Parhaat euroviisut kautta aikojen: 12 suosikkia

Parhaat euroviisut. Kuvassa Ranskan Marie Myriam vuonna 1977.

Mitkä ovat parhaat euroviisukappaleet? ET-lehden toimitus valitsi 12 suosikkiaan Abbasta Anneli Saaristoon. Kappaleiden videot huokuvat viisunostalgiaa.Lue koko juttu

Parhaat euroviisut kautta aikojen: 12 suosikkia

Sivut

Kommentit (21)

Artsi

18.3.1961  Suomi osallistui ensimmäistä kertaa kuudensissa laulukilpailuissa Cannesissa. Laila Kinnusen Valoa ikkunassa oli toki hieno, mutta Italian  "Al di la" muodostui ikiklassikoksi vasta muiden kuin Betty Curtisin laulamana.  Mm. Suomessa tuolloin erityisen suosittu Umberto Marcato teki siitä oman version.

Luxemburgia edustaneen Jean Glaude Pascalin "Nous les amoureux"-voittokappale oli sekin omalla tavallaan upea.

(Lakkasin seuraamasta viisuja aikoinaan kun pelkät orkesterin korvanneet taustanauhat ja desipelihärpäkkä valosirkuksineen alkoi hallita kisoja. Valtakieleksi vakiintunut englanti vei viimeisetkin intressini koko touhusta.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Suomi on aina ja yleensä pitänyt oman linjansa euroviisuissa ja hyvä niin.  Sijoitus ei ole tärkein näissä kisoissa vaan oman, kullekin maalle tunnusomaisen musiikin esittäminen. Jos muut ei tykkää niin siitä viis.

Suosikkini on Viktor Klimenkon vuonna 1965 esittämä Aurinko laskee länteen. Nolla pistettä ja jumbo-sija. Myös Vesa-Matti Loirin nollille jäänyt Huilumies on vertaansa vailla.

Vuosikymmeniä olen ihmetellyt, mikä muuta Eurooppaa vaivaa kun ei ymmärrä hyvän musiikin päälle.

Aaltoska

Minun makuuni eivät nuo Klimenkon ja Loirin esittämät kappaleet ole ollenkaan, mutta kuten tunnettua: makuasioista ei kannata kiistellä.

Äkkiseltään muistan suosikeistani nyt vain Vicky Leandrosin esittämän "Rakkaus on sininen".

Vierailija

Itse olen näiden uudempien kappaleiden perään, sillä en näe järkeä siihen, että jäädään ns. "tuleen makamaan" eli "ennen kaikki oli paremmin". Ei ollut. Nykyviisuissakin on loistavia kappaleita. Monet vanhemmat ovat yleensä rallattelua, nykyään sentään yritetään ennemän (vaikka kyllä epäonnistumisia sattuu mukaan). Tykkään kyllä monesti vanhemmista kappaleista, esim. Ruotsin "En dagista" vuodelta 1989. 

Vierailija

Mulle ei ole jäänyt mieleen ulkolaiset euroviisu biisit, kotimaisistakin vain jokunen. En erityisemmin seuraa koko kisaa.

Nämä nyt muistan ja ovat myös mielestäni hyviä, Jari Sillanpään Take 2 to tango, Krista Siegfridsin Marry Me,   Laura Voutilaisen euroviisu biisi oli ehkä paras, laulun nimeä en vaan muista :) Tämän vuoden Suomen  euroviisu on tosi hyvä myös.

Viisut tulevat ja menevät, harvasta tulee ikivihreä.

Vierailija

Uulallaa ! Rakastuin aikoinaan Turkin voittokappaleeseen ”Everyway that I can ” . Upea esitys ja dramaattinen voittajakappale. Turkissa kun kisattiin, voittajaksi nousi Ukrainan ”Wild dances”. Molemmat toimivat edelleen hyvin korvamatoina. Noiden jälkeen en kyllä muista mittään :D, enpä ole juurikaan katsonut.

Vierailija

Suomalaisista kappaleista olisi varmaan "Kun aurinko laskee länteen" yksi parhaimmista. Tässä kuitenkin oma listani: 

1) L'amour Est Bleu, 1967

2) Un Banc, un Arbre, Une Rye, 1971

3) Nel Blu Dipinto Di Blu (Volare), 1958

4) Après Toi, 1972

5) La, La, La, 1968

6) Poupée De Cire, Poupée De Son, 1965

7) Tu Te Reconnaîtras, 1973

8) Eres Tú, 1973

9) I Treni Di Tozeur, 1984

10) Non Ho L'eta, 1964

Vierailija

Lordi koko Eurooppa räjähti, minulle paras. Marionin Tipitii ihana ja raikas.  Täynnä tunnetta Portugalin voittaja ja hänen kappaleensa muutama vuosi sitten, Salvador Sobral  kappaleella Amar  Pelos Dois, vaikka ei kieltä ymmärrä, täydellinen.

Mämä myöhemmät tulleet vähemmistön juhliksi ei kiinnosta kovinkaan.

Vapaaherratar

Vanhoissa viisuissa on paljon mieleenjääneitä, mutta kyllä 2000-luvun paras oli Portugalin Salvador Sobralin esittämä "Amar pelos dois", vuoden 2017 voittajakappale. Melodia oli erittäin kaunis, ja toisin kuin monena aikaisempana vuonna, voitto tuli puhtaasti musiikillisilla ansioilla. Salvadorin hiukan ujo esiintyminen liian isossa pikkutakissa ilman mitään tanssijoita tai muita huomion viejiä vei monen sydämen. 

En ole vuosiin seurannut koko kilpailua, ellei TV Femin "De eurovisa" -esikatseluissa ole ollut minua kiinnostavia kappaleita. Portugalin kappale 2017 oli sellainen, ja jännitin koko finaalin, miten Salvador pärjää. Voittokevään jälkeen laulua ei juuri ole kuulunut. 

Lordista en innostunut yhtään, niin kuin en hevistä muutenkaan, vaikka oli tietysti hienoa, että Suomikin kerran voitti.

Vierailija

1974: Abba (Ruotsi) mit Waterloo, että siitä on niin hirveän kauan aikaa. En syttynyt Abballe. Cliff Richard on suosikki, jo nuoruudesta,  Congratulations ja Power To All Our Friends toisella kerralla euroviisuissa. Hän on pysynyt siististi kansainvälisellä tasolla näihin päiviin saakka. Ei skandaaleja, siitä minä pidän, poikamiehenä halunnut elää.

Tuli mainittua euroviisu Salvador Sobralilta, joka on todella täynnä tunnetta tulkinnoissaan. Hänhän sai sydänleikkauksen kautta uuden sydämen ja toipui siirrosta hyvin.

Hän tekee musiikkia ahkerasti ja on suosittu latinalaisessa amerikassa, totta kielen.

Hän, entinen psykologian opiskelija kertoo, ettei kykenisi niin tunteikkaisiin tulkintoihin jos hän ei olisi käynyt läpi sydänsairauttaan ja uutta elämää sydämensiirron jälkeen.  Hän on hiljainen säveltäjä, tekstittäjä ja tulkitsija.

En ole huomannut suomen kielellä esitettäviä tulkintoja häneltä? Onko niitä, vaativaa musiikkia.

Vierailija

Löytyihän aiheeseen sopiva osio kun plarasin tarpeeksi kauas taaksepäin aiheita. 

Nyt ihmettelen kun esitykset pitää olla syntisiä ja riettaita saadakseen yleisön innostumaan. Antti Tuiskukin on lähtenyt tälle tielle.

"Tällainen on Erika Vikmanin ja Antti Tuiskun syntisen kiihkeä esitys!"

Vierailija

Esa Pakarinen olis varmaan voittanut Severinä mutta kun sitä ei kukaan koskaan ehdottanut kilpailuun.

Vierailija

Miten tämä vasta valittu Suomen edustaja saa kiitosta teiltä? 

Minä en ymmärrä miten tehdään niin rumat sanat kappaleeseen.  Koko esitys on valojen välkkymistä.

Muuten Esa Pakarinen oli ja on aitoa rehellistä hauskuutta kansalle. Minä pidän hänen rallatuksestaan ja hänen äänestään.

Vierailija

Nyt valittiin pitkästä aikaa todellinen yllättäjä Euroviisuihin. Ei voita mutta sijoittunee 10 parhaan joukkoon.

Blind  Channel Oulusta. Hyvä Oulu! En ole mikään heavy-musiikin ystävä mutta nämä pojat hurmasivat energisyydellä, hyvällä lavaesiintymisellä ja kappale jäi soimaan takaraivoon.

IsoD:n kappale oli koskettava. Tykkäsin. Mutta sille ei olisi tullut mitään mahdollisuuksia sijoittautua Euroviisuissa.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat