Vitiligo eli valkeat läiskät iholla

Vierailija

Minulla on jo viitisen vuotta ollut ihollani ikävän näköisiä valkoisa läiskiä. Ensin niitä ilmestyi kämmenselille, ja siitä ne näkyivät kesällä varsin ikävästi, kun aurinko ei ota kiinni sellaiseen kohtaan.
Nyt niitä on ilmaantunut joka puolelle kehoa! Onkohan olemassa mitään kosmeettista ainetta tai peittävää voidetta, jolla noille voisi tehdä jotain? Käsittääkseni ne ovat vaarattomia, mutta tosi ikävän näköisiä!
Onko jollakin muulla kokemusta ja oletteko jostakin saaneet apua noihin? Ajattelin kysäistä, ennen kuin lähden ihotautilääkärin pakeille.

Kommentit (3)

Vierailija

Pigmentin puuttumisen vuoksi vitiligoalueet palavat auringossa herkästi,
joten ne on suojattava ultraviolettisäteilyltä vaatteilla tai aurinkovoiteella.
Vitiligo ei yleensä vaadi hoitoa, koska sillä ei tavallisesti ole fyysisiä haittavaikutuksia.

Mikäli siitä aiheutuu potilaalle henkistä haittaa, kuten häpeää tai itsetunnon menetystä,
voidaan vitiligo-täpliä peittää meikeillä, itseruskettavilla aineilla tai muilla kosmeettisilla menetelmillä.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Vitiligo

Minulle tuli kouluiäisenä pari vaalea kohtaa jalkoihin,pysyneet ennallaan.
Teini-iässä oli kasvoissa, hävetti kamalasti, mutta ne katosivat murrosiän loppuessa.

Rusketun aika helposti, joten teininä oli pakko käyttää
värivoidetta "tasoittamaan" kasvojen väri kun läksi "ihmisten ilmoille".

Liekö autoimmuunijuttu vai ei,
nyt aikuisena minulle on puhjennut 3 autoimmuunisairautta, joihin on lääkitys ilmeisesti lopun ikää.
Eräs lääkkeistä sellainen, että nahka palaa herkästi
ja on siis suojauduttava Suomenkin oloissa aurinkovoiteilla ja -laseilla :((
Tummaihoisella ihmisellä lienee vitilagosta varsinaista haittaa enemmän...

Vierailija

Minulla oli myos valkoisia pilkkuja iholla varsinkin saarissa ja kasivarsissa. Olen syonyt betakaroteeni pillereita ympari vuoden ja tana kevaana rusketuin ilman laiskia. Suosittelen. Helena

Vierailija

Täällä on oire päinvastainen. Minulla on vanhemmiten ruvennut käsivarsiin tulemaan maksaläiskiä. Uhotautilääkäri pelotteli ja sain käsityksen että on säkkipäässä ruvettava kulkemaan. No vuosia olen niitä peitelly ja voidellu erilaisilla aurinkovoiteilla ja kesät ovat olleet helvettiä suoraan sanoen. Tänä kesänä en ole voidellut ja ajattelin että antaa kaikkien kukkien kukkia, ja minusta ne eivät erotu lainkaan niin helposti kun muu ihokin ruskettuu. Voiteita kun laittaa se estää normaalin ihon ruskettumisen ja taas maksaläiskät tummentuu jokatapauksessa.

Oli vähän eri asia mutta melkein sama, eikö vain, odotan sitä hetkeä että ne häipyisivät kun on kasvoistakin häipyneet. T. Toivossa elävä

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat