Apua..

Hei, haluaisin kysellä onko kellään muulla samaa tilannetta.
Minulle todettiin fibromyalgia hetki sitten, joka olen itse tiennyt jo monia vuosia. Tajuton väsymys koko ajan, kipua kipua kipua ja pää ei pysy mukana ja kaikki tuntuu toivottomalta.
Ensin jouduin sairauslomalle selkäkipujen takia ja lääkärit olivat varmoja, että minulla on välilevyn pullistuma. Jouduin magneettikuvauksiin ja tekivät kaikki testinsä, mutta mitään ei löytynyt. Puutumisoireet ja kivut kertoivat ettei kaikki ollut kunnossa.
Sairauslomaa kuukausi kuukaudelta pidennettiin ja mitään ei asian eteen tehty.
Yhtenä päivänä menin normaaliin tapaan lääkäriin ja sanoin etten jaksa olla vain kotona ja odottaa, kuinka kroppa alkaa rapistumaan ja nivelet pettää alta. Nyt on tehtävä muutakin kun lisättävä sairauslomaa. Loppujen lopuksi sain lähetteen fysioterapeutille, jossai tunnin jälkeen osasi sanoa varmaksi,että kyseessä on fibromyalgia.
Olo parani huomattavasti kun sai selville mikä on, mutta mitäs sitten....
Lääkkeet auttavat selkäkipuun, mutta lisäävät väsymystä. Muihin kipuihin ei niinkään auta.
Minkälaista työtä pystytte tekemään ja millä saatte kivut ja väsymyksen kuriin?

Kommentit (2)

Vierailija

Muistan hyvin miten kiitollinen olin tilanteessasi, kun sain tietää  mikä minua vaivasi. Löysin lääkärin joka katsoi syvemmälle kuin edellinen lääkäri joka olisi lähettänyt psykiatrille. Hän paikallisti kipuni, kipupisteitä löytyi yltäkyllin ja koko rumbam jälkeen diagnoosi oli fipro.

Pääsin kuntoutukseen ja sai paljon tietoa, kuinka itseäni hoitaa. Eli terveellinen ruoka, punainen liha vähiin, kuin sokeri ja rasva, paljon liikuntaa, jotta lihakset hapettuvat ja tressi tulisi eliminoida, mutta, mutta, fipro on herkän henkilön vaiva, ja on altis tressille ja silloin tuntuu että tulee se aivosumu ja jäykkyys ja kivut. Kipuihin olen tottunut, kun tiedä ne eivät mitenkään rampauya, vaan olen oppiniutm mitä kipeämpi, tiedän se on sinaali jotta liikuntaa ja hapetusta lihakset kaipaavat. Kun liikkuu saa myös paremmat yöunet. Joskin tulee nyt vanhemmiten tilanteita, että koko kroppa on kipeä ja kuin viulun kieli, silloin otan relaksanttikuurin jotta saan lihakset elpymään. Mutta tuntuu kuin nuo lääkkeet tekisivät mielen alakuloiseksi, otan vain tarpeellisen eli parisen viikkoa kerralla.

Siis liikunta ja tressitön elämä on tähän vaivaan paras hoitomuoto. Yritin joskus hierontaa ja fysikaalistakin, mutta siedin enintäänkin viisi kertaa kun se kuin olisi lyönyt kivut ja paikat rakaisin kipeiksi. Kanattaa vain hyvin oppia kuuntelemaan kehoaan ja katsoa kaikin puolin säännöllisen elämä puoleen ja noudattaa sitä mahdollisuuksien mukaan.

Mielestäni sinun pitäisi hakeutua ensimmäiseksi parin viikon kuntoutukseen, silloin olin Kangasalla reumaliiton suojissa. Reumaanhan tämä tauti ei kuitenkaan kuulu, se oli ensimmäinen helpottava tieto joka silloinen lääkäri tervetuliaispalaverissa kertoi.

Toivon, että tästä olisi sinulle hieman edes apua. Jos haluat kertoa tai kysyä jotain vastaan jos vain pystyn.  Minä...isäntänä Fipro

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat