Nenän vuotaminen

Vierailija

Onko kellään vastaavaa, nenäni vuotaa aamuisin melko vuolaasti, mutta ei koskaan muulloin, nuhaa ei sen kummemin ole kummastuttaa tuo joka aamuinen valtava niistäminen. Tuotos on aivan kirkasta, ei siis räkää vaan jotain limaa, en tupakoi enkä juo olen 55 vuotias mies.
Niistämisen tarve on noin ½ tunnin mittainen, ja alkaa heti kun nousen vuoteesta.

Sivut

Kommentit (36)

Vierailija

Vaikuttaa allergiatyyppiseltä, koska erite vetistä ja kirkasta. Makuuhuoneen ilma voi olla huonoa esim. pölyä ja muita mikrobeja olet hengitellyt yön aikana, myös jotkut lääkkeet voi aiheuttaa tuollaista.

Vierailija

No niin kiitoksia, pitääkin kysästä omalääkäriltä, minulla on nimittäin nukahtamis lääkitys, tosin mieto, tyynystä ei voi johtua koska ei ole kun puoli vuotta kun uusitiin kaikki tyynyt kuten sänkykin.

Vierailija

Lainaus:

No niin kiitoksia, pitääkin kysästä omalääkäriltä, minulla on nimittäin nukahtamis lääkitys, tosin mieto, tyynystä ei voi johtua koska ei ole kun puoli vuotta kun uusitiin kaikki tyynyt kuten sänkykin.

Kyllä kannattaa kysyä omalääkäriltä, vaikka me täällä kaiken tiedämmekin ;)))

Kirsikankukka55

Vierailija

Minulla tahtoo nenä vuotaa päivisinkin ja joudun niistämään aika usein. Olen ajatellut että se ehkä on vain paha tapa ja koettanut olla niistämättä. Mutta kas nenästa on tipahtanut kirkasta nestettä joten on pakko jatkaa niistämislinjalla. Mistä sitte johtuu, en tiedä .
Mutta paljon pahempia vaivoja on olemassa, jotenka jos vaan niistäminen auttaa niin nou hätä.

Vierailija

Lainaus:

Älä turvaudu nukahtamislääkkeisiin. Pian olet koukussa, etkä pääse niistä eroon. Myös niiden vaikutus laimenee pitempiaikaisessa käytössä, kun toleranssi lisääntyy. Mieluummin kannattaa valvoa vaikka useampi yö. Senjälkeen nukut varmasti paremmin. Lenkkeile raikkaassa ulkoilmassa päivittäin, sekin auttaa normaaliin uneen pääsyä iltaisin. Älä siis vaurioita aivojasi ja normaalia unirytmiäsi lääkkeillä.

Vierailija

Minun nenäni vuotaa aina, jo nelisenkymmentä vuotta. Vanhan nimen mukaan on vasomotorinen nuha. Tarkoittaa että nenä reagoi yliherkästi kaikkeen; lämmönvaihteluihin, tuuleen, pölyyn, hajuihin, siis ihan kaikkeen, aina pitää olla nenäliina taskussa ja valmiina. Ulos kun lähtee ja on vähänkin viileä ja tuulee, saa pyyhkiä yhtenään. Hävettää suorastaan. Lääkkeitäkin on mutta kun niiden sivuvaikutukset ovat vielä hankalampia, niin parempi vain pyyhkiä. Ei ole sama asia kuin allerginen nuha. Ja aivastuksia tulee joinakin päivinä kymmeniä kertoja. Ihan viihtyisä seuralainen yksinäiselle!!!!!

kirsikankukka55
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Lainaus:

Jotain häikkää kuitenkin lienee jos nenä tai silmät vuotaa, oiskohan lääkärissä käynnin paikka.

Eipä se siitä miksikään tule. Kokeiltu on monenlaista, mutta pitkäaikaista korjausta nenän vuotamiseen ei ole.Allergioita on ja varmaan vuotaminen johtuu jostain sellaisesta. Kaikkeen tottuu...

Vierailija

Aivastelu varsinkin viittaa herkistymiseen jollekin aineelle. Nenän vuotaminen on elimistön puolustuskeino epäsopivia mikrobeja vastaan, joten sillä tavoin röörit puhdistuu kun nokka vuotaa ja aivastuttaa.

Vierailija

Lainaus:

Googletappa ;vasomotorinen nuha !

Vasomotorinen nuha
Yliherkkyystilalla tarkoitetaan kudostasolla syöttösolusta vapautuvaa histamiinia, joka saattaa aiheuttaa mm. nenän limakalvolla tyypillisiä tukkoisuus- ja limakalvo-oireita. Yliherkkyystila voi syntyä joko allergisoitumisen tai muun fysikaalisen ärsytyksen perusteella. Pidempiaikaiset, tasaisemmat nuhaoireet voivat liittyä ns. vasomotoriseen nuhaan, jossa erilaiset fysikaaliset ja kemialliset epäpuhtaudet aiheuttavat nenäoireita, nenän limakalvon ärsytyksen kautta vuotamista, tukkoisuutta ja turvotusta. Tällöin kyse ei ole varsinaisesta allergiasta, vaan kudostasolla yleisen yliherkkyystaipumuksen aiheuttamasta reagoinnista ympäristön ärsykkeille.

Yleensä vasomotorinen nuha on pidempikestoisempaa, eikä noudata allergisen nuhan tapaan suurta kausivaihtelua. Myös oireet ovat lievempiä kuin äkillisesti alkavassa allergisessa nuhassa. Vasomotorisesta nuhasta kärsivä reagoi normaalia herkemmin lämpötilan ja ilmanalan vaihtelulle sekä erilaisille fysikaalisille ärsykkeille ja sisäilman epäpuhtauksille. Fysikaaliset ärsykkeet sekä ilman epäpuhtaudet laukaisevat tällöin ei-allergisella mekanismilla limakalvoreaktion. Yleensä oireena esiintyy nuhaisuutta, niistämisen tarvetta, tukkoisuusoireita sekä nenän kirvelyä. Vasomotoriseen nuhaan auttaa osalle potilaista parhaiten nenän kautta annosteltava ipratropiumi. Osalle paikallisesti nenään annosteltavilla kortikoidisuihkeilla voi olla hoitavaa vaikutusta vasomotoriseen nuhaan.
Osaakohan lääkäri kertoa tästä tarkemmin

Vierailija
kirsikankukka55

Jotain häikkää kuitenkin lienee jos nenä tai silmät vuotaa, oiskohan lääkärissä käynnin paikka.

Eipä se siitä miksikään tule. Kokeiltu on monenlaista, mutta pitkäaikaista korjausta nenän vuotamiseen ei ole.Allergioita on ja varmaan vuotaminen johtuu jostain sellaisesta. Kaikkeen tottuu...

Oletko lääkäri kun noin määrätietoisia ohjeita annat näkemättä edes "potilasta" jos olet lääkäri veikkaan, että olet KELAn palkkalistoilla, tai ainakin siellä ollut.

Vierailija

Mitä sitä pikku vaivoja lääkitsemään ja vaivojaan lääkärille valittamaan. Niistämällä homma hoituu ja röörit puhdistuu.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat