Osteopenia, kalkki ja D-vitamiini

Minulla on todettu luukudoksen lievä haurastuminen, osteope­nia. Luuntiheysmittaus tehtiin rankakipujen takia. Veren D-vitamiinipitoisuus on alle suosituksen, vaikka käytän D-vitamiinia 20 mikrogrammaa.
Voiko osteopenia aiheuttaa kipuja? Uskallanko syödä kalkkitabletteja? Olen kuullut,...Lue koko juttu

Osteopenia, kalkki ja D-vitamiini

Kommentit (17)

Osteoporoosi ja osteopenia!Minulle diaknosoitiin molemmat ,selkärangassa osteoporoosi ja lannerangassa osteopenia.Lääkitys alkoi heti ja toivon sen tuovan parannusta asiaan.Asia huomattiin kun sain luunmurtuman kylkiluuhun,aivan mitättömässä tapahtumassa.Äidilläni oli myös osteoporoosi,hän käveli loppuelämänsä aivan koukussa.Itse olen pian 65v. ja olen syönyt lisä kalkkia varmaan lähemmäksi 20v ja muutenkin huolehtinut kalkin saannista ruoassa ja juomassa.Eipä sitten ole vaan auttanut.Tosin ylimääräistä D-vitamiinia olen syönyt säännöllisesti vain parivuotta(20 mikrogrammaa)sitä ennen sattuman varaisesti talvisin.Tämä d-vitamiini on tärkeä.Yksi asia minua ihmetyttää kun minun pituus ei ole lyhentynyt yhtään,mikä tietysti on toisaalta hyvä asia!Tsemppiä kohtalo tovereille!Nimimerkki:Selkäsuoraksi

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Höh!

Eihän kalkin syönti vaikuta yhtikäs mihinkään, eikä sitä tarvitse kenenkään syödä. Luuston heikkous johtuu ainoastaan siitä, että ravinnossa ei ole tarpeeksi D -vit. D -vit.

Ainoa konsti estää ja hoitaa osteoporoosia on D3-vitamiini, mutta huomattavasti korkeampia määriä kuin mitä ovat viralliset suositukset. Kalkkilisää ei tarvita. Vihreät kasvikset ja maitotuotteet ovat parhaita kalsiumin lähteitä. Osteoporoosi ei johdu ravinnon kalkin puutteesta vaan siitä, että luusto menettää kalkkia. Kyseessä on luun aineenvaihdunnan häiriö, ei mineraalin puute. D-vitamiini suositus on 50 - 125 µg vrk:ssa.

Toinen tärkeä asia ovat riittävä proteiini, aidot rasvat ja kolmanneksi kasvuhormoni. Jo 70-luvulla todettiin että nykyinen runsashiilihydraattinen ja sokeripitoinen ruoka aiheuttaa osteoporoosia. On tiedetty pitkään että runsashiilihydraattinen sokeripitoinen ruokavalio estää kasvuhormonin eritystä huomattavasti. Kasvuhormoni on oleellisen tärkeä luiden terveydelle. Vähähiilihydraattinen ruokavalio on luonnollista osteoporoosin hoitoa. Valitettavasti ikääntyvä väestö on aivopesty syömään margariinia ja ravinteita vailla olevia puhdistettuja hiilihydraatteja.

Kaikkien ihmisten luut haurastuvat pikkuhiljaa ikääntyessä. Osteoporoosia on lähes kaikilla eniten ikäihmisillä. Hiuksetkin harvenevat ikää myöten, eikä sitäkään pidetä sairautena. Iho rypistyy kollagenin vähetessä. Vanhuus ei tule yksin. Älkää suotta hössöttäkö. Osteoporoosilääkkeistä tuskin on suurtakaan hyötyä, ovat vain jumalattoman kalliita. Vanhenemista ei ole vielä pystytty estämään millään rohdoilla.

Osteoporoosilääke

Tunnetuin osteoporoosilääke on nimeltään Fosamax. Muitakin on olemassa mutta ne kaikki vaikuttavat samalla tavalla.

Luu ei ole kova kuin kivi kuten voisi luulla vaan luu on elävä elin joka muovautuu jatkuvasti rasitustilojen mukaan. Luu on jatkuvassa muutoksen prosessissa. Tässä muovautumisessa kaksi eri soluryhmää näyttelevät pääroolia. Toinen soluryhmä (osteoklastit) syövät luuta ja toinen (osteoblastit) muodostavat uutta luuta. Eli luussa vanhaa osaa poistetaan ja uutta rakennetaan tilalle. Prosessi on jatkuva. Toimintojen tulee olla keskenään tasapainossa.

Fosamax, joka kemialtaan kuuluu fosfonaattien ryhmään, mitä yhdisteitä käytetään myös tavallisissa puhdistusaineissa, ehkäisee osteoklastien toimintaa. On todettu, että aine ei vain ehkäise osteoklastisolujen toimintaa vaan jopa tuhoaa niitä. Nerokas lääkeinsinööri on ajatellut tässä kohtaa, että jos luuta syövät solut tapetaan, niin luuta muodostavat solut jatkavat toimintaa ja luu vahvistuu. Valitettavasti todellisuus ei ole näin yksinkertainen. Luu on amorfista ainetta, mikä tarkoittaa, ettei se ole kivikovaa vaan joustavaa ainetta, jota voisi verrata vaikkapa kivikovaan kumiin kuten jääkiekkoon. Kun luuta syövät solut tuhotaan muuttuu luu kivikovaksi kuten lasi. Jokainen ymmärtää, että lasi murtuu herkästi verrattuna kumiin. Tämä ilmiö onkin todettavissa Fosamaxilla hoidetuilla potilailla. Osteoporoosilääkkeet aiheuttavat murtumia, jopa sellaisia mitä ei tapaa potilailla, joita ei ole lainkaan hoidettu millään lääkkeillä. Tutkimus kertoo karua kieltään.

Ai, että sulta palaa hihat noin pienestä, osanottoni. Tällä ei monellakaan ole pääkoppa älyllä pilattuna.

Alla oleva lainaus lääkäri A.Heikkilän sivuilta:

Strontiumin on todettu olevan aine joka on hyvin tehokas ja vailla sivuvaikutuksia hoidettaessa osteoporoosia, mutta kuinka moni on edes kuullut kyseisestä aineesta tänä patentoitujen lääkkeiden aikakautena.

Yhdysvaltalainen sivusto valittaa, ettei sikäläisillä ole mahdollisuutta saada strontiumhoitoa kun taas hoito on mahdollista Euroopassa. Ehkä Suomi ei sittenkään kuulu Eurooppaan kun maassa uskotaan vain Fosamaxiin.

Söin koko talven D-vit ja kalkkitaplettia nyt kävin labroissa niin niissä oli liikaa kalkkia P-Ca 2,68 viite arvo 2,15-2,51. siis se oli ruvennut keräytymäänb vereen. Onko tämä vaarallista ja/tai kuinka yleistä?

Vierailija

Minun D-Vitamiinitasoni  noin kuukausi sitten mitattuna oli 122 ilmeisen hyvä, olen jo vuosikymmeniä syönyt lisiä.

Noniin

Mistä näin halvalla löydät? Itse olen maksanut n. 20 euroa/200 kappaletta.  Apteekista tai luontaistuotekaupasta.

Noniin

Vierailija kirjoitti:
100-150 mikrogrammaa D-vitamiinia päivässä, niin luut pysyy lujana. Maksaa kympin vuodessa.

Tämä lainaus jäi pois edellisestä viestistä.

Varoitus!

Meitä, kuten muitakin viranomaisia kiinnostaa tuo jatkuva epämääräisten lääkeaineiden kauppaaminen täälläkin keskusteluihin ujutetuissa linkeissä.

Varokaa hyvät keskustelijat, osa kaupitelluista  lääkeaineiksi luokitelluista tuotteista voi olla hyvinkin vaarallisia terveydellenne, ja siksi käyttäkää vain lääkärinne määräämiä/ suosittelemia tuotteita!

ps. Usein nuo kaupitellut tuotteet ovat yksityishenkilöitten ulkomailta tilaamia tuotteita, jotka voivat sisältää terveydelle vaarallisia ainesosia ja olla aivan  jotain muutakin jota niiden pitäisi sisältää!

T. Tullivirkailija

Vierailija

Varoitus! kirjoitti:
Meitä, kuten muitakin viranomaisia kiinnostaa tuo jatkuva epämääräisten lääkeaineiden kauppaaminen täälläkin keskusteluihin ujutetuissa linkeissä.

Varokaa hyvät keskustelijat, osa kaupitelluista  lääkeaineiksi luokitelluista tuotteista voi olla hyvinkin vaarallisia terveydellenne, ja siksi käyttäkää vain lääkärinne määräämiä/ suosittelemia tuotteita!

ps. Usein nuo kaupitellut tuotteet ovat yksityishenkilöitten ulkomailta tilaamia tuotteita, jotka voivat sisältää terveydelle vaarallisia ainesosia ja olla aivan  jotain muutakin jota niiden pitäisi sisältää!

T. Tullivirkailija

Siis mitä lääkeaineita tarkoitat?

Lääkkeiden tilaaminen internetistä on laitonta.

Ja ne potenssilääkkeet ovat yleensä väärennöksiä, eivät oikeaa lääkeainetta.

Vähän epäilen ammattiasia?

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat