Juhannus yksin?

Juhannus yksin

Luulen, että on monia, jotka ovat viettäneet juhannusta yksin kuten muitakin juhlapyhiä. Oletko yksi heistä? Miten olet saanut ajan kulumaan ja onko yksinolo tuntunut masentavalta?

Olen viettänyt tänä vuonna jussia täysin yksin. En muista näin tapahtuneen koskaan aiemmin. Jouluna olen kyllä ollut yksin, nuorena, kun sukujuhlat ja yletön syöminki tympivät. Vanhemmiten on lähtenyt usein ulkomaille, karkuun nykyajan kulutusjuhlaa joulua, tarpeettoman krääsän lahjoittamista = taas yksi turha kukkavaasi kirjahyllyyn!

Tämä kesän 2016 juhannus on ollut hieno. Aloitin parvekkeen ovien, 2 kpl, hiomisen ja kittaamisen juhannusaattona. Puuhastelen nyt ovien kanssa kolmatta päivää kun aina välillä on pitänyt odotella , ensin laastin ja sitten maalikerrosten kuivumista. Tästä juhannuksesta jäävät muistoksi upouuden näköiset parvekkeen ovet !

Olen viettänyt tätä jussia yksin omasta halustani, muitakin vaihtoehtoja olisi ollut. Mutta kuinka moni kärsii yksinolosta vasten tahtoaan kun muuta vaihtoehtoa ei ole. Se surettaa minua koska mielestäni juhlapyhät ja juhliminen Suomessa on niin perhekeskeistä, ettei yksinolijoita ajatella laisinkaan.

Kommentit (13)

Vierailija

Meiltä löytyy aina yksi ylimääräinen lautanen. Mutta oudot eivät aina tykkää riehakkaasta juhannuksen vietostamme.

Vierailija

Minäkin olen viettänyt juhannusta ihan omassa seurassani enkä voi valittaa en sitten yhtään. Olen nauttinut hyvästä ruuasta ja ruokajuomista kohtuudella. Lisäksi seurana ollut mieluinen musiikki, lukeminen ja jonkin verran tv. Lisäksi ihana juhannussää ja mahdollisuus olla pihalla ja pikkupuuhastelu siellä. En ole yhtään kaivannut ihmisiä ja hälinää ympärilleni. Mutta kukin tyylillään, tekee mikä tuntuu itselle sopivalta.

Vierailija

Kävin illalla kesälavalla tanssimassa, katsomassa maailman menoa. Laitoin sellaisen hameen päälleni, että näkyy kaivolta kotiin. Orkesteri aloitti soittamisen klo 20.30, istahdin ravintolan puolelle lasiseinän taakse tarkkailemaan salissa tanssivaa väkeä. Ilokseni totesin, että kaikki paikalle tulleet kuuluivat suuriin ikäluokkiin. Olin omieni joukossa. Tunnin päästä uskaltauduin tanssisaliin, pälyillen, missä onkaan naisten puoli? Se oli siinä, mihin istahdin. Vieressäni oli kaksi naista,  joilta hetken päästä kyselin, tässäkö naiset tapaavat istua. Eivät tienneet ja mitäpä väliä missä istuimme, olimme ainoat, yksinäiset naiset. Salissa oli noin sata paria tanssin pyörteissä, aviopareja,  avopareja, onnellisia,  toisensa löytäneitä. Olen onnellinen heidän onnestaan.  Meidän yksinäisten onneksi salissa oli myös kaksi vapaata miestä, jotka näkivät velvollisuudekseen tanssittaa meitä.  Yritin sinnikkäästi pysyä kesälavalla puoleen yöhön.  Sitten lopetin sinnittelyn ja lähdin autollani kotia kohti. Missä ovat kaikki ikäiseni yksinäiset, onhan meitä!

Kotimatkalla rakentelin pilvilinnoja. Ensi juhannuksena vuokraan yksinäisten ystävieni kanssa vanhan tanssilavan, nuorisoseuran kauniine pihapiireineen, järjestämme ainutlaatuisen tapahtuman, minne pääsymaksuna on yksinäisyys.  Alueelta löytyy karaokekamari, tarinatupa, yhteislaulua, keittiömestari perinneruokaa keittämässä,  tanssitaitoisille tanssinurkkaus. kaikenlaista ohjelmaa koko iltapäiväksi klo 14-20.

Yön nukuttua pilvilinnani vähän jo rakoili, mutta jotain pitäisi tehdä!

Vierailija

Ei tullut kesälavalla käytyä,tanssitaitokin on  vähintään ruosteessa,niin mene sitä sitten.Ja yksin on muutenkin tylsää sinne mennä.Edellisen kirjoittajan pilvilinnojen rakentelut vaikuttivat mukavilta,tuonne olisin voinut  lähteä,vaikka aika erakkoluonne olenkin ja pitäisi olla se joku joka tulee ja vie.Aikakin olisi sopiva,kun ei vanhana enään jaksa öitä valvoa ja juhlia.Nykyisin varmaan lavoilla käy enimmäkseen pareja,eli mitään naisten puolia ei taida enää olla,niinkuin joskus muinoin kuusikymmenluvulla,eipä ole tullut siis käytyä.Ja ne miehet sitten,ei kaikki miehet edes osaa tanssia,tai eivät sitten halua tanssia, niin miksi mennä tanssilavalle. Mutta jos siellä  olisi jotain oheistoimintaa niin ehkä stten.....

Vierailija

Kyllä varmaan löytyy Suomesta paljon yksinäisiä, vanhempia miehiäkin. Ovathan he etsineet kumppania TV:ssäkin, maajussille morsian ohjelmassa. Kuten klo 18.18 toteaa niin ei kaikki miehet osaa tanssia vaikka ei kaikki naisetkaan. Itse en ole käynyt tanssilavoilla vuosikymmeniin, mitä sinne seinäruusuksi istuskelemaan. Melkein kaikilla on vakitanssittaja mukana.

Olisi mukavaa jos varttuneille (yli 60v) yksinäisille järjestettäisiin joku kesätapahtuma, voisihan siellä olla sekä disco että tanssilava musiikkimaun mukaan ja vaikka musiikkiesityksiä kuten kamarimusiikkia tai kuorolaulantaa. Mieskuorolaulanta on mahtavaa kuunneltavaa!  Makkarangrillausta ja tutustumisleikkejä jne. Miltäs kuulostaa?

Vierailija

klo 17.37, kehotan toteuttamaan tämän pilvilinnan! Tulijoita olisi varmasti ja paljon jos tapahtuma markkinoitaisiin hyvin. Ja olisiko kaiken ikäisille vai vanhemmille?  Ehkä ainoa ongelma, missä päin Suomea? Minne kaukaa tulevat yksinäiset voisivat majoittua?

Vierailija

Näitä tapahtumia voisi olla ympäri Suomea, jokin kiertävä tapahtuma jonne kaikkien olisi helppo mennä vaikka ihan kotoa käsin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Näitä tapahtumia voisi olla ympäri Suomea, jokin kiertävä tapahtuma jonne kaikkien olisi helppo mennä vaikka ihan kotoa käsin.

Jospa nuo haaveilemasi hauskat tuotaisiin kotiin asti, ei tarvitsisi lähteä mihinkään   :(((

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Jospa nuo haaveilemasi hauskat tuotaisiin kotiin asti, ei tarvitsisi lähteä mihinkään   :(((

Kokko siihen olohuoneen lattialla! Tottakai sitten myös koivulimot sieltä naapurin tontilta tai yleisestä puistosta, niin kuin näin eilen kaksi vanhaa naista taitteli kimpun mukaansa kukkivia jasmiineita, myös joitakin punaisia kukkivia kasveja. Verorahoilla niitä kaikkien iloksi laitetaan ja jotkut katsovat oikeudekseen viedä omaksi ilokseen ne maljakkoonsa kuolemaan.

Vierailija

Kaikenlaisia versioita löytyy hyvästä viihtyvyydestä!

Mutta halloo. Hengessäni olen jo ihmetellyt kauan,  miksi ei tehokkaat bisnesihmiset ole huomanneet hyödyntää suurten ikäluokkien olemassaoloa. Olenpa lukenut lehdestä, me kuljemme miljoonat taskuissamme. Kaksi-kolmekymmentä vuotta oli terveyskylpylöiden kulta aikaa,  veteraanikuntoutukset  hyvänä rahantuojana. Nyt olisimme me, veteraanien lapset. Kaikella on aikansa, kiire olisi järjestäjillä. Mitä meidän jälkeen?  Lasten syntyvyydet laskivat,  tuskin tämän päivän keski-ikäisiltä enää löytyy suurta joukkohenkeä-ajatusta, kuulua yhteen, tapailla ikäisiään. Ilot ja huvit vietetään suppeammissa ryhmissä.  Täytyy vain todeta, kukin aikakausi tavallaan. Mutta todella halloo hyvät naiset ja herrat, mennään heti paikalle, kunhan joku kutsuu yksinäiset koolle.

Jäädään odottamaan, tai sitten itse rohkeasti järjestämään. Todella, tapahtumat saisi levitä koko Suomeen, osallistumisen mahdollisuudet helpottuisivat.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kuinkas sitä Juhannusta kierrätetään, annapa siihen ensin neuvo?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinkas sitä Juhannusta kierrätetään, annapa siihen ensin neuvo?

Yleensä kesätapahtumia,ei pelkästään juhannuksena,elikkä vielä on kesää jäljellä,järjestämään vain. Ja ehkä ei nimikkeellä yksinäisille,vaan sinkuille ja yksineläjille! Itse olen mielestäni hyvä organisoija mutta en pääjehuksi tapahtumalle alkaisi missään nimessä. Ja vielä jatkoa,tapahtumaa voisi olla talvellakin,silloin sitä vasta tekemisen puutetta onkin.

Juhannus yksin

Aloittamani ketju on saanut yllättäen monelaista kommenttia, pääasiassa mielenkiintoisia ja rakentavia mutta tietysti mukana on näitä omasta mielestään vitsikkäitä neropatteja....jätän heidän "vitsailunsa" omaan arvoonsa, pahnan alimmaiseksi ,mappi ööhön.

On ollut aiheellista ihmettelyä, miksei yksinäislle senioreille järjestetä tapahtumia ympäri vuoden, ympäri Suomen.  Luulen, ettei niiden toteuttamisen aika ole kaukana. Kyllä joku bisnes-henkilö tarttuu kiinni tähän ideaan. Onhan pikkuhiljaa alettu järjestää  matkojakin senioreille , monet yhdistykset ja seurat järjestevät sellaisia. Niiden ainoa haittapuoli on kalleus eikä moni enää halua matkustaa ulkomaille mahdollisten sairauksien vuoksi mutta päivän, kahden reissu kotimaassa voisi onnistua.

Eräs kirjoitti olevansa erokkoluonne ja toivovansa, että joku tulisi ja veisi. Oma kokemukseni on, ettei kukaan kyllä tule kotiovelle kolkuttamaan. Minullakin on hieman erakon luonnetta mutta jos sille päälle satun niin rohkeasti vaan lähden ihmisten ilmoille. Kaikenlaisissa tapahtumissa ei vaan tunnu löytyvän omaikäistä, yksinäistä seuraa. Esim. ilmaiskonsertteihin tulevat perheet lapsineet piknikille tai pariskunnat kaksistaan tai nuorisoporukat melskaamaan. Turhauttaa istuskella tai seiskolla siellä yksin, minä vanha mummeli.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat