Näin pidät muistisi terävänä – asiantuntijoiden 10 vinkkiä

Kaiva esiin vanhat valokuvat! Kuvituskuva.

Laula, muistele, riko rutiinit... Muistikouluttaja, geriatrian professori sekä lausuntataiteilija kertovat, miten ikääntyvän muisti pysyy virkeänä. Lue koko juttu

Kommentit (5)

Mie55

Kyllä se vaan tuo perimä määrittelee tuon aivojenkin toimimisen. Ei auta mikään kun alkaa pätkimään.

-valone-Käyttäjä698
Seuraa 
Liittynyt11.3.2016

Ei pidä paikkaansa. Aivojaan kuin kuntoaan voi monilla hyvillä elämäntavoilla pitää vireänä ja yllä.

Jos on laiskuuteen taipuvainen, ei hartoita aivojaan, ei liiku ja syö epäterveen suppeasti, ei kai muuta voi odottaakaan kuin näivettymistä ennen aikojaan.

Vierailija

Vaikka eläisit miten terveesti ja tekisit mitkä temput tahansa, kun jokin aivosairaus iskee, niin sitähän et pysty estämään.  On tässä sekin nähty monen kohdalla.

Vierailija

Vaikka Alzheimerin taudin perinnöllisyydestä tiedetään vielä melko vähän, voidaan todeta, että sairaus periytyy erittäin harvoin. Tutkimusten mukaan, kaikista Alzheimerin tautia sairastavista potilaista 0,5-1 prosenttia sairastaa periytyvää tautia.

Alzheimerin taudin osalta ensimmäisen asteen sukulaisen riski (jos sukulainen on omilla elintavoilla sairastunut, niin riski on tasan nolla) sairastua on suurentunut. Kuitenkin erilaisten elämäntapojen ja hoidettavien riskitekijöiden rooli on perinnöllistä riskiä merkittävämpi. Eli omasta fyysisestä kunnosta, verenkiertoelinten kunnosta ja elintavoista huolehtiminen vähentää Alzheimerin taudin riskiä merkittävästi ja jopa kokonaan. Lähde: Alzheimerinfo.fi

Lyhyesti ennaltaehkäisystä:

Kalan Omega-3 -rasvahappoja (EPA ja DHA) sekä B-, C- D- ja E-vitamiineja sisältävät ruoat suojelevat aivoverisuonia ja auttavat aivoja voimaan hyvin. Tärkeintä on syödä monipuolisesti kasviksia, vihanneksia, juureksia, marjoja, hedelmiä, pähkinöitä, siemeniä, manteleita ja kalaa.

Aikuinen tarvitsee perusruokavaliossa lähes 100 grammaa hyviä rasvoja ja proteiinia päivässä. Lisäksi vähintään 500 grammaa, mutta mieluummin 1000 grammaa kasviksia, vihanneksia, juureksia, hedelmiä, papuja, linssejä, herneitä ja marjoja. Vettä janoon 1,5-2 litraa. Ja jos nälkä jää, niin perunaa, viljaa tai riisiä.

Ja ravintolisänä on hyvä syödä D-vitamiinia sekä kalaöljyä. Lähes kaikkien suomalaisten tiedetään kärsivän kalan Omega-3 rasvahappojen (EPA ja DHA) sekä D-vitamiinin puutteesta, joka vaikuttaa haitallisesti mm. aivojen toimintaan.

Suomessa alle 1-vuotias saa tippapullosta D-vitamiinia 10µg / vrk ja korvikkeesta (1dl korviketta sisältää 1,1 - 1,3µg D-vitamiinia) 5-10µg/vrk. Eli yhteensä alle 1-vuotias saa D-vitamiinia 15-20µg / vrk, riippuen paljonko korviketta menee. Ja tämä riittää alle 1-vuotiaalle.

EFSA:n turvallinen D-vitamiinin saanti päivässä on yli 1-vuotiaille 50µg päivässä ja yli 10-vuotiaille 100µg päivässä. Suomessa paljas iho muodostaa auringosta D-vitamiinia keskikesällä ja keskipäivällä. Talvella D-vitamiinia ei saa lainkaan auringosta. Ruuasta D-vitamiinia saa muutaman mikrogramman päivässä, riippuen mitä syö.

Riittävä D-vitamiinin sekä hyvien rasvojen saanti on erittäin tärkeää mm. aivojen toiminnoille. Aivoissa on kaikkialla D-vitamiini reseptoreita.

Kun perusruokavalio on kunnossa, niin herkkuja voi syödä hyvällä omalla tunnolla 1-2 kertaa viikossa painon tai terveyden siitä heilahtamatta suuntaan taikka toiseen. 

Liiku kohtuudella (ihan arkiliikunta riittää) ja vietä sosiaalista elämää. Muista riittävä lepo, rentoutuminen ja uni.

Älä tupakoi ja käytä alkoholia kohtuudella, jos käytät.

elintavat

Vierailija kirjoitti:
Vaikka eläisit miten terveesti ja tekisit mitkä temput tahansa, kun jokin aivosairaus iskee, niin sitähän et pysty estämään.  On tässä sekin nähty monen kohdalla.

Elintavoilla pystyt estämään.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat