Leikitkö sinäkin käpylehmillä vai paiskitko töitä? 6 kansakoulun käynyttä muistelee vapaa-aikaansa

Kuva: <span class="photographer">Sanoma-arkisto</span>

Ennen vanhaan koulun ulkopuolinen aika meni kotitöihin, ulkona leikkimiseen ja pelailuun. Minkälaisia muistoja lapsuuden vapaa-aika herättää kansakoulun käyneillä?Lue koko juttu

Leikitkö sinäkin käpylehmillä vai paiskitko töitä? 6 kansakoulun käynyttä muistelee vapaa-aikaansa

Kommentit (3)

Auteltiin kaikenlaisissa kotihommissa,aina perunannostossa,käytiin mustikassa,tehtiin rankasavottaa ja tietenkin myös leikittiin käpylehmillä ja itse tehdyillä autoilla.Ei ollut joululahjoja kuin 1 tai korkeintaan 2 kpl.

71v

Meillä oli yksi leikki kesäisin kun lehmät oli laitumella navetta pesty ja kalkittu,lapsia riitti ja vähän matkan päästä lisää.Eli isoimmat meni parthen lehmäkisi pienemmät karsinaan vasikoiksi oli tillaaja  joka lypsi  tytöillähän oli kussat mekot päällää.oli lauhkeaa lehmää ja yks oli kova potkiin ,niitä harjattiin siis tukat,revittiin pihalta ruohoa juotettiin päästeetiin välillä pihalle joku oli aituri ,ihan niin kuin oikeassakin elämässä,sunnuntai oli paras leikkipäivä.Toetenkin käpylehmät kuulu ,rikkinäiset astiat sai leikkiin.Ite olin kova leikkiin katosin kodin ilmapiiriä,olin paimenessa mielellään yksinäinen ja kas vieläkin pakenen kun en ole ja tiedä hienouksista ei kiinnosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Pakko oli raapia taskurahoja jostakin, eli kiskottiin pajuista kuoria ja myytiin nahkurille, marjat kerättiin ja kaikki myytiin kirkonkylän rouville, talvella kerättiin käpyjä jotka osti metsäteknikko. Syksyllä mentiin töihin naapuriin perunan-nostoon ja juurikasmaalle, siinä sivussa tehtiin oman pikkutilan maataloustyöt ja joskus sentään ehdittiin uimaankin. !6-vuotiaana lähdin maailmalle.

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat