Seuraa 
Liittynyt16.10.2016

Mitä vanhemmaksi olen tullut sitä enemmän olen alkanut inhota lentämistä. Pitkillä matkoilla sitä ei voi välttää, mutta Euroopan sisällä on onneksi vaihtoehtoja. Laivamatka, hyvä! Entä junalla matkustaminen Euroopassa? Onko kenelläkään neuvoa, mistä varata ja verrata junamatkoja ja niiden hintoja? Olen netistä löytänyt joitain juna-aikatauluja, mutta en ole löytänyt oikein hyviä ja informoivia sivuja.

Kommentit (3)

Junailija

Juna on hidas, mutta matkan varrella näkee enemmän ja vaikka mitä :). Itse olen matkustanut junalla Italiassa, Venäjällä, Saksassa, Itävallassa, Espanjassa ja Ruotsissa. Liput saa parhaiten asianomaisen maan rautatiesivuilta (siis niiltä Suomen VR:n sivuja vastaavilta) - mikäli osaa vähintään englantia. Junakokemukseni eri maissa ovat olleet positiivisia ja parhaimmat muistot ovat jääneet Venäjän ja Saksan & Itävallan reissuilta :). Matka kestää enemmän, mutta tulee halvemmaksi kuin lentäminen.

kuperkeikka

Pidän junamatkoista. Olen ollut kaksi kertaa senior- inteeraililla. Molemma t ovat onnistuneet loistavasti. Ensimmäinen kesti kuukauden ja toinen kolme viikkoa. Kannattaa laatia kohtalaisen väljä summittainen matkasuunnitelma, josta voi sitten poiketa. Ei kannata ahnehtia liian paljon kohteita. Kielitaito on tietenkin aika tarpeellinen. Kouluenglannilla kyllä pärjää. Saksankielisissä maissa toki ihmiset ilahtuivat myös saksan taidosta. Ranska on kokemukseni mukaan vähän ongelmallisempi. Kaikki ranskalaiset eivät osaa tai halua puhua ja ymmärtää muuta kuin ranskaa.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat