Kommentit (14)

Leena

Kananmunat ovat ihania. Ja vaikka jännittäisi kolesterolia, niin nykyään on paljon pelkkiä kananmunan valkuaistuotteita. Itse olen löytänyt monesta Laitilan tuotteesta helpotusta päivittäiseen ruuanlaittamiseen.  

Vierailija

Mummolla oli kanoja ja sen takia meillä oli aina kotona tuoreita munia (50 ja 60 luku). Isäni rikkoi joka aamu juomalasiin kolme munaa, sekoitti ne haarukalla ja joi munat aamupalaksi. Minulle eivät sellaisina maistuneet mutta jotenkin on jäänyt tämä hänen tapansa mieleen.

Vierailija

Ennen  oli herkkua rikkoa pari kananmunaa lasiin ja laittaa sokeria ja vehhäjauhoa, oli meki kun kakkutaikinaa Silloin ei pelätty tai edes tiedetty salmonellan mahdollisuudesta

Vierailija

Olen aina syönyt kananmunia,jo lapsena meillä oli kanoja ja munia.Eniten syön kevyesti paistettuja kananmunia,keitetytkin maistuu sopivan lisukkeen kanssa.Kokkelista tai munakkaasta en niinkään tykkää. Ja koko munahan se on syötävä että saa mahdollisemman paljon kaikkea terveellistä,pelkkä valkuainen ei edes maistuisi hyvälle,mutta makuasia tuokin. Ja kakkutaikinaa tulee kyllä maisteltua,ei ole vielä salmonellaa tullut,ja suomimunissa kai salmonella harvinaista!

Jukkis

Mistä johtuu että keitetyn kananmuna keltuaisen ja valkuaisen väliin tulee aina välillä se tumma kerros ?? onko haitallinen ?

Vierailija

Kokemukseni mukaan tumma kerros tulee jos säilyttää keitettyjä munia jääkaapissa keittämisen jälkeen. Kannattaa keittää vain sen verran munia kuin tarvitsee kerrallaan ja syödä tuoreeltaan. Itse en ole kokenut tummaa kerrosta haitalliseksi mutta onhan se epäilyttävän näköinen.

maalainen

Suomessa on kattava salmonellatarkkailu kaikissa kanaloissa. Suomessa tuotetuista kananmunista on mahdotonta saada salmonellaa.

kjell

Mutta: jos on familiaarinen hyperkolesteromia eli suvussa esiintyvä taipumus korkeaan kolesteroliin ja lisäksi suvussa esiintynyt sydän- ja verisuonisairauksia sekä niistä johtuvia kuolemantapauksia, ei munien vapaa käyttö liene riskitöntä? Tämä tulisi artikkeleissa ottaa huomioon. Niin hyvä kuin kananmuna ravintoarvoltaan onkin, eivät ne ihan kaikille ole runsaasti käytettyinä terveellisiä. Toivoisin artikkeliinne tältä kannalta asiantuntijalausuntoja eli uusi juttu tästä aiheesta.

Vierailija

Meillä ainakin kotona jo muistan pikkutyttönä munia käytettiin ja syötiin usein  sekä keitettyinä  että uunissa siis uunimunakkaana . Ja olen myös itse varsinkin aamulla ja joskus myös ruokana lisäkkeenä. Hyvä ja halpa ravintoaine. On moneksi.En ole koskaan kenenkään saaneen salmonellaa edes silloin joskus. Munakashan oli lounasruokana ruokaloissakin  vielä 70 luvulla suosittu erilaisine täytteineen 

Hyvää ja tuoretta ravintoa

Kotonamme maalla oli kaikenlaisia eläimiä kanat mukaan lukien kuten maataloissa olikin ennen. Isälläni joka oli syntynyt 1898, oli tapana ottaa kananmuna suoraan pesästä, jopa lämpimänä (vasta munittuna), puukko vain tupesta ja reikä molempiin päihin ja slurps!  Imaisi munan raakana tuulen suojaan ja opetti pojalleenkin saman tavan, jolla olen säikytellyt montakin arempi vatsaista jopa yökkäämään pelkästä näkemisestä. Nykyään on toitotettu niin paljon salmonellan ja muiden sairauksien vaarasta niin paljon, että on pitänyt harventaa munien juontia.

vieras

Kananmunan keltuainen ei ole ainakaan kaikille sappikivi sairaille hyvää! Niin että jos oikeanpuolen ristaan tulee särkyä niin nyt tiedätte mikä voisi olla yksi syy jos on kananmuman syöjä.

vieras

kjell kirjoitti:
Mutta: jos on familiaarinen hyperkolesteromia eli suvussa esiintyvä taipumus korkeaan kolesteroliin ja lisäksi suvussa esiintynyt sydän- ja verisuonisairauksia sekä niistä johtuvia kuolemantapauksia, ei munien vapaa käyttö liene riskitöntä? Tämä tulisi artikkeleissa ottaa huomioon. Niin hyvä kuin kananmuna ravintoarvoltaan onkin, eivät ne ihan kaikille ole runsaasti käytettyinä terveellisiä. Toivoisin artikkeliinne tältä kannalta asiantuntijalausuntoja eli uusi juttu tästä aiheesta.

pikaisesti....

Kansan tietoudessa kokemuksien mukaan on selvyyksiä joita ei käy kumonta. Sellaisia ovat mm se, että jokaisella on omat ominaisuudet heikkouksineen ja on allergiaa sairastavia jotka EI SAA SYÖDÄ KANANMUNAA. Samoin on useimpien, ellei kakkien SAPPIKIVIA SAIRAUDESTA kärsiviä etenkin he joiden sappikiviä ei voi leikkausella poistaa, kuten mm verenohennus lääkityksen suuret vaatimuksen vaativien sairaiden hengissä pysyminen joiden lääkityksen lopettamista jo leikkausta saataa merkitä kuolemaa ja verenohennus lääkityksen vaikutuksen alaista ei leikata sisäisiänkään tappavien vuotojen takia.

Ei ole kananmuna kaikille mikään suber ravinto joten jokaisen kohdalla, etenkin sairastuneen kohdalla se ongelma on yksilöllinen asia jota ei voi yleistää.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat