saako olla väsynyt

Vierailija

- Hei rakkaat ET-leden ystävät!

Kertokaa minulle kun olen ihan hukassa, PALJONKO ON PALJON, tarkoittaen lastenlasten hoitoa, yökylässä pitoa sekä kaikkea mikä sivuaa lastenlasten kanssa oloa....
- Olen kymmenen vuoden aikana, itsekin vielä työelämässä olleena, ottanut paljon yökylään lastenlapsiani. Ensimmäisestä lapsenlapsesta kaikki alkoi kun olin siitä onnesta mykkyrässä. Mutta --- sitten kului vuodet ja lapsia tuli melkein joka toinen vuosi, yhteensä viisi jotka ovat aivan ihania. Mutta --- nyt eläkkeellä ollessani olen miettinyt jos en olisi nuoria paljon auttanut olisiko lapsiluku pienempi. Mutta --- sama rumba jatkuu ja vielä raskaammassa muodossa, sillä perheen vanhammat ovat eronneet ja lapset äidillä. Olen ainoa mummi ja vaareista ei ole mihinkään, kummatkin elävät omaa itsekästä elämäänsä. Vanhemmilla on yhteshuoltajuus.
- Tässä kysymykseni: - Olen ajatellut muuttaa pois samalta paikkakunnalta että saisin edes pientä välimatkaa heihin. OLENKO ITSEKÄS, niin en tahtoisi ajatella mutta voimani alkaa loppua. --- Että näin , yksin murehtija.

Sivut

Kommentit (26)

Vierailija

Saa olla väsynyt ja itsekäs.Kyllä lapset ovat ihania.Me mummot vaan oomme sellaisia ,jotta uuvutamma itsemme niiden kanssa.Ja jos emme jaksa on huono omatunto.
Tuota kauemaksi muuttoa olen itsekin miettinyt.Mutta olen myös joskus ollu itsekäs ja levännyt.
Nuorten on vaikea asettua meidän asemmaan,eivätkä huomaa sitä että meillä on vaivoja ja ikää.
Kannattaa kuitenkin joskus sanoa ettei jaksa.

lahdenpoika
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Kyllä vähänkin voi olla paljon. Et ole ainoa isoäiti, josta on tullut lastenlastensa lähes kokopäivänen hoitaja aivan kuin salavihkaa. Siitä irtipääseminen tai edes vähentäminen onkin jo vaikeampaa. Jokainen eläkkeelle jäädessään odottaa nimenomaa aikaa itselleen ja harrastuksilleen. Eikä lasten hoito mitään helppoa ole, jos sitä tulee liiaksi ja nimen omaan iäkkäämpänä siihen väsyy helpommin. Kyllä sinulla on nyt vaikeat valinnat, mutta kyllä aina voi asettaa itsensä etusijalle valintoja tehdessään.

Vierailija

Kiitos myötätunnosta.... lastenlasten kanssa on kiva olla ja siitä aivan virkistyy kun saa olla sen kaksi tuntia, mutta sitten jo huomaa väsymyksen hiipivän. Kotiin palatessa on aivan "rätti" väsynyt.

Sarmuusa1
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Saa olla väsynyt! Mummot saavat ja heijän- meijän- pittää ellää ennenkaikkee ommaa elämää. Ihe saan nykysii lapsenlapset kyllää, ku pyyvän. Ja sillo, ko miule soppii. Yritä rakas kanssakulkijain aatella sillee, jot eihä meist oo kellekää mittää appuu eikä "hyötyy", jos ajetaa ja annetaa lähheisten immeistemme ajjaa meijät iha piippuu! Kuka meitä suojelis sekä jaksamistamme valvois, jos ei myö ihe? Oon 58 vuotias, kahen lapsen äit ja kahen lapsenlapsen mummo. Aikanaa hoijin omat sisaruksein aikuisiks, ko äitimme kuol nuorena. Ommiin lapsiin ohella nuorena äitinä meil vietti kesiää ynnä muita lomiaa melkone penskalauma. Se ol sillo, ko jaksoin. Nyt myö miehein kans eletää tasan omannäköstämme elämää ja siihe kuuluuvat lapsiimme perreet meijän ehtoloilla. Pijä ihestäis huolta!

Vierailija

Minulla on 5 lastenlasta eri-ikäisiä. Tyttärenlapset asuvat lähempänä ja siellä olen ollut aika paljon lapsen hoitajana ,kun hän jäi yksin huoltajaksi. Sitten lapset jo oppivat tulemaan bussissa perjantai-iltana meille ja omassa taloudessani oli helpompaakin hoidella heitä ja ukkikin oli apuna.
Itse olen aikuisiässä valmistunut toiseen ammattiin lasten hoitoalalle ,joten leikit ja muut semmoset olivat hallinnassa yms.
Sitten olin liikenne onnettomuudessa ja vammauduin niin ,että jäin liikuntarajoitteiseksi ja pois töistä. Pystyin kuitenkin lapsen likaksi.
Toinen lapseni sai lapsen ,mutta asui kaukana ,joten olin sitten heidän opiskelujensa takia pitempiä aikoja hoitamassa lasta. Hyvin lapset tottelivat ja soputuivat vammaiseen mummuun. He muuttivat sitten Kanadaan asti ja niin lapsen hoito siinä perheessä väheni .Olin tosin pitkällä lomalla siellä kun toinen lapsi syntyi.Ja pari kolme kertaa
silloinkin monta viikkoa.Kyllä pojat ottivat mummun omakseen.Olin minäkin aivan uupunut illalla kun lapset kävivät nukkumaan.
Nyt toisen lapsen lapset ovat jo murkkuiässä ja se onkin uudenlaista muumun tarvetta. Hyviä kavereita ollaan ja joskus heidän mielestään mummu on parempi kuin äiti. Siinä sitä saa taiteilla ,että kasvatus vastuu säilyy kuitenkin äidillä.
Kanadan lapset käyvät kerran vuodessa joten heistä ei ole muuta kuin iloa .Skypessä tavataan. Nyt kovasti painostavat minua sinne ,.......lapsenhoitajaksi ..........pieni on vasta vuoden vanha niin en enää jaksa lähteä kokopäivätoimiseksi likaksi .Halua olisi jos olisin terve.
Eivät he siitä suutu ,ymmärtävät kyllä.
Tunnen joitakin mummuja ja ukkia jotka oikein muuttavat vartavasten samalle paikkakunnalle ,että voivat hoitaa lapsen lapset.Usein kuitenkaan eivät ole täysin tyytyväisiä ,sillä onhan se pitkä urakka hoitaa vauvasta nuoreksi.
Ei sellaiseten lasten vanhemmat edes ymmärrä kuinka iso uhraus se on isovanhemmilta elää kahteen kertaan elämä.

kissanminttu
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Aloittajan aiheen nostan ylös, koska meitä väsyneitä on varmaankin paljon.!
Moni vaan ei rohkene tunnustaa uupumisiaan, kun harvoin tukea saa.
Monasti sysätään kirjoittajan tuntemukset omaksi syyksi tms.
Ehkä täällä ET-raadissa ei niinkään.?

No aloittajan kirjoitus minuakin väsyttää, (kyllähän tänne voi muistakin syistä kirjoittaa)
Minulla on neljä 2-5v lastenlasta, hoidan täyspäiväisesti tuota pienintä, myös viikonloppuisin.
Alle 3.v kun ei tarhapaikkaakaan saa, -ainakaan meidän kunnassa.

Enpä halua turhia valitella, mutta olisihan se kiva joskus omaakin aikaa olla.
Marjastus ja muut luontoretket on ollut pois kuvioista jo neljänä kesänä.
Eikä ole tullut edes omasta kunnasta poisttua, kuin kerran kuussa ehkä lähikaupungissa.

Joskus toivoisi aikuista juttuseuraakin.

Sairas-eläkkeell' olen, vaan kun ei noita kipuja muut koe, niin koetan kestää.
Omilla lapsillakaan ei elämä ole ollut helppoa, joten pidän tätä elämänvaihetta -hoitamista- omana osanani.

Mennään sinne asti minne voimat ja terveys riittävät.
Minulle usko Jumalan johdatukseen antaa kyvyn selviytyä päivistäni.

Kun lapset ja lapsenlapset ovat terveitä, niin kaikki hyvin.

Vierailija

Minä olen sairaseläkkeellä,
ja lapsistani on itsestään selvää että koska olen sairas ,en jaksa lapsiakaan hoitaa.

Toki hätätapauksissa tunnin, pari olen hoitanut kun on tapahtunut jotain äkillistä,
mutta silloinkin ovat heti
hommanneet virkeän lapsenhoitajan joka jaksaa villien lapsien perässä juosta :)

Lapsenlapset ovat ihania murusia, ovat vaan kovin energisiä ja ehtivät ties mitä....

ihan parin tunnin vierailuittensa jälkeen olen aivan uuvuksissa , innostuttuani leikkimään mukana ;)
on leikitty kauppaa ja rakennettu olkkariin majaa vilteistä ja verhoista ja tyynyistä,koska ulkona sataa ...
Majassa sitten juotu mehua ja syöty kaikenlaista evästä, nukkuipa yksi lapsista päiväunetkin siellä ;),
mutta vanhemmat ovat olleet myös mukana eikä lapset minun vastuulla siis.Olen päässyt itse vetäytymään lepäämään jos on alkanut tuntua siltä että energia loppuu..

mummeli 58 vee

Vierailija

Minä olen väsynyt ja uupunut lähes jatkuvasti.
Sairaslomalaisena saisi nukkua milloin vaan, mutta eihän ne kivut anna...ihan joka yö nukkua
montaakaan tuntia....

Töissäkäyvä ikätoveri sirkuttaa Naamakirjassa tehneensä sitä sun tätä ja menevänsä iltavuoroon vielä töihin...
Tervemenoo vaan, laitoin sellaiset säädöt omiin asetuksiin ettei enää ihan silmille iske moinen yli-energisyys...

Oikeasti olen kiltti ja sävyisä ihminen,
mutta tuo jatkuva vesisateen lotina käy hermoille,
tahtoisin pihalle kirjaa lukemaan , Auringonpaisteeseen,
Heinäkuun helteeseen!

Piha jo melkein uima-allas :(

kesäheinä4
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Hei an. 17.7. 19:04
Tuntui ihan pahalta lukea, kuinka olet väsynyt ja kivut vaivaa.
Toivoisin sinulle ystäviä, jotka piristäisivät päiviäsi ja toisivat iloa elämääsi.
Ylipirteä ikätoveri ei varmastikaan ole parasta seuraa.
Toivon myös aurinkoisia päiviä, että pääset ulos lukemaan.

Vierailija

Univaje tekee ihmisestä äkeän, se on nähty.
Ilahduttaa nähdä kuinka lähipiirissä muutama elämänkokemusta omaava
ihminen auttaa "väsyneitä", heidän äksyilyistään loukkaantumatta...

Vierailija

Minä olin joskus tosi väsynyt töissä ollessani. En silloin tajunnut että yleiskunto on nollassa. Siitä seurasi sitten sairastuminen, joka on 5v seurannan jälkeen todettu loppuvan.
Silloin tajusin että nyt täytyy tehdä jotain elämälleni. Nyt vajaa 20v. myöhemmin olen pirteä eläkeläinen.

Kesällä on tullut hoidettua lapsenlapsia paljon. Joka kunnassa ei saa alle 10v hoitopaikkaa enää.
Kohta koulut alkaa taas ja loma-ajoiksi valmistaudun koululaisen hoitajaksi.
Kyllä lasten äiti on niin kovilla että mielelläni autan, kun ei ole muita mummojakaan.

Sanon vaan, että jos en syö säännöllisesti monivitamiinia, en jaksa minäkään.
Onneksi ei ole kipuja. Lonkkasäryt meni rukouksella ja kalaöljy voitelee lisää.
Saan onneksi tässä piakkoin viikon lomaa. ;D

Vierailija

Kertokaapas, millaisin konstein olette saaneet Väsymystä vähenemään?
Syksy painaa päälle ja tekisi mieli kömpiä jo nyt talviunille kuin karhu pesäänsä,
näin aikaisin...
:/

Vierailija

Tuota kasvojumppaahan voisi harrastaa vaikkapa kassajonossakin,
kyllä se piristäisi jumpan näkeviä kanssajonottajia kummasti.
Saattaisi jopa jonokin lyhentyä.. :D

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat