Kuvankäsittelystä

Seuraa 
Liittynyt8.5.2014

Minä olen aivan tumpelo täällä ihmeellisessä digimaailmassa. Lisäksi minusta tuntuu että silmissäni on jotakin vikaa koska valokuvani ovat aina kallellaan johonkin suuntaan, horisontit vinossa jne... Joka syksy olen suunnitellut kuvankäsittelykursseille menoa mutta aina yhtä monena syksynä kurssien alkamisaikaan olen jumissa täällä maalla. Eikä täällä mitään kursseja ole.
Nyt olen ottanut itseäni niskasta ja siirtynyt itseopiskeluun. Se vähä minkä olen oppinut on saanut innostuksen nousemaan.
Ei enää vinoja kirkontorneja, rajatakin osaan ja värit saavat minut haltioihini. Paljon olisi vielä oppimista, ehkä jonakin syksynä kurssillekin...

Miten on teillä joilla kuvaus on rakas harrastus, käsittelettekö kuvianne ja miten?
Musta-valko kuvat ovat tällä hetkellä suosikkejani.

Kommentit (11)

Vierailija

Olen  eronnut monesta  kuvaus-sivustosta.  Syy on jälkikäsitellyt kuvat.  Lähtökohtaisesti luonto luontona.  En ole uskovainen mutta hyväksyn periaatteen  että Jumalan luomaa ei tarvi korjata.

Toisaalta  rakentelen  värkeilläni  kuvia tyhjästä.   Eli piirrän , yleensä lyijykynällä,  sitten koneet käyntiin ja väriä pintaan

Eräät hokee että aitoja kuvia ei ole koska  tulos  syntyy japanilaisen insinöörin  kehittämällä  kameralla.

TM  lehti aikoinaan  testasi kameroita monella mittareilla.   Tulokset oli hyvin luonnollisia.  Toki jo  filmimateriaaleissa  oli pientä eroa  mutta   lähtökohta  oli sama kuin luonnossa.   

Mielenkiintoinen  aihe.  Toivotan aloittajalle   onnea, menestystä  opiskeluissa.

Mökin muori
Seuraa 
Liittynyt8.5.2014

Olen aivan samaa mieltä vierailijan kanssa siinä että kauneimmat kuvat tulevat juurikin noista luonnon omista väreistä. Paljon näkee kuvia joissa on tapahtunut ylilyöntejä, värit eivät ole luonnollisia, esim. auringonlaskut ovat liian voimakkaita. Lähinnä minua riemastuttaa kuvankäsittelyssä se jotta hyvin tummastakin kuvasta saat vaaleamman, eli epäonnistunutta kuvaakin saa paranneltua. Kuvankäsittelyssä taito onkin siinä että sitä ei lopputuloksessa huomaa.  Ja onhan väreillä toki  mukava leikkiä, tosin vain omalla koneella.

Vierailija

Epäonnistunut  =  on  huono sana  jos joutuu kuvaamaan  huonolla hetkellä . Aina  näet  ei luonto kulje  kuvaajan tahdissa,  Hyväksyttäviä  aiheita  on  kuvan tummuusasteen  petraaminen ja  joskun terävyyden  jyrkentäminen /  tai loiventaminen.

Täytenä huijauksena kuvat  missä  eläin tai hahmo  on lisätty jälkikäteen   että "sisältöä"  löytyy.  Mikäli asia on selkeästi mainittu  niin Ok

Kuvien rakentelu on  matkailumainoksissa  hyvin yleistä.   Ei nuo rannat   aina ole mitä kehutaan.  

Vasta oli lehdissä  suomalaisen voittama  mainoskuva.  Sitä oli rakennettu   pari kuukautta.  Oli otettu rantaa,  merta,  palmuja,  Eli hyvistä osista  yksi kokonaisuus.  Sitten  vielä   aurinko  säteineen  ja  pakolliset   bikinibimut (2)  Tyttöjen varjot  oli hiekalle muistettu   myös värkätä.

Mökin muori
Seuraa 
Liittynyt8.5.2014

Mukava keskustella kanssasi vierailija. Noissa mainoskuvissa on hyvinkin näkyvillä juurikin tuo asia jotta kuva on rakennekuva. Yleensäkin photoshoppaus on mennyt liiallisuuksiin. Kerran sanoin tyttärelleni jotta kun minä kuolen niin muistopöydälle et sitten laita mitään vanhuusvuosien ryppyistä  läskikuvaa vaan kaivat esiin vaikka vanhan rippikuvani. Tytär nauroi ja sanoi jotta älä huoli muoriseni, nykyisillä kuvankäsittelyohjelmilla sinusta saa nuoren ja hoikan kolmikymppisen.... näin luodaan illuusioita.

Vierailija

Hei Mökin muori ja toisetkin!

Minäkin olen  syksyisin  aikonut mennä kuvankäsittelykurssille, mutta sitten totesin, että en haluakaan kuviani käsitellä.  Joskus tummiin kuviin "lisään vähän  valoisuutta", suoristan horisonttia ja joskus vähän rajaan kuvaa,  ja punasilmäisyydet korjaan. Siinäpä ne käsittelyt, mitä teen.  Nämä osaan ilman kurssiakin.

Terveisin Emmastiina 

Vierailija

Kuvan rajaus  ei  paha teko.  Monasti kamera ottaa  enempi kuin tarpeen.  Silloin on hyvä  nipistää jostakin.  Punaset silmät pois ja talteen.  Niitä sitten  kännijuhliin aitoutta luonaan.   Horisontti   on vaikeampi  asia.   Vaikka kamera näyttää  (tai jalusta)  että vaakassa on  niin  eräät järvenrannat  vaikuttaa  että ei sinne päinkään.  Näitä hiton optisia  harhoja.

Vierailija

Kuvankäsittelijöille.  Ottakaa  vanhoja  mustavalkeita  ja värit pintaan.   Sota-ajan  kuvia muutamat askaroinut.

katrinka
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Täällä näkyykin olevan keskustelu minuakin kiinnostavasta aiheesta. Olen tässä asiassa suunnilleen samanlainen kuin Emmastiina. Rajaan kuvia ja jossakin tapauksessa lisään valoa. Onhan harmi jos kiinnostava ja muuten onnistunut kuva on olosuhteista johtuen jäänyt liian pimeäksi. Mitään muuta en lisää kuviin, paitsi joskus kehykset tekstiä tai himmennystä kun teen esim kortin. On hyvä, että tästä keskustellaan ystävällisessä hengessä, koska on monenlaista kiinnostusta näissä asioissa. Mukavia hetkiä kaikille oman kiinnostuksen parissa!

Vierailija

Mökin muori kirjoitti:
Minä olen aivan tumpelo täällä ihmeellisessä digimaailmassa. Lisäksi minusta tuntuu että silmissäni on jotakin vikaa koska valokuvani ovat aina kallellaan johonkin suuntaan, horisontit vinossa jne... Joka syksy olen suunnitellut kuvankäsittelykursseille menoa mutta aina yhtä monena syksynä kurssien alkamisaikaan olen jumissa täällä maalla. Eikä täällä mitään kursseja ole.
Nyt olen ottanut itseäni niskasta ja siirtynyt itseopiskeluun. Se vähä minkä olen oppinut on saanut innostuksen nousemaan.
Ei enää vinoja kirkontorneja, rajatakin osaan ja värit saavat minut haltioihini. Paljon olisi vielä oppimista, ehkä jonakin syksynä kurssillekin...

Miten on teillä joilla kuvaus on rakas harrastus, käsittelettekö kuvianne ja miten?
Musta-valko kuvat ovat tällä hetkellä suosikkejani.

En nyt ehkä kuulu varsinaisesti Mökin muorin kohderyhmään mutta vastaan silti :-) En voi väittää, että valokuvaus olisi minulle varsinaisesti rakas harrastus sillä olen tullut huomaamaan, että kameraan kertyy kuvia lähinnä vain matkoilta mutta matkoilta sitten sitäkin enemmän eli keskimäärin parisataa päivässä.

Miten sitten käsittelen kuviani? Horisonttia pitää usein suoristaa. Pilvisen ilman tai varjoisiin kuviin lisään usein valotusta. Joskus rajailen, jos kuvan reunassa on joku turha, häiritsevä härpäkkä. Käytän kuvankäsittelyyn Picasaa ja sen "Kokeilen onneani" -toiminto on ahkerassa käytössä :-) Tosin joskus  alkuperäinen on parempi kuin Picasan ehdottama korjaus mutta sen alkuperäisenhän saa yhdellä klikkauksella takaisin.

Nuo Picasan perustoiminnot riittävät minulle hyvin. Itseasiassa haluaisin oppia enemmän itse valokuvaamisesta kuin kuvien jälkikäsittelystä. Jos olen tyttäreni kanssa matkalla, huomaan, että hänellä on paljon enemmän "silmää" ottaa mielenkientoisia kuvia (yksityiskohdat, kuvakulmat jne.). Minulla on taipumus sortua sellaisiin tavallisiin turistikuviin tyyyliin "koko katedraali kaukaa"  :-D

Vanha elli
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Ei kai kuvankäsittely liene huono juttu. Lehdissä oleviin käsiteltyihin kuviin on jo niin totuttu, ettei asiaa edes ajatella. Kuitenkin lienee paikka minullakin, joka en  valokuvausta oikeasti harrasta vaan näpsin kuvia omaksi ilokseni enimmäkseen kesäpaikan kasveista ja usein koirista.

En ole yhtään kuvaa käsitellyt ja tuskin alan opetellakaan. En myöskään ole hankkimassa hienoja kuvauslaitteita ainakaan toistaiseksi, mutta mielelläni katselen tälläkin keskustelupalstalla olevia, taidolla otettuja luontokuvia.  Niitä ei ole liikaa.

Vierailija

Eihän siinä  pahaa.   Harmi syntyy tuolla  ketjuilla   missä  vakiporukka   napsii kuvia  jännistä kohteista  sitten sinne joku   lataa   kymppitonnien  kalustolla  otetun  ja jälkikäsitellyn kuvan.

Kysehän ei pitäisi olla kilpailusta  mutta sellaiseksi   kehittynyt.   Nämä  tietyt   alan ihmiset   lataa  tykkäyspeukkua   kaverilleen ja kehuu termeillä mistä maallikko ei ymmärrä.   

Se latistaa.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat