Lestijärven nuoret naiset rakastavat mummoilua

Nuoret perheenäidit Keski-Pohjanmaalla, Lestijärvellä, nauttivat mummoilusta sydämensä kyllyydestä. Mummoiluun kuuluu kotiruoka, säilöntä, kanat, käsityöt ja kukkien hoito.Lue koko juttu

Kommentit (6)

-valone-Käyttäjä698
Seuraa 
Liittynyt11.3.2016

Silloin kun minä olin tuon ikäinen nuori kaupunkilaisvaimo ja nuori  äiti, eli 60 ja 70 luvulla,  aivan samoin toimittiin eli tehtiin itse. Hoidin kodin, lapset,kudoin,  valmistin ommellen kahden lapsen  vaatteet, siinä sivussa myös omat. Se oli normaalia ja niin toisetkin tekivät. Mitenkä muuten voisi kotiäidin päivä kulua!

-valone-Käyttäjä698
Seuraa 
Liittynyt11.3.2016

-valone-Käyttäjä698 kirjoitti:
Silloin kun minä olin tuon ikäinen nuori kaupunkilaisvaimo ja nuori  äiti, eli 60 ja 70 luvulla,  aivan samoin toimittiin eli tehtiin itse. Hoidin kodin, lapset,kudoin,  valmistin ommellen kahden lapsen  vaatteet, siinä sivussa myös omat. Se oli normaalia ja niin toisetkin tekivät. Mitenkä muuten voisi kotiäidin päivä kulua!

Lisään tuohon vielä, että kun kasvoi uusi sukupolvi nuoria naisia, he huomasivat kuinka vaativaa on kotiäidin työ, vaille arvostusta. Työ oli mielekästä, mutta yhteiskunnankin arvostus kotiäitydeltä puuttui. Tuosta johtui, että nuoret naiset päättivät, että ei minulle ja kouluttautuivat hyvin tuloksellisiin ammatteihin, joista huonon omantunnon korvikkeina saivat kohtuullista palkkaa. Noin kokivat ehkä päässeensä yhteiskunnankin taholta arvostetumpaan asemaan kuin kotiäitinä.

CITY erakko

Minä täällä ruuhka-Suomessa pääkaupunkiseudulla teen just noin työpäivän jälkeen. Hoiturina ei jaksa / huvita enään lähteä rientoihin tapaamaan uusia ihmisiä, vaan on ihanaa kotoilla rauhassa. Pitää nuo kai vähän outona, kun tykkään tehdä perheelle hyvää ruokaa, säilöä, pestä ikkunoita, silittää, siivoilla, jne. Ei tarvitse maksaa tonneja harrastuksista lapsille, kun olen opettanut ne hyötyliikkumaan ja nauttimaan perheen yhdessäolosta esim. viikonloppuisin pitkällä iltapaäivälenkillä koiran kanssa tai lumileikeistä pihan lasten kanssa ylös-alas mäkeä.

-valone-Käyttäjä698
Seuraa 
Liittynyt11.3.2016

Noin se ennen ajateltiin, että nainen hoitaa kotityöt, niin minäkin olen aina tehnyt, olin kotona tai työelämässä. Mutta tänäpäivänä kumpikin puoliso tekee, ja mieltymyksiensä mukaan jaetaan tehtävät. Se on tosi hieno asia. Se on jo jonkin asteista tasa-arvoa:)

Vierailija

Mieheni  tykkää tehdä ruokaa ja osaa kaupasta, vaikkapa lihat ja kalat valita paremmin kuin minä. Ja melkeinpä aina päivittäis ruuat hommaa. Minä yleensä siivoan, pesenpyykin, vaihtelen verhoja. Jouluksi laitan kaikkea nättiäja kaunista esille. Lapset ovat jo isoja, mutta lapsenlapsia on onneksi ilonamme

Suosituimmat

Uusimmat

Latest

Suosituimmat