Kuinka vietät juhannusta?

Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Uusimassa et-lehdessä (nro 10) kolme lukijaa kertoo juhannuksestaan.

Arja Koskenlahti Saarijärveltä on istunut urheilukilpailujen katsomossa lähes joka juhannus lapsesta saakka. Ja nyt seuraan ovat liittyneet jo lastenlapsetkin!

Miten sinä vietät tulevan juhannuksen?

Sivut

Kommentit (80)

Vierailija

Meillä perhepiirissä ei ole yhtikäs mitään Juhannus traditiota.Kun lapset olivat pieniä,koivut ym.tietty kuulu kuvioihin.Nyttemmin,on vaan sitä grillausta,kokon katsontaa ja yhdessä oloa.Jokainen perhe on omineen,että ei sellaista yhteis potrettia kun esim.Joulu ,niin Juhannus aikaan saa.Lavatanssit mielestäni olisivat sitä oikeeta tunnelmaa.Mutta mahdottomuus tällä hetkellä,kun nykyinen mies ei tanssi.Asuntovaunu elämä on tätä päivää ja silloin näkee monenmoista Juhannusta.Mökkeilyä ei harrasteta ollenkaan.

Vierailija

Mökki, järvenranta, kalastus, sauna, uinti, herkuttelu limomajassa,hyvä seura ja musiikki, ehkä lettujen paistoakin ,jos mahaan mahtuu!

Vierailija

Vietän juhannuksen yksin,
ja nautin hiljaisuudesta.

Asumalähiöstä on suurin osa kaikonnut vetten äärelle
ja vaivaiset /hiljaiset jääneet
kämppiinsä telkkaria tuijottamaan....

Leski

Vierailija

Olen yksin elävä ja yksin viihtyväkin jo kuusikymppinen nainen. Mökkiä ei ole, mutta minulla on tapana lähteä aattona autoillen "maailmaa katsomaan" ja mukana on tietenkin eväskori termospulloineen. Joskus olen osunut kokkojuhlaan, joskus leirialueen jussinviettoon, mutta juhannusyö yksin luonnon helmassa on aivan yhtä hyvä!
Koetan valita uusia reittejä ja joskus otan kohteeksi jonkun nähtävyyspaikankin. Ihmeen paljon on väkeä liikkeellä niissäkin, samanlaisia kulkijoita kuin itsekin olen.

Juhannusvieraita kyllä saisi mutta olen jotenkin kyllästynyt olemaan se, joka aina järjestää ja passaa toisia ja muutama vuosi sitten aloin opetella Tervettä Itsekkyyttä. Se on ollut hyvä päätös joka on karistanut harteiltani vastuuta narisevien ja rutisevien ihmisten hauskuuttamisesta. Maailmassani olisi kyllä tilaa mukavalle uudelle ystävälle jolla elämä olisi siinä mallissa että jaksaa iloita pienistä hullutuksista.

Vierailija

Ensimmäinen juhannusviikko aikuisessa elämässäni, jolloin minulla ei ole mitään suunnitelmia keskikesän juhlan varalle.

Juttelimme puolisoni kanssa asiasta ja hänkin ehdotti, että mennäänkö "miltä tuntuu"-ohjelmalla.
Rantasaunan lämmitämme, tähystelemme lintuja, kukkia, perhosia ja järven pintaa.
Laitamme vaatimattomaan grilliimme jotain helppoa syötävää, käymme taittelemassa vastat rantakoivikosta, soutelemme, katsomme katiskat ja tuijottelemme tuleen.

Juhannusaamuna varhain pienen saunamme piipusta nousee savu....

Vierailija

Perineisesti, aattona sauna, juomat on jo hankittu, no oluet haen myöhemmin, vesille en sen sijaan mene, rannalle kylläkin, paikkakunnalla poltetaan kokko jos luoja suo, tansseihin en mene ryypiskeln melko kohtuudella en kuitenkaan älyä kankaalle kuten nykynuoret, kaverilla on sopivasti muutto homma juuri ennen aattoa siitä saa hyvät lähtövauhdit kun tupaantulijaiset pidetään aatonaattona, sittemmin ollaan kalpeena hiljaa, ja odotellaan uusia haasteita, onneksi ei ole rahasta kiinni, on hankittu hiukan jalompia juomia!

Vierailija

Minä olen yleensä monta päivää Keuruulla Helluntalaisten konferenssissa juhannuksen aikoihin, mutta nyt vain yhtenä päivänä.
Nautin lastenlasten seurasta loppuajan.

Vierailija

Lainaus:

Leski

Samoin ,vietän juhannusta yksin kotona,sehän on aivan tavallinen viikon loppu.Ei tarvii hamstrata suuria määriä ruokia ,juomista puhumattakaan,eikä"kestitä"ketään ,eikä ressata.Toivon KAIKILLE hyvää ja rentoa juhannusta.Elämää on juhannuksen jälkeenkin........

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

Leski

Samoin ,vietän juhannusta yksin kotona,sehän on aivan tavallinen viikon loppu.Ei tarvii hamstrata suuria määriä ruokia ,juomista puhumattakaan,eikä"kestitä"ketään ,eikä ressata.Toivon KAIKILLE hyvää ja rentoa juhannusta.Elämää on juhannuksen jälkeenkin........

Täällä yksi lisää, joka viettää juhannuksen itsekseen (toivottavasti). Salaa pidän peukkua, ettei kukaan lapsista
saisi ajatusta poiketa tänne. Haluaisin kerrankin vain olla rennosti ja nauttia juhannuskahvit herkkujen kera, istua parvekkeella katsellen vieressä kohoavia vehreitä koivuja ja kuunnellen lintujen viserrystä lähiöpihassa.
Muistelisin menneitä juhannuksia: lapsuuden ja nuoruuden mittumaari-juhlia, ja niitä aikoja kun omat lapset olivat
pieniä ja ilo oli ylimmillään. Ainoa mitä hiukan kaipaan, on vanhat suomalaiset elokuvat. Niitä olen katsellut muutamana juhannuksena, mutta talvella toosani sammahti lopullisesti, enkä voi enää katsella nauhoituksiani.
No, näkyyhän YouTube:sta ja muualta monenlaista, tietokoneen avulla. Surffailu netissä on myös mielipuuhiani, sieltähän näkyy vaikka mitä. Jaksaisinpa vain valvoa läpi yöttömän yön ja kesän kohokohdan!

Vierailija

Jaa että vanhat suomalaiset elokuvat.... Yöööööööööök...!! Luoja meidät niiltä varjelkoon, HUH HUH!!!! :( :(((((

Vierailija

Meitä on monta, jotka tahoillamme vietämme juhannusta ilman suuria numeroita omissa oloissamme yksin tai kaksin. Itse mökillä kesästä nauttien ja paikkoja laittaen, siivotenkin. Ehdin siivota viimeksi saunan ja kuistin perusteellisesti, muut paikat odottavat vielä parempaa siivoa. Nautin luonnosta - kahden sorsaemon ja telkän pojista. Juhannusradion kuuntelusta. Kasvun ihmeestä nautin. Miten istutukset - vanhat ja uudet ovat lähteneet käyntiin.
Kesä menee niin joutuin ja kohta on taas uusi syksy ja voi aistia runoilijan tekstin todeksi - "vaikka ei voi vielä paljain silmin nähdä, että on syksy, jokin tuulen äänessä saa minut värähtämään". Mutta ei vielä.

Vierailija

Lainaus:

Jaa että vanhat suomalaiset elokuvat.... Yöööööööööök...!! Luoja meidät niiltä varjelkoon, HUH HUH!!!! :( :(((((

Onhan niitä huonoja, mutta on myös hienoja. Kaikissa kuitenkin sitä mennyttä aikaa, joka ei koskaan palaa. Vanhaa Helsinkiä, Turkua, Viipuria...entisajan pukeutumistyylejä, autoja, vossikoita, höyryvetureita - haikeansuloista nostalgiaa.

Vierailija

Minäkin olen alkanut uudestaan arvostaa vanhoja elokuvia, niitä hiukan paatoksellisia mutta ah niin ihania aikakausikuvauksia, kotimaisia ja myös amerikkalaisia katson. Väkivalta ei ole pääroolissa, ruumiita ei tule kasapäin eikä ihmisiä leikellä kappaleiksi ruumishuoneilla. Uskon että nykyhetken elokuvissa ja tv-sarjoissa kuvastuu maailman ahtaus, tungostuminen, oman rauhan puute, oman reviirin tarve jonka voi toteuttaa mielikuvamurhaamalla massoittain ihmisiä?

Juuri nuo luettelemasi nostalgiset tekijät ovat viehättäviä, turvallisia!

Vierailija

Juhannus menee kuten muutkin päivät, aamulenkki, sitten lounaspuuro, päiväkahvi, päivällinen, ehkä toinen kevyempi ulkoilulenkki, ja lopuksi jotain kotimaista hömppää dvd:ltä. Ei erityisiä ruokia, ei erityisiä juomia. . . ja yksin. Mieluiten sisällä koko illan ja poissa ihmisten riemusta ( mitä sekin viinahörhöily lienee) koska yksinäisyys korostuu tuollaisina aikoina, jolloin ihmiset kokoontuvat yhteen. Jos voisi nukkua koko juhannuksen yli, tekisin sen.
Jos olisi mahdollista, lähtisin kaupunkiin, mieluiten Helsinki-Espoo suunnalle. Juhannuksen aika kaupungissa on parasta, on hiljaista ja tyhjää. Tänä vuonna se ei vaan ole mahdollista.

Vierailija

Täällä näyttää olevan hyvin samankaltaisia juhannuksenviettotapoja kuin meidänkin perheessä. Nyt jo varttuneella iällä entistä enempi kaksistaan, nuorilla tahtoo olla omat juhannusrituaalit lapsineen. Toisaalta hyvä, koska moni juhannusaatto on mennyt siihen että passaat ja juokset grillimökin ja talon väliä ruokaa kantaen ulos.

Tämä juhannus on kahdella tapaa erilainen. Minulla on pyöreiden vuosien juhlapäivä, mutta niitäkään en vietä kuin oman perheen, lasten ja lastenlasten kanssa valmiissa ruokapöydässä, minulle yllätyksellisessä paikassa.
Toinen asia on että vietämme juhannuksen ilman alkoholia. Onko se hyvä vai ei, saunaoluet ainakin kuuluisivat ja olut makkaroiden kanssa myös, mutta alkoholista on tullut monta kertaa ongelmaa ja nyt eletään näin.

Nostalgiset vanhat kotimaiset elokuvat, niissä on se tunnelma mikä kuuluu juhannukseen.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat