Tarmo, 71, palasi moottoripyörälle: "Nuoruuden kipinä ei sammu"

klo 15:03 | 19.9.2016
Nuoruudenrakkaus palasi Tarmo Suonojan elämään – vaimon luvalla. Poikavuosien hurjastelun sijasta nyt maistuu leppoisa meno oman moottoripyörän selässä.Lue koko juttu
Komea moottoripyörä Tarmolla, passaa tuolla huristella. Minun syntymäkodissani oli juuri tuommoinen kuvan "sintappi" mopo, jonka isämme osti nyt jo edesmenneelle vanhemmalle veljelleni. Se oli meillä sisaruksilla ahneessa käytössä 8 kilometrin kauppareissuissa ja muissa kirkonkylän asiointikäynneillä. Talvellakin sillä ajeltiin, kun veljeni keksi ottaa siitä eturattaan pois ja tehdä siihen tilalle puusta suksentapaisen. Mukavia muistojakin se herättää, monet tanssireissut sillä minäkin ajelin, silloin 60- luvullahan oli aivan yleistä meidän senaikaisten tyttöjenkin mopoilu.
ps. "sintapin" runko tankkeineen on vieläkin syntymäkotimme ladossa, jossa sitäkin tulee aina käytyä katsomassa siellä vieraillessani.
Minulla taasen oli poikossa 60 luvun lopulla jutun mopokuvassa taaimmaisena zyndapin takana näkyvä monark merkkinen mopo. Tunnistin sen lättänästä istuimesta ja laukkukoukusta. Sen punaisen monarkin antoi minulle enoni, kun laittoi uuden pappatunturin kun kys. monark oli tarpeeksi monesti jättänyt hänet jalkamieheksi työntämään mopoa kotiin. Pisti se minutkin joskus työntämään kalareissulta kotiin sen vetohihnan (läskihihnaksi sanottiin) katkettua, mutta jaksoihan sitä nuorena muutaman kilometrin työnnellä vaikka joskus hävettikin kun sattui joku vastaantulijakin, muttei se lannistanut kun uusi hihna (oli aika hintavakin) paikalleen ja menoksi.