Kommentit (13)

Luonnon puolesta

Kranssi on komea, mutta muistakaa, että kyseessä on oksien katkominen elävästä puusta, mikä ei ole sallittua ilman maanomistajan lupaa. Eli omasta pihasta saat ottaa.

metalli

Olen miettiny kun kranssi on aikanaan poisheitettävä - tulee kierrätettyä metallilanka pois ? Olisko löydettävissä luonnostaan kompostihajoava sidonta-idea? 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kuka nyt pihapihlajasta alkaisi kranssia tehdä, jos ei ole paljon pihlajia.

Kyllä, hyvin hyvin moni haluaa tehdä pihjalanmarjoista kranssin ; )

Vierailija

Luonnon puolesta kirjoitti:
Kranssi on komea, mutta muistakaa, että kyseessä on oksien katkominen elävästä puusta, mikä ei ole sallittua ilman maanomistajan lupaa. Eli omasta pihasta saat ottaa.

Joopa, aina joku tosikko löytyy joka paikkaan muistuttamaan toisia jos jostakin asiasta.....

Vierailija

metalli kirjoitti:
Olen miettiny kun kranssi on aikanaan poisheitettävä - tulee kierrätettyä metallilanka pois ? Olisko löydettävissä luonnostaan kompostihajoava sidonta-idea? 

Voihan sen metallilangan ottaa pois , kierrättää tai käyttää seuraavan kranssin sidontaan ja jatkaa niin vaikka ikuisuuksiin.....

Vierailija

Ei tarvitse olla todellakaan tosikko vaan maanomistaja, joka haluaisi luonnon säilyvän kohtalaisessa kunnossa.
Itse ihmettelen nyky ihmisten röyhkeyttä kerätä sammalia, repiä oksia puista ja viedä kaikkea kivaa "löytämäänsä"
metsästä. Meidän muiden maanomistajien täytyisi samalailla mennä heidän pihoihinsa keräämään askartelutarpeita, mikähän mekkala siitä syntyisi??

Vierailija

Miten tämä pihlajanmarjakranssi saadaan säilymään? Linnut käy varmasti nokkimassa kun marjat on punaisena. Ja jos eivät käy niin marjat alkaa mädäntyä ja rusehtua :(

Juuli d
Seuraa 
Liittynyt18.7.2014

Vierailija kirjoitti:
Miten tämä pihlajanmarjakranssi saadaan säilymään? Linnut käy varmasti nokkimassa kun marjat on punaisena. Ja jos eivät käy niin marjat alkaa mädäntyä ja rusehtua :(

Aika pian  ruskeita kikkuroita. Ja hirmuinen vaiva ja roskaaminen.

tulkku

Voi ei, pikkulintujemme talven ruoat kertakäyttökoristeeksi; annan mieluummin tilhien, punatulkkujen , taviokuurnien, räkättirastaiden ja jopa harakoitten ja varisten syödä niitä nälkäänsä.

samettiruusu
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Näistä pihlajanmarjakransseista...

Edesmennyt sisareni mies teki minulle niitä kaksi kpl. Pakastin ne.

Annasollakkaan, ripustin ne etupihalleni tammikuussa. Toisen tuohon koivun oksaan ja toisen etäämmälle.

Koivun oksan kranssiin etsiytyi punatulkku, joka asusteli siinä päiviä...Yöksi hävisi jonnekin.

Oma mielipiteeni on: Lintu oli jotenkin sairas, koska mieheni sitä pääsi silittelemään.

Huomasin, kauempana koivun puun latvoissa ´päivysti´ko.lintuja päivittäin.

Ajan oloon punatulkku hävisi kranssi-asumuksestaan, mutta myöhemmin siinä kävi vielä monta punatulkkua meitä tervehtimässä.

:)

Vierailija

Pihlajanmarjoja SAA kerätä ilman maanomistajan lupaa

Rikoslain 14 §:n mukaan kasvavasta tai tuulen maahan kaatamasta tuoreesta puusta ei saa taittaa oksia ilman maanomistajan lupaa. Puusta ei myöskään saa ottaa varpuja, juuria, tuohia, kuoria, lehtiä, niiniä, pihkaa, terhoja, käpyjä eikä pähkinöitä.  Hakkuujätteitä ei saa kerätä luvatta. Maahan pudonneita risuja ja käpyjä saa sen sijaan ottaa.

Edellä olevasta poikkeuksena on se, että luonnonvaraisia marjoja sen sijaan saa ottaa puusta. Ajatuksellisena perusteena on, ettei luonnonvaraisten marjojen poimiminen vahingoita puuta, eikä marjoilla ole yleensä puun omistajalle taloudellista merkitystä.

Vierailija

Onneksi voin tietystä tutusta paikasta taittaa muutaman oksan, olen toisinaan kerännyt myös mustikan varpuja ja sammalta jouluista kukka-asetelmaa varten. Maalaistalon lähialueelta käymme paikan emännän, joka on ystäväni, kanssa tekemässä kävelyjä syysmetsään, keräämme pieniä koristetarvikkeita.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat