Ritva, Markku, Karpalo vai Nietos? 50-luvun ja uniikit nimet ovat nyt huudossa

Kuvassa puolivuotias Reino Jokinen.

Suomi on 100 000 etunimen maa. Nimipäivä kuitenkin uupuu monelta, sillä almanakassa nimiä on vain 873. Onko sinulla suosikkinimi?Lue koko juttu

Kommentit (9)

Roope

1700-luvulla etunimen valinta oli varsin yksinkertaista.
Vaihtoehtoja oli kymmenkunta.
Jos lapsi kuoli pienenä, nimi saattoi periytyä seuraavalle syntyneelle.

Vierailija

Roope kirjoitti:
1700-luvulla etunimen valinta oli varsin yksinkertaista.
Vaihtoehtoja oli kymmenkunta.
Jos lapsi kuoli pienenä, nimi saattoi periytyä seuraavalle syntyneelle.

Olen huomannut tuon nimenperinnän vanhoista sukukirjoista,nykyihminen ei toimi enää noin! Jotkut  saavat todella erikoisia nimiä,ihan säälittää,mutta ihminen yleensä pitää omasta nimestään,minä myös.

Mökin muori
Seuraa 
Liittynyt8.5.2014

Minä taas lapsena inhosin omaa nimeäni. Se oli harvinainen silloin ja tänäpäivänä vieläkin yhtä harvinainen. Ihmettelin kuinka kummassa vanhemmat ovat sellaisen nimen minulle antaneetkin, minä kun olisin itse halunnut olla Tarja.Nyt olen nimeeni tyytyväinen juuri siksi että se ei ole tusinanimi.

Onko teillä ollut lapsena suosikkinimeä jonka olisitte haluneet itsellenne?

Vierailija

Joo. Olisin halunnut olla Susanna. Mistä lie tämä nimi päähäni pälkähtänyt. Ei taida olla  tämä nimi almanakassa. Vanhempani antoivat minulle nimeksi yhden suosituimmista 50-luvun naisten nimistä ja olen inhonnut sitä koko ikäni koska läpi kouluvuosien ja työelämän aina oli muitakin samannimisiä. Se jotenkin söi omaa identeettiä kun ei erottunut muista edes etunimellä.

Kauniita naisten nimiä ovat mielestäni Lumi, Helmi ja Lahja.

samettiruusu
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Äitini antoi minulle aika harvinaisen nimen v.1948. -Nimeeni olen tyytyväinen koska näitä on aika vähän.

Toki lempinimiä on ollut, kuten Tirri, Irri, Kiiremorina...

Ania1
Seuraa 
Liittynyt16.6.2014

Olen pitänyt omasta nimestäni, eikä minulla ole ollut suosikkinimeä lapsena joka olisin halunnut olla. Nimestäni on paljon kivoja muunnoksia joita olen saanut myös kuulla. Yksi nimimuunnos lapsena oli sellainen josta en pitänyt,nyt pitäisin, mutta kaikki taitavat olla unohtanut sen.Nimeni taitaa olla suht tavallinen/kansainvälinenkin,sukunimeni on sitten harvinainen,tai ainakin sitä ollut. Nimekseni harkittiin en muista kumpi isä vai äiti Ullaa tai Tuulaa. Ulla nimestä en ole pitänyt,en tunne ketään Ullaa.Tuula nimisiä olisi ollut koulussa luokallani,mutta siihenkään en olisi nimeäni vaihtanut. Omaa nimikaimaa ei koulussa ollut enkä muutenkaan tunne ikäisistäni ketään saman nimistä.Sinä vuonna kun synnyin nimeni oli 16.suosituin tytön nimi.

Vierailija

Kannan nimeä jota olen kovuutensa tähden aina inhonnut. Kouluikäisenä en tuntenut ketään sananimistä ja se varmasti oli vaikutin joka teki minusta ujon. Sukunimeni oli vielä kummallisempi, lyhyt ja kova. Ihmettelin aina, että minä pehmeä ja joustava, ujo ihminen olen saanut kovan ja roisin ihmisen nimet. On sanonta, että ei nimi miestä pahenna jois ei mies nimeä! Mutta minä olenkin nainen.

Vanhemmat kun harkitsette nimeä lapsellenne, katsokaa tähtikarttaa ja planeettojen asentoa lapsen syntymäaikaan, sieltä saatte vinkin, millainen nimi hänelle sopii!  Ja lapsi saa nimen jonka hänen luonteensa ansaitsee ja hänelle aikuisenakin sopii.

Tuulikki

Nappisuoritus vanhemmiltani kun antoivat minulle nimeksi Tuulikki vaikka olisihan tuo voinut olla lyhyempi versio Tuuli. Kuvaa hyvin luonnettani, joka oli varsinkin nuorempana kuin tuuliviiri. Vanhemmiten olen hieman rauhoittunut. Nimi ei ole kovin yleinen mutta ei harvinainenkaan. En tunne henkilökohtaisesti muita Tuulikkeja eikä luokallani koulussa ollut muita Tuulikkeja. Rinnakkaisluokalla oli yksi Tuuli. Äitini nimi oli Aune ja isänäitini nimi oli Ada. Hienoja nimiä molemmat.

samettiruusu
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Jotenkin harmittaa, etten antanut tyttärelleni nimeä: Tuulia. Edesmenneen sisareni tytär oli Tuula,ehkä siinä syy.(Molemmat ovat edesmenneitä, sisareni ja hänen tyttärensä.)

Aikoinaan minulla oli hyvä ystävä, nimeltään Tuula.

Suosituimmat

Uusimmat

Latest

Suosituimmat