Sivut

Kommentit (48)

Vierailija

Rajojen sulkeminen on hankalampi toteuttaa kuin sanoa. Täällä olisimme sitten nalkissa, ulos pääseminenkin olisi työläs juttu. Suomalaiset matkustavat innokkaasti, tehdään lukuisia ulkomaanmatkoja vuodessa per henkilö. Jos raja teoriassa olisi mahdollista sulkea, se olisi kiinni kummaltakin puolelta. Mietipä sitä ja sen tuomia haittavaikutuksia kaupalle, työhön hakeutumiselle ja matkailulle. Suomesta lähdetään nykyään enemmän ulkomaille töihin ja opiskelemaan kuin mitä ulkomailta tullaan Suomeen.

Kansainvälisistä sitovista sopimuksista ei kannata mainitakaan noille "rajat kiinni" -porukoille.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Rajojen sulkeminen on hankalampi toteuttaa kuin sanoa. Täällä olisimme sitten nalkissa, ulos pääseminenkin olisi työläs juttu. Suomalaiset matkustavat innokkaasti, tehdään lukuisia ulkomaanmatkoja vuodessa per henkilö. Jos raja teoriassa olisi mahdollista sulkea, se olisi kiinni kummaltakin puolelta. Mietipä sitä ja sen tuomia haittavaikutuksia kaupalle, työhön hakeutumiselle ja matkailulle. Suomesta lähdetään nykyään enemmän ulkomaille töihin ja opiskelemaan kuin mitä ulkomailta tullaan Suomeen.

Kansainvälisistä sitovista sopimuksista ei kannata mainitakaan noille "rajat kiinni" -porukoille.

Lähinnä tässä on kai kuitenkin vaadittu Euroopan unionin maiden ulkorajojen sulkemista koska vuotavat kuin seula esim Espanja, Italia, Kreikka.  Jos ulkorajat "pitävät" ja aiheettomat turvapaikanhakijat käännytetään jo näissä maissa unionin sisällä olevissa maissa voidaan säilyttää nykyinen vapaa liikkuvuus.

Kyllä. Suomalaiset tekevät lukuisia ulkomaanmatkoja vuodessa mutta suurin osa näistä matkoista kohdistuu Euroopan unionin maihin: Viro, Ruotsi, Espanja (Kanarian saaret, Mallorca), Kreikka (Kreeta, Rodos), Portugali (Algarve), Italia, Bulgaria jne.  Suomesta lähdetään töihin ja opiskelemaan pääasiassa keski-Euroopan maihin ei niinkään Euroopan ulkopuolelle, harvaa poikkeusta lukuun ottamatta.

Edellä kirjoittamani johdosta, katson, etteivät suomalaiset olisi missään nalkissa jos ulkorajat suljetaan.Eivätkä suomalaiset olleet missään nalkissa ennen Euroopan unioniin liittymistäkään. Suomalaisella passilla pääsi minne vain. Ja tänne kyllä pääsevät ja pääsivät kaikki, joilla on tarvetta tulla passilla ja sekä tai viisumilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Venäjällä olis tilaa kun sieläkin tulee porttien kautta porukkaa niin paljon, että suomalaisten pitää etsiä kohta turvapaikkaa toiselta planeetalta!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Venäjällä olis tilaa kun sieläkin tulee porttien kautta porukkaa niin paljon, että suomalaisten pitää etsiä kohta turvapaikkaa toiselta planeetalta!

Venäjältä tulee enimmäkseen turisteja ja ostosmatkailijoita (sekä vaimoja peräkammarin pojille😉), jonkin verran on työperäistä muuttoa. Venäläiset ovat suurin maahanmuuttajien ryhmä, mutta täällähän on tilaa , harvaanasutussa maassa.
Venäläiset turvapaikanhakijat ovat viime aikoina olleet Jehovan todistajia, heitäkin lehtitietojen mukaan vain noin pari sataa. Putinin Venäjällä heidät on katsottu ääriryhmäksi ja "Amerikan agenteiksi" , ja vankeuden pelossa pakenevat suvaitsevaiseen maahan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Jaa, no tulee Suomi paremmaksi KANSALAISILLEEN jos otetaan rajat pois kokonaan?

ja

http://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/1947/1947 0020

8 artikla.
Suomi, joka välirauhansopimuksen mukaisesti on ryhtynyt toimenpiteisiin hajoittaakseen kaikki Suomen alueella toimivat fascisminluontoiset poliittiset, sotilaalliset tai sotilaallisluontoiset järjestöt sekä muut järjestöt, jotka harjoittavat Neuvostoliitolle tai muille Yhdistyneille Kansakunnille vihamielistä propagandaa, sitoutuu olemaan vastaisuudessa sallimatta senluontoisten järjestöjen olemassaoloa ja toimintaa, joiden tarkoituksena on kieltää kansalta sen demokraattiset oikeudet."

Luin aloituksen, en  ketjua kokonaan  ja kirjoitan sen perusteella.

Sota-ajan lapsena en nykyisin pelkää yhtään mitään. Olen asunut lapsena alun perin korvessa melko lähellä Venäjän rajaa.  Silloin pelotti, kun pommikoneet kiitivät tuhottavia kohteita kohti kotinikin ylitse. Sitten opiskelin pienessä kaupungissa,  tein töitä pääkaupungissa, vähän muualla ja nyt jo vuosikymmenet Mansessa eläkeläisenä.

Missään ei kukaan ole koskaan käynyt kimppuuni tai edes uhkaillut. Niin kaduilla kuin lähimetsissä olen vuosikymmenet liikkunut hyvinkin myöhällä milloin koiran, toisinaan kahden kanssa. Ulkomaalaisia näillä kulmilla on ollut kauan ja paljon.  Työssäni tutustuminen heihin alkoi chileläisistä jo vuosikymmeniä sitten. Sen jälkeen väkeä on tullut monesta muusta maasta. Joidenkin kanssa olen jutustellut ja pihan mustat pikkupojat ovat ihan kavereita. Huutelevat moitaan ja jopa auttelevat kukkien hoitamisessa. Varmaan suhtaudun ihmisiin siksikin luontevasti, koska olen matkustellut eri maissa ja jonkin verran päässyt oppimaan, että on muitakin kuin meidän omat heimomme, emmekä kaikki ole samanlaisia.

Maailman tilanteita jos rupeaa pelkäämään, niin siitä saattaisi tulla painajainen. Niin kauan kuin on rauha maassa, on turha hötkyillä.  Eikä pelkäämällä  mitään asioita muuksi muuteta.

Jostakusta tämä saattaa kuulostaa epätodellisen ruusuiselta, mutta ei se sitä ole, ihan tavallista elämää vain.

Ensimmäinen unikko avasti tänään kukkansa parvekkeellani.

Vierailija

Eniten maahanmuuttajia vihaavat sellaiset henkilöt jotka eivät ole koskaan käyneet kotimaan rajojen ulkopuolella.

Vierailija

Ei millään pahalla mutta nähdäkseni Vanha Elli on onnistunut elämään suhteellisen auvoista elämää jos koskaan kukaan ei ole edes uhkaillut. Muistuu mieleeni nuoruusvuodet 70-luvulla Hesassa kun palasin yömyöhällä yksin kävellen kapakasta kotiin. Siihen aikaan Suomessa ei ollut monia ulkomaalaisia mutta ihan nämä Suomi-miehet tuppasivat väkipakolla seuraani. Yksi yritti vetää minua kadulla seisovaan autoon ja toinen yritti tunkea väkisin mukanani porttikongiin kun availin sen ovea. Koin tilanteet uhkaaviksi mutta itsesuojeluvaisto pelasti. Huusin ja panin hanttiin. 

Valitettavasti puutteessa olevilla miehillä, riippumatta mistä maasta ovat kotoisin, seksuaaliset halut ovat niin suuria, että syyllistyvät naisten raiskauksiin ja hyväksikäyttöön. Tässä mielessä missään maassa naisten ei ole turvallista elää. 

Vierailija

Täytyy myös muistaa ettei liiku yksin öiseen aikaan eikä anna vääriä signaaleja vastakkaiselle sukupuolelle. Monissa kulttuureissa pelkkä hymyileminen miehelle tarkoittaa suostumista lähempään kanssakäymiseen. Jos on pakko kulkea yöllä niin taksi lienee turvallisin, pimeitä takseja ei suositella.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Täytyy myös muistaa ettei liiku yksin öiseen aikaan eikä anna vääriä signaaleja vastakkaiselle sukupuolelle. Monissa kulttuureissa pelkkä hymyileminen miehelle tarkoittaa suostumista lähempään kanssakäymiseen. Jos on pakko kulkea yöllä niin taksi lienee turvallisin, pimeitä takseja ei suositella.

Tällainen uhrin syyllistäminen on niiiiiiin mennyttä aikaa!! Ihmisiä liikkuu öiseen aikaan yksin mitä erinäisimmistä syistä esim kolmivuorotyössä olevat ja ravintolatyöntekijät sekä vähävaraiset opiskelijat matkalla kotiin yhteisistä riennoista. Heidänkö nyt sitten pitäisi maksaa kalliita taksimatkoja sen takia, että missä hyvänsä liikkuu miehiä, jotka eivät hillitse omia seksuaalisia halujaan? Tämän kaltaisille herroille pelkkä naisen käveleminen yksin kadulla on siis signaali suostumisesta lähempään kanssakäymiseen?

Mielestäni minkään ikäisen naisen ei pidä suostua tähän Suomessa. Meillä on oikeus vapaassa maassa liikkua mihin kellonaikaan hyvänsä ilman, että joudumme seksuaalisen ahdistelun kohteeksi. On hyvä muistaa, että tyttöjen ja naisten ahdistelua ei tapahdu pelkästään yöaikaan. Kun olin nuori minua ahdistelivat miehet mihin aikaan hyvänsä sekä fyysisesti (läpsivät peffalle, yrittivät kaulailla) että sanallisesti (ehdottelivat kaikenlaista törkeää) . Minulle täysin tuntemattomat miehet, keskellä päivää kun liikuskelin kaupungilla tai kaupoissa. Mielestäni en antanut minkäänlaisia seksuaalisia viestejä.Olen aina pukeutunut hyvin konservatiivisesti, en ole vilautellut rintavakoa tai pitänyt kireitä shortseja ja minimekkoja.

Nyt ikäloppuna ahdistelu on vähentynyt mutta ei loppunut. Vastakkainen sukupuoli silmäilee (sitä ei voi olla huomaamatta) vartaloani varsinkin rintavarustustani. Silmäilyn jälkeen jotkut tulevat hieromaan tuttavuutta. Koen sen ahdisteluksi kun olen marketissa esim valitsemassa perunoita niin siihen paukkaa joku papparainen viereen hengitysetäisyydelle lässyttämään jonnin joutavaa, haluavat torikahveille ja ehkä jotain muuta vielä!

Vierailija

Ei tuossa mielestäni uhria syyllistetty vaan annettiin ohjeita, ettei kävisi huonosti.

En myöskään pidä kovin vakavana ahdisteluna, jos joku kaupassa tulee juttelemaan. Myöskään pelkkä katse ei kovin pahasti voine ahdistella?

sportgamerherostyles

kyllä vaaroja riittää kaikkialla. pelkästään jopa kotipihalla. vaikka muurahaiset puree tai pörriäiset pistää  ja saa tappavan rajun allergisen reaktion. kyykäärme puree ja saa shokin. vesillä voi jopa joutsen hyökätä päälle. metsässä hirvi tai karhu voi käydä päälle. tai susi. liikenne on kaikista vaarallisin paikka ihmiselle. 

Vierailija

Klo 14.28/7.8.19 otti esiin eläimien aiheuttaman vaaran  ihmisille. Nähdäkseni hän on käsittänyt väärin tämän ketjun aloituksen, jossa kysytään, onko turvallisuuden tunne muuttunut kuluneiden vuosikymmenten saatossa.  Kas kun muurahaisia, pörriäisiä, joutsenia, hirviä, karhuja ja susia on ollut Suomessa iät ja ajat. Itse asiassa monien näiden villieläimien kanta ja sen myötä ihmisille aiheutettu mahdollinen vaara on huomattavasti vähentynyt viimeisten vuosikymmenien aikana! Kyykäärmeet ovat purreet aina ja hirvikolareita on ollut aina. Mikä siis on muuttunut? Olen lapsesta lähtien ollut allerginen ampiaisten pistoille, joihin voin kuolla jos en saa heti piston jälkeen kortisonia. Tämä tosiasia ei mitenkään vaikuta turvallisuudentunteeseeni elää Suomessa. 

Sen sijaan en koe Suomea enää kovinkaan turvalliseksi maaksi elää kuten en muitakaan maita muista syistä . Turvattomuuden tunnetta aiheuttavat mm lisääntynyt huumausaineiden käyttö, mielisairaat eivät ole pakkohoidossa, kerjäläiset, pakkomyyjät, rattijuopot,  ilman oleskelulupaa Suomessa olevat. Ennen ei ollut huumehörhöjä eikä mielisairaat liikkuneet vapaasti. Kerjääminen oli kielletty puhumattakaan rötöksiä tekevistä muunmaalaisista.

Vierailija

sportgamerherostyles mielestäni heitti asioita huumorilla höystettynä. Kertokaapa minulle, milloin susi on Suomessa käynyt ihmisen päälle? :D

Vierailija

Kysytkö tosissasi?
Etkö ole kuullut vanhoja tapauksia nälkäisistä susista jotka ovat tulleet pihapiiriin tai häiriintynyt susi kohdannut marjastajan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kysytkö tosissasi?
Etkö ole kuullut vanhoja tapauksia nälkäisistä susista jotka ovat tulleet pihapiiriin tai häiriintynyt susi kohdannut marjastajan.

Kyllä, ihan tosissani.  Kertoisitko minä vuonna susi on viimeksi ihmisen kimppuun käynyt?

Vierailija

Tietääkseni susi on tappanut ihmisiä Suomeksi viimeksi joskus 1800-luvun lopulla. Tämä johtunee susikannan vähenemisestä Suomessa niiden elinolosuhteiden pienemisen myötä mutta ei poissulje sitä, etteikö susi ole petoeläin, joka saattaa hyökätä ihmisen kimppuun nykyisinkin. 

Mielestäni tällä hetkellä turvallisuuden tunnetta susia enemmän alentavat  vaarallisiksi luokitellut koirarodut kuten bullmastiffi ja bullterrieri. Nämä niin sanotut tappajakoirat ovat irti päästyään purreet ja jopa tappaneet ihmisiä viime vuosina. Asiasta kiinnostuneet googlatkoon itse lehtiotsikoita tappajakoirista. 

Mielipiteeni ei paljon paina mutta olen kuitenkin sitä mieltä, että edellä mainittujen koirarotujen omistaminen pitäisi lailla kieltää Suomessa.

Vierailija

Susi on kyllä ihmiselle pienin uhka mitä olla voi. Se on vain susiviha, joka nykyisin jyllää joidenkin urbaanien ihmisten aivoissa ja saa heidät panikoimaan.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat