Terveyskeskukset hyviä vai huonoja?

Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Oma kokemukseni on, että kyllä ne kuitenkin suhteellisen hyviä ovat. Ongelma on siinä, että niihin
ei tahdo päästä.
Kolme vuotta sitten olkapää oli kipeänä, kovasti. Tiesin, ainakin arvelin siinä olevan tulehduksen,
johon kortisooni antaa avun. Jonotusaika oli 2,5 kuukautta. Lääkäri halusi vielä otettavan ultrakuvan,
vasta sitten antoi sen kortisoonipiikin, vuorokausi niin kivut oli pois. Sama lääkäri huomasi papereistani,
että en ole koskaan ollut täydellisessä labra-lääkäritarkastuksessa. Joten sydänfilmistä alkaen
kaikki mahdolliset kokeet. Kaikki onneksi ok.

Nyt perjantaina maailma musteni silmissä, ulkohommia tein. Mittasin verenpaineen,
65/95, syke jotain 140 luokkaa. Soitin terveysasemalle, sanottiin, heti tänne.
Sairaanhoitaja pani heti makuulle otti sydänfilmin ja hetksen päästä tuli lekuri.
Kaikki asiat oli jo kunnossa, kirjoittivat lähetteen uuteen sydänfilmiin, verikokeisiin ja
keuhkoröngteniin.
Joten kyllä niistä kunnallisistakin apua saa. Paljoltihan se on lääkäristäkin kiinni.

Sivut

Kommentit (25)

Vierailija

Aika kumallinen otsikko tässä aloituksessa. Mielestäni ei voi noin sanoa, että ovat hyviä tai huonoja. On paljon kiinni henkilöistä ja erityisesti siitä päivystävästä hoitajasta, johon potilas saa ensimmäisen kontaktin. Sitten tietysti lääkäreissä on erilaisia, hoitajissa on erilaisia, hekin ovat vain ihmisiä eli on hyviä ja huonoja päiviä. Joskaan huonot päivät eivät saisi vaikuttaa työhön, mutta vaikuttavathan ne enemmän tai vähemmän.
Sitten on myös meissä potilaissa/asiakkaissa sitä vikaa. Jos asenteemme on valmiiksi se ettei kuitenkaan saa apua, eivät kuitenkaan osaa jne. lopputulema ei voi olla hyvä.
Ja usein kuulee ettei terveyskeskukseen pääse. kun kysyy, koska olet viimeksi yrittänyt, käy ilmi ettei ole edes yrittänyt kun ei sinne kuitenkaan pääse. . . ;)

Vierailija

Miksi pitää jonottaa terveyskeskukseen. Meneekö nuukuus edelle? Yksityislääkäriin pääsee huomattavasti nopeammin ja saahan siitä ja tutkimuksista Kela-korvauksen. Onhan se hieman kalliimpaa kuin nuo julkisen puolen palvelut, mutta akuutissa hoitoa vaativassa tilanteessa en lähtisi terveysasemille jonottamaan.

Vierailija

Lainaus:

Miksi pitää jonottaa terveyskeskukseen. Meneekö nuukuus edelle? Yksityislääkäriin pääsee huomattavasti nopeammin ja saahan siitä ja tutkimuksista Kela-korvauksen. Onhan se hieman kalliimpaa kuin nuo julkisen puolen palvelut, mutta akuutissa hoitoa vaativassa tilanteessa en lähtisi terveysasemille jonottamaan.

Se on pienipalkkaisen köyhällistön osa tyytyä kunnallisiin terveyspalveluihin. Ja kyllähän
sieltä useimmiten hyvääkin palvelua saa.
Ei se mielestäni mitään nuukutta ole, jos terveyskeskusta käyttää.

Vierailija

Lainaus:

Aika kumallinen otsikko tässä aloituksessa. Mielestäni ei voi noin sanoa, että ovat hyviä tai huonoja. On paljon kiinni henkilöistä ja erityisesti siitä päivystävästä hoitajasta, johon potilas saa ensimmäisen kontaktin. Sitten tietysti lääkäreissä on erilaisia, hoitajissa on erilaisia, hekin ovat vain ihmisiä eli on hyviä ja huonoja päiviä. Joskaan huonot päivät eivät saisi vaikuttaa työhön, mutta vaikuttavathan ne enemmän tai vähemmän.
Sitten on myös meissä potilaissa/asiakkaissa sitä vikaa. Jos asenteemme on valmiiksi se ettei kuitenkaan saa apua, eivät kuitenkaan osaa jne. lopputulema ei voi olla hyvä.
Ja usein kuulee ettei terveyskeskukseen pääse. kun kysyy, koska olet viimeksi yrittänyt, käy ilmi ettei ole edes yrittänyt kun ei sinne kuitenkaan pääse. . . ;)

No siinä sitä on taas yksi spekuloinnin "ammattilainen"! Että potilaassa se vika taas on - on se ihme ja kumma?

Vierailija

20 vuotta sitten käytin vuosia terveyskeskusta. Aina pääsi parin päivän sisällä vastaanotolle,jos vaiva ei ollut kiireellinen. Kiireellisenä pääsi samana päivänä.

Kaikki vaivat hoidettiin: keskenmeno, polven tähystysleikkaus, nielurisojen leikaus, selän röntgenkuvaus, polven kuvaus jne...

Kysymys:

Onko sairaat lisääntyneet vai lääkärit huomattavasti vähentyneet, kun aikoja ei saa?

Olen nyt jo 15 vuotta käyttänyt työnantajan yksityistä palvelua, joten tätä hetkeä ihmettelen.

Vierailija

Ainakin pääkaupunkiseudulla terveyskeskuksessa sanottua lääkärin suusta : miksi sinä tulit tänne ?
Ei osata suomea, ei katsota edes potilaita päin. Itse olen ainakin kokenut, etten saa hoitoa ja oma lääkäri ei pidä minun puoliani (mm. Kelan korvausten hakeminen) tarpeeksi. Ja tekee virheitä, ei tiedä miten labra toimii, kuinka kauan verikokeitten valmistuminen kestää jne. Ei määrää niitä tarpeellisia kokeita mitä otettu viimeiset 20 vuotta.
Ei sen puoleen, samantasoista hoitoa sain työterveyshuollossa muutama vuosi sitten, mielialapillereitä tuputettiiin kun oli vaikeuksia hengittää ja myöhemmin samana pvnä joutui menemään ambulanssilla sairaalaan.
Jos jotain akuuttia tulee, esim. keuhkoputkentulehdus, menen yksityiselle, ei maksa kuin n. 50 euroa. Labrakokeetkin otetaan terkkarissa (HUS) ja ne kiikutan konsultaatioon yksityiselle lääkärille terveyskeskuslääkärin lisäksi kerran vuodessa. Yksityislääkäri totesikin minulle keväällä, että mikäs tässä ollessa kun terveyskeskukset (Hki) ei toimi.
Onneksi akuutti sairastelu on jäänyt vähemmälle kun ei ole enää työelämässä ja kaikkien pöpöjen piirissä. Mutta on tullut muita vaivoja joihin soisi apua saavansa.

Vierailija

Kysymys:

Onko sairaat lisääntyneet vai lääkärit huomattavasti vähentyneet, kun aikoja ei saa?

Olen nyt jo 15 vuotta käyttänyt työnantajan yksityistä palvelua, joten tätä hetkeä ihmettelen.

Terveyskeskukset eivät houkuttele lääkäreitä. Lääkäreitä on siis vähän. Asun kunnassa, jossa ei nyt ole yhtään virkalääkäriä töissä, vaihtuvia keikkalääkäreitä pistäytyy.

Työterveyshuollon loputtua (eläkkeellä nyt) olen käynyt muutaman kerran terveyskeskuksessa. Odotushuoneessa näkee hyvinkin iäkkäitä ihmisiä. Sairaudet kertyvät vanhoille ja vanhuksien määrä on vain kasvussa. Siinä terveydenhuoltomme suurin ongelma. Miten hoitaa raihnaistuva väestö?

Ne muutamat kerrat jolloin olen käynyt terveyskeskuksessa olen ollut tyytyväinen palveluun.

Vierailija

Lääkäreitä on terveyskeskuksissa vähän ja johtuu osin siitä että löysäkätinen lainsäädäntö ei velvoita heitä sinne vaan nuoret valmistuvat lääkärit hakeutuvat mieluummin keikkafirmojen palvelukseen, jolloin pääsee paremmalle palkalle eikä tarvitse ottaa kokonaisvastuuta yhtään mistään.

Ennenvanhaiset kunnanlääkärit ehtivät tehdä kaiken, kuulee usein sanottavan. Totta. Mutta ennenvanhainen lääkäri kirjasi kynällä potilaskortille muutamalla sanalla ns. käyntiraportin ja se siitä. Nykylääkärit pakotetaan tekemään mitä ihmeellisimpien tietokoneohjlemien kanssa naurettavia tilastointeja ja muita virityksiä, joihin menee valtavasti turhaa aikaa, niin lääkäreiltä kuin hoitajiltakin. Ja se kaikki aika on pois potilaalta/asiakkaalta.

Ja kyllä syytä on meissä potilaissakin. Maalaisjärjen käyttö tuntuu unohtuneen ja jokaista näppyä tarjoudutaan näyttämään lääkärille. Kyllä jonoja syntyy. Joskus kun voisi itsekin ajatella. Ja ennenkaikea tehdä terveytensä eteen.
Ja vielä meistä palvelujen käyttäjistä sen verran, että jos menemme tk:een sillä asenteella, etteivät ne kuitenkaan mitään tiedä, eikä sieltä kuitenkaan mitään apua saa, ei lopputulos ole varmaankaan potilaan toiveen mukainen.

Ja tuo eo kirjoittajan ajatus vanhenevasta väestöstä on myös yksi syy terveyskeskusten ruuhkaisuuteen. Ja siihen liittyen myös se, että nykyihminen on hyljännyt vanhuksensa yhteiskunnan vastuulle, jolloin yksinäinen vanhus huutaa hätäänsä menemällä lääkäriin, vaikka vaiva ei sitä vaatisikaan.

Terveyskeskukset ovat pääsääntöisesti tasokkaita ja erittäin ammattitaitoisten työntekijöiden miehittämiä.

June.A
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Olin tänään Terveyskeskuksessa.Menin hivenen yli kahdeksan sinne.Ensimmäiseksi menin päivystävän sairaanhoitajan luo.Vähän aikaa odottelin kun oli aikaisempia menijöitä.Selitin hänelle asiani ja hän sanoi laittavansa minut lääkärille ja pyysi ilmoittautumaan lähellä olevassa huoneessa.Kävin ilmoittautumassa ja menin odottelemaan milloin lääkäri pyytää sisään.Lääkäri oli nuori ja ystävällinen naislääkäri.Minulla oli kaksikin asiaa mistä valittaa ja toisesta hän laittoi minut röntgenkuvaan.Kävin samantien ilmoittautumassa sinne ja odottelin hetken kuvaukseen pääsyä.Samassa rakennuksessa kun oli onneksi röntgenkin.Sieltä kun pääsin niin menin takaisin lääkärin oven lähelle odottelemaan.Jonkin ajan kuluttua hän pyysi minut sisään ja näin röntgenkuvat tietokoneen ruudulla.Hän selitti missä oli vika hänen mielestään.Sanoi että radiologi (vai mikä nimi oli)katsoo ne vielä ja voin kysyä hänen lausuntoaan jonkin päivän päästä.Vähän yli kymmenen olin sitten jo ulkona sieltä kipulääkereseptin kera.
Minusta meni aika sujuvasti kun parissa tunnissa kävin sairaanhoitajan luona,lääkärissä,röntgenissä ja vielä lääkärin luona.Kyllä nyt toimi hyvin eikä tullut valittamisen aihetta tästä käynnistä.

La mer
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Lääkäreistä pulaa, eli ilmeisesti palkkaus ei ole kohdallaan. Eli pulaa myös rahasta.

Noin yleisesti olen hyvinkin tyytyväinen saamaani palveluun.
Vuosien takaa on jäänyt mieleen kummallinen mieslääkäri, n 35 vuotias.
Maata röhnötti takakenossa tuolillaan. Eka kysymys oli: "Mitähän vikaa meillä on"?
Kun oli vaivansa selittänyt niin toinen kysymys oli:"Mitähän me tehtäisiin"?
Outo tyyppi.
Nyt on vaikeata aikaa kunnalliselle terveydenhoidolle. Rahat vähissä ja suurien
ikäluokkien ihmiset vanhenee ja raihnaistuu. Haastetta riittää.

Vierailija

Minulla taas on ollut sama ja erittäin mukava tt-lääkäri yli 10 vuotta. Monenlaisia ja ennenkaikkea kummallisia oireita olen hänelle kertonut ja sitten kuin vahingossa muualla tutkimusten yhteydessä löydettiin syy näihin kaikkiin ihme oireisiin. Jouduin kyllä tutkituttamaan itseni kalliilla rahalla yksityislääkäriasemalla saadakseni lopullisen diagnoosin. Kun tarvitsen jatkohoitoa, siihen sain tt-lääkäriltäni lähetteen, mutta lähetteessä luki näin; epäillään ko. sairautta. Kyllä minulla on lopullinen diagnoosi - lopputuloksena sanoisin, että tt-lääkärit ovat hyviä, mutta heille ei kelpaa suurella rahalla hankittu ja ihan oikea diagnoosi vaan se täytyy heidän itsensä todeta - voi pyhä sylvi, miten merkeleellistä tämä terveysilmasto on.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat