Kannanottoja eutanasiakysymykseen

Vierailija

- Oras Tynkkynen on muistuttanut, että suomalainen enemmistö kannattaa eutanasiaa?

-Ministeri Räsänen - "Jos ihmisen erityinen arvo luomakunnassa kielletään, silloin eläinlääketieteeseen kuuluvat keinot voidaan ottaa käyttöön ihmislääketieteessä.
-Vihreät ovat nyt tämän tuhoisan aatteen veturina suomalaisessa yhteiskunnassa".

Sivut

Kommentit (164)

valone
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Mielestäni on vakava asia, sanoa, "suomalainen enemmistö kannattaa eutanasiaa"!

Kristytyn elämänkatsomuksen omaten olen juuri sitä mieltä, että - ihmisellä ei ole minkäänlaista oikeutta päättää toisen ihmisen elämästä tai kuolemasta, ei edes omastaan.
On sitä ennenkin osattu kuolla luonnollisesti.
Eutanasiaa ei tarvita, avunantoa kuolemaan lääketieteelisesti ei tarvita.
Ihminen saa syntyä ja kuolla luonnollisesti, elää ihmisarvon mukaisesti, niin on tarkoitettu.

Vierailija

Kannatan eutanasiaa, eli olen suomalaisten enemmistöön kuuluva.
Turha ja pitkitetty kärsimys elämän loppuvaiheessa ei saa olla ihmisarvon hinta. Eläimen armahdamme, mutta lajikumppanilta halutaan kieltää oikeus hyvään kuolemaan. -Hurskastelua!

Vierailija

Lainaus:

Turha ja pitkitetty kärsimys elämän loppuvaiheessa ei saa olla ihmisarvon hinta. Eläimen armahdamme, mutta lajikumppanilta halutaan kieltää oikeus hyvään kuolemaan. -Hurskastelua!

Aika vaikea kysymys pohdittavaksi. Kristittynä en hyväksy eutanasiaa, mutta onneksi nykyään on jo olemassa tehokkaita kipulääkkeitä ja lisää kehitellään koko ajan. Niistä on edes jotakin apua, toisin kuin ennen.

Vierailija

Jokainen ihminen saa myös päättää itse lääkehoidostaan ja leikkauksesta. Joten olen sitä mieltä nähtyäni monen ihmisen tuskallisen epäinhimillisen kuoleman, että eutanasia on henkilökohtainen valinta. Varsinkin meillä sairaaloissa ei anneta tarpeeksi kipulääkettä lähtöä tekevälle kipupotilaalle. Ruotsissa tämäkin asia on hoidettu paremmin, kenenkään ei tarvitse kärsiä, vaan kipulääkettä annetaan niin paljon ettei kärsiä tarvitse.

Vierailija

Lainaus:

Jokainen ihminen saa myös päättää itse lääkehoidostaan ja leikkauksesta. Joten olen sitä mieltä nähtyäni monen ihmisen tuskallisen epäinhimillisen kuoleman, että eutanasia on henkilökohtainen valinta. Varsinkin meillä sairaaloissa ei anneta tarpeeksi kipulääkettä lähtöä tekevälle kipupotilaalle. Ruotsissa tämäkin asia on hoidettu paremmin, kenenkään ei tarvitse kärsiä, vaan kipulääkettä annetaan niin paljon ettei kärsiä tarvitse.

Ajattelen, että jos minä olisin sairas ja tuskissani - minkä olen jo hyvin vakavana, kertaalleen kokenut. Hieman tiedän mistä puhun! En haluaisi tainnuttavaa lääkitystä, vaan haluaisin kokea aitona ihmiset vierelläni ja tulevan eron hengestäni, sielustani, pelotta, armona.... .näin ajattelen - valone

Vierailija

Kannatan eutanasiaa lämpimästi, toivon sen toteutuvan kohdallani, jos joudun petin pohjalle makaamaan kivuissani ja odottamaan kuolemaa. Ei sitä tietenkään kukaan muu voi päättää kuin ihminen itse, mutta tahtonsa on yksinkertaista ilmaista aiemmin hyvissä ajoin.

Vierailija

Eutanasia on helpompi sanoa, kuin kohdata se tilanne. Epäilen ettei monikaan sano niin helposti kohdallaan, lopettakaa minut. Ennemminkin pidetään elämästä kiinni niin kauan kun mahdollista.

Asiassa voi nousta karvat pystyyn jonkulla, kun menen ilmoittamaan, antakaa piikki vaan, ja jos on muitakin päättämässä siitä asiasta vanhuksen kohdalla. Ei ole aivan yks-selitteistä. Vaikka siltä näyttäis.

Vierailija

Lainaus:

Jos ihminen kokee olevansa eläimen lajikumppani, sillä - ei Hänellä - on eläimelliset ajatukset. Eläin elää vaistojensa varassa. Sen sijaan ihminen on ihminen, jolla on järki ja omatunto. Eläimeltä ne kumpikin puuttuvat.

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

Jos ihminen kokee olevansa eläimen lajikumppani, sillä - ei Hänellä - on eläimelliset ajatukset. Eläin elää vaistojensa varassa. Sen sijaan ihminen on ihminen, jolla on järki ja omatunto. Eläimeltä ne kumpikin puuttuvat.

Koira on koiran lajikumppani, kissa kissan jne. jne. jne.
Ihminen on ihmisen lajikumppani. Ihminenkö haluaa, että lajikumppani kärsii mahdollisimman pitkitetyn kuolinkamppailun? Se siitä järjestä ja omastatunnosta.

valone
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Lainaus:

Lainaus:

Lainaus:

Koira on koiran lajikumppani, kissa kissan jne. jne. jne.
Ihminen on ihmisen lajikumppani. Ihminenkö haluaa, että lajikumppani kärsii mahdollisimman pitkitetyn kuolinkamppailun? Se siitä järjestä ja omastatunnosta.

Olipa ikävästi sanottu! Se siitä järjestä ja omastatunnosta!

Vierailija

Olen henkilökohtaisesti työskennellyt sairaalamaailmassa vuosikymmeniä. On pitkäaikaisia kroonikkopotilaita, jotka ovat sopeutuneet osaansa. Ympärillä häärii hoitohenkilökuntaa, joskaan ei riittävästi, mutta ei potilas ole kuitenkaan yksin kuten nykysuuntauksen mukaisesti ihmiset kyörätään koteihinsa huonokuntoisina ja yksinäisinä. Odotan aikaa, ikävä kyllä, kun koteihin säädetään monitooreja, joista välillä käydään vilkaisemassa kohoileeko peitto eli vieläkö ihminen hengittää.

Miten julmaksi ihmisen oikein pitää tulla?

Ovatko sirkushuvit tärkeämpiä kuin ihmiset, jotka ovat näille tappohimoisille maan rakentaneet. Ilman koneita maan muokanneet ja pyykkilaudalla riepuja pesseet pissavaipoiksenne. Niitäkö pitäisi listiä. Hävetkää kannattajat.
Millä oikeudella olette vanhat ja vaivaiset "Hyvän ja kunniallisen lopun" säätämässä? En ole kenenkään kipujen vuoksi kuullut huutavan sairaalassa, kun ovat oikean kipulääkkeen saaneet. Synnytysosastoilla kyllä. Pitäisikö synnyttäjätkin "armahtaa", etteivät synnytä itselleen tulevaisuuden "armahtajia".

Olemme kaikki vastuussa vanhusten hyvästä perushoidosta, oikeasta huolenpidosta, ettemme jättäisi ketään heitteille. Missä omatunto? Kylmää järkeä löytyy ja jatkossa yhä enemmän.

valone
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

-Niin kuin meidän tulee kunnioitaa jokaista ihmistä.
Tuntuu, että joskus unohdetaan! Että tulee kunnioittaa myös heidän tahtoaan jotka uskovat ns. luonnolliseen kuolemaan, kristillisen vakaumuksensa pohjalta. Toki lääkkein, jos niitä haluaa ja tarvitsee.

Vierailija

On kammottavaa, että uskontopohjainen fasismi määrää eutanaasiakeskustelua. On kammottavaa että ministeri Räsänen lääkärinä vähättelee kuolevan tuskaa. Ainoa este ihmisen oikeudelle päättää elämästään nousee uskontoeettisestä ahdistuksesta. Se on kuoleman edessä syyllisyyttään potevien uskovaisten omaa elämää koskevaa tuskaa. Ei sen varjolla voi estää ihmistä päättämästä elämästään.

Vierailija

Olemme kaikki vastuussa vanhusten hyvästä perushoidosta, oikeasta huolenpidosta, ettemme jättäisi ketään heitteille. Missä omatunto? Kylmää järkeä löytyy ja jatkossa yhä enemmän. [/quote]

Minusta tuntuu että tässä menee puurot ja vellit sekaisin. Eihän tässä nyt nimenomaan vanhuksia "olla viemässä lopetettavaksi tallin taa". Käsittääkseni eutanasia koskisi parantumattomattomasti ja kovissa tuskissa kärsiviä sairaita, siis sellaisia joilla ei enää ole minkäänlaista toivoa. Miskei häntä armahdettaisi ja päästettäis pois, eikä kaikin keinotekoisin konstein yritetä väkisin pitää hengissä. Se jos jokin on "eläinrääkkäystä".

Kuinka paljon viattomia, syntymättömiä terveitä ihmisalkuja tapetaan? Sellainen "eutanasia" (abortti) on kyllä sallittua, joka minun mielestäni on paljon pahempi asia.

Vierailija

Vanhusten tappamisesta puhuminen on pölhöpopulismia.
Ei ole kyse kenenkään tappamisesta vastoin ihmisen omaa tahtoa. Saatte vast' edeskin maata neliraajahalvaantuneena tai tukehtua hitaasti kuoliaaksi, syöpäkivuissakin saatte maata kuolemaa toivoen.Ei eutanasia tarkoita sitä, että teidät kirkasta kruunua tavoittelevat armahdettaisi viranomaisten toimesta.

Eutanasia pitää sallia Suomessakin sellaisille täysjärkisille ihmisille, jotka haluavat arvokkuutensa säilyttäen poistua silloin kun mitään ei ole enää lääketieteen keinoin tehtävissä.

Kuolemaa toivova ei ole aina vanhus, hän voi olla vaikkapa ALS-tautiin sairastunut, jolla ei ole edessä muuta kuin hidas kuoleman odotus elintoimintojen surkastuessa.

Lukekaapa mitä Iiro Viinanen ja Esko Seppänen sanovat eutanasiasta. He ovat Parkinsoninsa kanssa vielä toimintakykyisiä, mutta tietävät mitä tulevaisuus tuo heidän kohdalleen. He toivovat voivansa poistua sitten, kun mitään ei enää voi tehdä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat