Ikääntyvien ihmisten kännykkä

Vierailija

Minkälaisia ominaisuuksia vanhukset toivovat kännykkäänsä?

Kommentit (6)

marjutti
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Olimme puuhaamassa äidilleni uutta kännykkää,mutta hän ei enää ehtinyt sitä saada äkillisen poismenon johdosta.Hän olisi halunnut sellaisen tarpeeksi ison,missä näppäimiä olisi voinut painaa reilusti sormen päällä,eikä vaan kynnellä,koska silloin se sormi aina lipsahti ja tuli niitä vääriä numeroita.Kävin kiertelemässä eri liikkeissä ja kyllä sieltä muutama äidin toivoma känny olisi löytynyt.Isot näppäimet ja selkeä numerointi.Lisäksi niihin sai paljon muistitilaa,eli sai tallennettua omaisten ja tuttujen numeroita,vaikkapa niin,että kun painoi numero 1:stä,se oli Kallen numero ja kun painoi numero 2:sta se oli Villen numero, jne.Harvemmin vanhemmat ihmiset tekstailee,tai haluaa mitään ihme krumeluureja.Tärkeintä on että hänelle saa soitettua ja hän saa soitettua muille.

aluisa
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Oma äitini ei koskaan halunnut kännykkää. Nyt hänen poismenostaan on tosin jo 11 v. Monasti se olisi ollut tarpeen, kun hän kaatui usein ja satutti itsensä. Tavallinen puhelinkin oli isoilla numeroilla, joista oli helppo löytää oikeat numerot.
Nyt alan itse olla näköni puolesta jo siinä tilanteessa, että pieniä kännykän numeroita en enää näe. Täytyy harkita uuden ja isolla näytöllä varustetun puhelimen hankintaa.
Terveisin Aluisa savosta

Vierailija

Monet vanhukset tarvitsevat kännykän, jossa on suuret näppäimet ja selkeä näyttö. Myös monet miehet valittavat, että nämä uudet pienet kännykät pienine näppäimineen eivät sovi heidän käteensä. Helppokäyttöisyys on monelle vanhemmalle perusedellytys. Kaiken maailman finessit eivät välttämättä ole meille ikääntyville tärkeitä.

Vierailija

Minä menin vuosi sitten harhaan, koska uskoin liikkeessä myyjän selitystä. Etsin miehelleni hoitokotiin kännykkää, jota hän vielä oppisi käyttämään, kun sieltä poistettiin yöpöydissä olevat lankapuhelimet. Ostin DORO-merkkisen vähän normaalikokoista isomman ja myyjän mielestä se oli helppokäyttöinen.

Kun olin sen ladannut kotona aloin lukea ohjekirjaa ja näppäilemään sinne kellonaikaa, niin huomasin, että siinä näppäimet olivat jotenkin alaspäin kuperat ja siinä oli kaikenlaisia turhia juttuja. Niin siinä sitten kävi, että mieheltä on aina sormi ainakin kolmen näppäimen päällä. Sitten ohjelmoin sen siten, että laitoin vain oman numeroni ja vihreää luurinäppäintä kaksi kertaa painettaessa se yhdistää minulle.

No, sitten tuli pulma näppäinlukosta. Kun hoitaja soitti sillä minulle, antoi puhelimen sitten miehelle, niin hän kyllä jotain puheestani kuuli. Kuitenkin käänsi sitä kädessään, joten hänen äänensä häipyi. Sitten oli alkanut painella näppäimiä ja hoitaja oli ottanut kännyn pois. Nyt siinä on automaattinen näppäinlukitus päällä ja lataan sen miehen luona päivittäin käydessäni. Kuitenkaan siitä ei ollut mitään iloa kesällä, kun vähän reissailin.

Hänelle soittaessani piti minun ensin soittaa hoitajille kansliaan, että menevät miehen huoneeseen ja antavat puhelimen hänelle, kun soitan.Mikäli hän haluaa soittaa, pitää hoitajan poistaa näppäinlukko ja ottaa puhelu. Aina kävi samoin, ettei vehje pysynyt miehen sormissa.Tuskastuin koko puuhaan ja olenkin etsimällä yrittänyt löytää sellaista kännykkää, missä olisi vähän isommat näppäimet ja koko känny saisi olla paksumpi, niin pysyisi miehen kädessä Ei siinä tarvittaisi mitään tekstiviestejä eikä muutakaan turhaa.
Kertokaa ihmeessä minulle, mikäli olette sellaisen, dementoituneellekin henkilölle sopivaksi ajatellun, löytäneet.

Vierailija

Itse olen hankkinut kännykän varmaan ihan viimeisten joukossa, kun olen mieluummin lintuna langalla. Jälkikasvu kuitenkin vakuutti minut kännyn tarpeellisuudesta esim. onnettomuustapauksissa ja tärkeiden asioiden toimittamisessa ( kaupungilla ollessa). Pidän huonona asiana sitä, että paikkakunnallani ei enää ole ensimmäistäkään puhelinkioskia. Miten sitten ambulanssi tai poliisi hälytetään, jos vaikka keskellä yötä tarvittaisiin nopeasti apua, mutta kännykkä on jäänyt kotiin tai on sammahtanut?
Nyt on minullakin kännykkä, ja nappulat ovat isommasta päästä; kännyni ei kuitenkaan ole mallia "Mummo". Sellaisen näin naapurin rouvalla, ja siinä onkin mukavan isot nappulat sekä selkeät numerot. Ostaisin, jos raaskisin. Nykyisellä kapulalla on mielestäni hankala saada sormia mahtumaan nappuloiden päälle, vaikka käteni eivät mitkään lapiot olekaan.

Vierailija

EmporiaTalkPremium on selkeä kännykkä ikääntyneille.

"Puhelimessa on suuret näppäimet sekä selkeä näyttö. Puhelimen kaikki keskeiset toiminnot käynnistyvät erillisistä näppäimistä ilman valikkojen kahlaamista. Puhelimen kaiutin toistaa äänet voimakkaasti eikä häiritse kuulolaitteen toimintaa. "

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat