"Heittäkööt minut vaikka linnaan"

Vierailija

Perussuomalaisten kansanedustaja Teuvo Hakkarainen julkaisi 15-vuotiaan tytön raiskauksesta tuomittujen nimet.
Kansanedustaja Teuvo Hakkarainen (ps) levittää Facebook-sivullaan Helsingin käräjäoikeuden asiakirjaa, jossa paljastetaan kahden raiskauksesta tuomitun nimet. Käräjäoikeus tuomitsi kaksi helsinkiläisnuorukaista ehdolliseen vankeuteen 15-vuotiaan tytön raiskauksesta. Oikeus antoi tuomionsa viikko sitten perjantaina ja tapaus kohautti suomalaisia kuluneella viikolla. Asiasta kertoi ensimmäisenä sanomalehti Keskisuomalainen.

-Minä en raiskauksesta tuomittuja suojele, Ilta-Sanomien tavoittama Hakkarainen sanoo.

Keskisuomalaisen haastattelemien oikeustieteen asiantuntijoiden mukaan tuomittujen nimien julkaiseminen saatetaan katsoa yksityiselämää loukkaava tiedon levittämiseksi tai henkilötietolain rikkomukseksi. Lain mukaan tietoa rikoksesta pidetään niin sanottuna arkaluonteisena henkilötietona, jonka käsittelylle pitää olla erityinen peruste.

Mediassa rikoksesta tuomittujen nimien julkaisuperusteena on tavallisesti pidetty vähintään kahden vuoden ehdotonta vankeusrangaistusta.

-Jos minä olen sen tiedon saanut, niin sinäkin voit sen saada yhtä lailla. Käyt vain hakemassa sen, kommentoi Hakkarainen.

-Sillä perusteella minä sen julkaisin. Minun mielestäni raiskaajat kuuluvat rautoihin. Pikkutyttöjä ei meillä raiskata.

Hakkarainen haluaa suojella raiskauksen uhria eikä usko hänen nimensä tulevan julkisuuteen tekijöiden nimen julkaisun takia. Hänen mukaansa on väärin, että laki suojelee tekijöitä.

-Heittäkööt minut vaikka linnaan, jos siinä väärin teen. Minä en avuttoman 15-vuotiaan tytön raiskaajia suojele.
Elisa Rimaila
Tassä olen Teuvon kanssa samaa mieltä nämä tekijät ei julkisuus suojaa kaipaa, teko on niin törkee, että kuvatkin pitäisi olla jokisessa kadunkulmassa, saisivat hävetä tekoaan loppu elämänsä, pilasivat nuoren ihmisen elämän totaalisesti omien nautintojen vuoksi!

Sivut

Kommentit (35)

Vierailija

Toden totta, olen samaa mieltä: ei niissä nimissä mitään suojelemista ole. Jos kehtaavat tuollaisen törkeän rikoksen tehdä, niin kehtaavat varmaan myös katsoa nimiään tiedotusvälineistä. Jos näitä tekoja peitellään, niin sehän antaa selvän viestin: ei tarvitse pelätä julkista häpeää, yhteiskunta katsoo näitä tekoja läpi sormien. Jalkapuu kirkonmäellä oli aika hyvä systeemi, jokin samantapainen voisi toimia jonkinlaisena pelotteena nykyäänkin. - Hyvä, Teuvo! Kunhan vielä raitistut, niin toimintasi ok.

Vierailija

Tekijäthän on maahanmuutto taustaisia, olikos heillä tapana julkinen ruoskinta ja kivitys, jonka jälkeen linnaan haavoja nuolemaan!

Vierailija

Lainaus:

Hyvä Hakkarainen, tästä voisi toisetkin ottaa esimerkkiä, nimet vaan julki

Myös kaikkien suomalaisten raiskaajien nimet ja kuvat kadunkulmiin ja lyhtypylväisiin näkyville, jos tälle linjalle lähdetään.
Sopiiko tämä kirjoittajille?

Ette sitten yhtään ajattele raiskatun tytön asemaa.

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

Hyvä Hakkarainen, tästä voisi toisetkin ottaa esimerkkiä, nimet vaan julki

Myös kaikkien suomalaisten raiskaajien nimet ja kuvat kadunkulmiin ja lyhtypylväisiin näkyville, jos tälle linjalle lähdetään.
Sopiiko tämä kirjoittajille?

Ette sitten yhtään ajattele raiskatun tytön asemaa.

Ei ole tällä sivulla uhrin nimeä kävin katsomassa, syytettyjen nimet toki löytyy.

Vierailija

Mun nuoruudessa oli paikallislehdessä oikeusjutuissa
tuomittujen nimet
ja ammatit kerrottu.

Harmi etten säilyttänyt lehtileikettä jossa kerrottiin kuinka puolisoni,
sekatyömies XX sai
tuomion yy
nakkikioskiin murtautumisesta.(juovuspäissään teki eikä saalista saanut edes)

Teen miesvainaastani valokuvakirjaa, saiskohan jostain arkistosta tommosen "herkun" siihen?

"rikollisen leski"

Vierailija

Hakkarainen voisi kiristää otetta Eduskunta-aloite: Raiskaajoilta munat valtiolle. Sillä olisi ennaltaehkäisevää vaikutusta lieviä tuomioita enemmän. Ei tartti nimiä julkaista. Kyllä sen kadulla näkee, kun jätkät kulkee jalat ristissä. Tätä mieltä minä.

Vierailija

Jos et pysy maksamaan veromätkyjä,ne menevät ulosottoon ja olet ikuisesti leimattu.

Lehteen tulee nimi,joudut maksuhäiriölistalle,pankissa katsotaan nenänvartta pitkin,
et saa vakuutuksia,ym,ym, etkä voi sille mitään

Miksi ei KAIKILLE väkivaltarikollisille tehdä samoin,miksi he ovat erityisessä suojeluksessa?

Nimet ja kuvat lehtiin ja rikollisuus puolittuu,moni miettii kuvia katsellessaan: kannattaako aloittaa ollenkaan.

Hakkarainen tosin hakee pelkkää julkisuutta itselleen,muu toiminta puhuu puolestaan.
Miksi hän ei julkista MYÖS suomalaisnimisiä vastaavia rikollisia sivuillaan?
Onkohan hän pikkasen ..rasisti?
Suurin osa raiskaajista on suomalaisnimisiä, kuitenkin!

"Hakkaraiska"

Vierailija

Lainaus:

Teen miesvainaastani valokuvakirjaa, saiskohan jostain arkistosta tommosen "herkun" siihen?

"rikollisen leski"

Paikallislehden arkistosta tai maakunta-arkistosta. Mutta haluatko todella tallettaa jälkipolville tiedon "naurisvarkaudesta"?
Häpeärangaistukset ja niistä kertominen on onneksi mennyttä aikaa.
En ole saanut vastausta, pitäisikö kaikkien raiskaajien nimet kertoa julki etnisestä taustasta välittämättä? Jos kyllä, miksi niin ei tehdä? Jos ei, niin miksi Hakkaraista ylistetään?

Mietitäänpä tilannetta, jossa raiskaustapauksissa oikeuden pöytäkirjat olisivat julkisia nimineen kaikkineen. Kuinkahan moni uhri tekisi rikosilmoituksen edes puskaraiskauksesta, puhumattakaan parisuhteessa tai muuten perhepiirissä tapahtuvasta raiskauksesta?

Vierailija

Facebookiin saisi hommata "alkolukon",
olisi myöhemmin vähemmän kaduttavaa.

Muillakin kuin Hakkaraisella....

Vierailija

Näinhän Suomessa nykyisin asiat hoidetaan: jos tekee pienenkin omaisuus-rikoksen, varkauden tai näpistyksen, niin tuomiota tulee varmasti, mutta raiskaajat pääsevät lähes aina ehdollisella!! :) Tällainen on nykyajan "hyvinvointivaltio"..! :( :(

Vierailija

Lainaus:

Jos et pysy maksamaan veromätkyjä,ne menevät ulosottoon ja olet ikuisesti leimattu.

Lehteen tulee nimi,joudut maksuhäiriölistalle,pankissa katsotaan nenänvartta pitkin,
et saa vakuutuksia,ym,ym, etkä voi sille mitään

Miksi ei KAIKILLE väkivaltarikollisille tehdä samoin,miksi he ovat erityisessä suojeluksessa?

Nimet ja kuvat lehtiin ja rikollisuus puolittuu,moni miettii kuvia katsellessaan: kannattaako aloittaa ollenkaan.

Hakkarainen tosin hakee pelkkää julkisuutta itselleen,muu toiminta puhuu puolestaan.
Miksi hän ei julkista MYÖS suomalaisnimisiä vastaavia rikollisia sivuillaan?
Onkohan hän pikkasen ..rasisti?
Suurin osa raiskaajista on suomalaisnimisiä, kuitenkin!

"Hakkaraiska"

Suhteellisesti laskien on suomalaisia raiskaaja vain pieni osa ulkomaalaisiin verraten.
Oikein mielellään minun puolestani saa kaikkien aikuisten miesten nimet ja naamat julkistaa, jos törkeitä rikoksia ovat tehneet. - Muistatteko esim. kun Juha Turusen (nykyään Louhi) isot valokuvat nimineen ja henkilötietoineen tulivat lehtiin paljon ennen kuin oikeuskäsittelykään alkoi? Mutta hän olikin meikäläinen.

Vierailija

Siis melkein "kersoja" nuo pojatkin. Tyttö oli kait lähtenyt vapaaehtoisesti heidän mukaansa.
Olisiko muuten noussut tällainen haloo jos pojat eivät olisi ulkomaalaistaustaisia?
En tietenkään puolusta tekoa, kunhan kysyn.

Vierailija

Terve vuan terve

Iha esteks mie vastoon omasta puolestan Anonyymi 21.04.2012 13:53 tekemää kymysyksee pitäskö suomalaistennii raiskoojii tiijjot julukasta. kyllä pitäs. vasitennii alaikäsiin kohistuneihe raiskauste yhteyvvessä mieluummi kaikkii raiskoojii. vain ei vielä eppäilyvaiheesa nottei tulis haukuttuu vahinkosa viäree puuta.

Miusta hakkaraine tek iha oikei ko julukas ne nimet. minkä ihmee tähe tuammosii pitäs käyvvä paapomaa ies etnise taustasa tähe. ite ouvat tiesä valinneet ja kärsikööt seuraukset. toivottavasti saivat pitkä linnatuomio (alaikäsinä joku koulukoti vai mikä kasvatuslaitos se lienöönkää) ja sej jäläkee ikkuine karkotus sinne mistä ouvat tulleettii. tiällo rikollissii iha tarpeeks omastai takoo ei tänne ennee tulokkaita kaivata rikoksii tekemää.

Vain en tällen erree kiriottle tää enempee

Minen ouk rasisti (ainakaa vielä) vaikka tuallee jyrkästi kiriotinnii. kaik raiskoojat suap miut näkemää punasta suatika sittä tuammoset pikkutyttöi raiskoojat. miu mielestä alaikäse raiskoojallen pitäs ollak tavallista kovemmat tuomijot. ja ainai tuammosillen jotka vielä kehuskelloot ja elvistellööt tekosillaa.

T.suapisti

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat