja taas jäi sinivuokot luonnossa näkemättä tänäkeväänä,ehkä sitten ensikeväänä.

Sarmuusa1
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Hieno ja rohkea on seuralaisesi, Ania. Onko se oma kissasi vai lähtenyt vain seurailemaan sinua, kun olet sen mielestä kiinnostava tuttavuus?

Meillä oli takavuosina kaksi kissaveljestä, Topi ja Pertti. Ne lähtivät rantapolulle kanssani etsimään kantarelleja. Me  loikoilimme rantakallion sammalilla, minä söin eväitä ja annoin pojille kinkkua myös. Ne olivat hyviä hetkiä, muistelen niitä usein.

Kuvassani lehtoimiköitä lapsuusmaisemistani.

Ania1
Seuraa 
Liittynyt16.6.2014

Kissa on oma alkujaan sisäkissa,mutta olen opettanut sen ulkoilemaan.Ensin valjaissa, sitä pelotti kovasti mutta sitten tottui kuitenkin nopeasti,ja on jo vuosia kulkenut ilman valjaita. Pysynyt pihassakin.Ei pyydä hiiriä,ainut miinus,jonkun päästäisen joskus kiinni saanut.

Kuvassa kevättä puun latvasta,kun alempana ei uusia käpyjä näkynyt olevan.

Sarmuusa1
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Ihana kissa! Isälläni oli aikoinaan tuollainen pörrikkä, jonka nimi oli Miska.

Ania, kuvassasi on kuusen kukkia. Kun ensimmäinen mieheni kuoli keväällä, lähdin opiskelemaan metsätaloutta pysyäkseni jotenkin kasassa. Itkeskelin tietenkin paljon. Eräs miellyttävä lehtori ojensi minulle kaadetusta kuusesta taittamiaan kukkia ja kysyi:- Onks kukkaa antant siule kuusenkukkaa? Se oli kaunis ele.

Kuvassa joka keväinen ilmiö rantasaunamme pihalla.

Ania1
Seuraa 
Liittynyt16.6.2014

Pikkukäenrieska on valtaamassa perennapenkkiäni,mutta saa ainakin toistaiseksi kasvaa.Särkynytsydän kestää ainakin sen hyökkäyksen.

katrinka
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Muutaman tulppaanilajin kukita oli jo ohi, jotkut eivät olleet vielä auenneet kun lähdimme mökiltä. Tämän kuvan otin juuri ennen lähtöä tänään.

Kyllä ovat myyrät osansa ottaneet.

Sarmuusa1
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Valloittavat narsissit sinulla, Elli. Ania, minun murheenkryynini on vuohenputki, joka taas työllistää jatkuvasti isossa kukkapenkissä. Mieheni sanoikin ryhtyvänsä taistelemaan sitä vastaan torjunta-aineella. Taidanpa antaa tällä kertaa periksi hänelle, kun kitkeminen tuntuu kivuliaalta.

Tein pienen kierroksen kameran kanssa tänään. En muista, milloin viimeksi olisi ollut näin paljon ketunleipää metsässä kuin nyt. Isoina mattoina ne peittivät kuusikon, se oli hieno näky. Lapsina me söimme sitä, taidan verestää muistoja maistamalla kasvia huomisella lenkilläni.

Tuulinen, aurinkoinen päivä on meillä, lämmintä 17 astetta. Tuuli oli pudottanut hortensian mökin kaiteelta, onneksi ei tapahtunut pahempaa, vain yksi kukinto oli vääntynyt. Se on silmäteräni tällä kertaa, sain samanlaisen synnytyslaitokselle tyttäreni tultua maailmaan 7.5.-82.

Nyt lähden nauttimaan löylyistä, mennessä kastelen kuvan orvokit.

katrinka
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Olimmekin Sarmuusan kanssa samaan aikaan kuvinemme. Laitan vielä nämä kirjopikarililjat jotka kukkivat parhaillaan. Kiitos kivoista ja kauniista kuvistanne. On tuo puron yli hyppäävä kissakin mainio!

Vanha elli
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Katrinka, meillä maalla ei kuki vielä ainutkaan tulppaani, mutta isoja nuppuja on.

Sarmuusa, oli aika kauan sitten, kun meillä kokeiltiin RoudUpia hiukan johonkin paikkaan. Sanottiin, että se on vaaratonta. Sitten luin purkin kyljestä, että kaivoon piti olla  matkaa jotakin 30 metriä, ihan tarkkaan en muista, mutta aika pitkä matka. Tuli hirveä riita isännän kanssa, mutta pidin pääni ja myrkytys loppui siihen. Nythän samaista ainetta maanviljelijät käyttävät edelleenkin, mutta se on hyvin kyseenalainen aine. Toki niitä on muitakin, vähemmän hankalia, mutta minusta tuli kerralla torjunta-aineiden vastustaja, eikä niitä käytetä. Jotakin tolua tai mäntysuopaliuosta olen joskus kokeillut huonolla menestyksellä. Putkikasveihin niistä ei tietenkään apua ole.

Tytär on neuvonut, että paras torjunta on hyvät mullat, terveet kasvit ja oikea, riittävä lannoitus. Rikkaruohot kunnolla juurineen pois käsityökaluilla, mutta siinäpä sitä minäkin olen pulassa, kun ei nytkään kärsisi kyykkiä.

Pärjäillään kuitenkin parhaamme mukaan.

Eilen kitkin yhtä perennapenkkiä ja tänään olen melkein liikuntakyvytön. Tai siis kävellä vähän, seistä ja maata jotenkin voin, mutta istuminen on tuskaa. Tehtiin ja pakattiin kuitenkin yhdessä 10 l kattilallinen koiranruokaa.

En ollut uskoa silmiäni, kun viikko sitten pellosta pataan nostetussa kuukausimansikassa oli yksi pieni kukka.

Ania1
Seuraa 
Liittynyt16.6.2014

Meillä ei ole käytetty myrkkyjä vuohenputkeen eikä muihinkaan kasveihin puutarhassa.Se mitä peltoihin on laitettu,on sitten erijuttu,vaikka oikeastaan olen ihmetellyt miten usein niitä pitää myrkyttää. Vuohenputki on kyllä minusta pahin vaiva,meilläkin sitä oli paljon,kasvimaalta se poltettiin/kuumennettiin  pois,kaasukäyttöisellä laitteella.Ja taisi meillä olla mustaa muoviakin kasvuston päällä,mutta nämä jutut pitäisi tehdä ennenkuin alkaa viljellä.On sitä kasvia vieläkin jossain ja saa olla,repimällä vihreät kasvustot kompostiin on paras juttu,ja voisihan sitä syödäkin,ite en kyllä ole edes maistanut,sen voi sekoittaa johonkin myrkylliseen kasviin,jonka nimeä en nyt muista.Siis on samannäköinen,en ehdottanut tehdä coctailia vuohenputkesta ja siitä myrkyllisestä samannäköisestä.

Ja kuva kertoo ajankohdasta,eli siitepöly on petunian taimen tahrinut.

Sarmuusa1
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Aurinkoiset terveiset täältä itärajalta.

Torjunta-aineista vielä, emme ole käyttäneet RoudUpia kukkapenkkiin, käsin olen taistellut niitä vastaan. Kaivan kuokalla juuria pois, vien ne polttopaikalle ja levitän katetta penkkiin. Saisimmepa aikaiseksi ensi keväänä perata koko penkin auki, levittää viiran koko alueelle ja laittaa uudet mullat ennen perennojen istuttamista. Ongelma olisi ratkaistu pitkäksi aikaa. Jospa pitäisimme riemukkaat talkoot nuorillemme ja muutamalle ystävällemme.

Suloisen värisiä tulppaaneja sinulla, Katrinka ja herkät kirjopikarililjat myös. Elli, mansikankukka ja vaaleanpunainen! Ennennäkemätön minulle. Anian petunia on kauniin värinen "puuterikuorrutuksineen".

Kuvassani tuore jälki eiliseltä retkeltämme. Nuoren karhun jälki varmasti kun pienehkö on.

Vierailija

Pieni korjaus teille, jotka puhuitte maatalouden käyttämistä myrkyistä.  Jo monta vuotta sitten on roundup kielletty rikkakasvien poistossa. Sen sijaan tätä ainetta käytetään Euroopan viljavilla pelloilla valmiiseen tähkään ruiskutettuna, koska heillä ei ole viljankuivaamoita, joissa ne kaikki ötökät ja vieraat lajikkeet puhalletaan pois. Nykyiset aineet, joita viljelijät käyttävät, ovat huonosti rikkakasveja tappavia. PKolli

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat