Muuttoaikeissa

Olen äskettäin eläköitynyt helsinkiläinen, sinkku. Omistan kaksion Helsingin keskustassa. Olen jo pidemmän aikaa suunnitellut muuttavani luonnonläheiseen maalaiskaupunkiin ja myyväni asuntoni koska rakastan raikasta ilmaa, metsissä kuljeskelua, marjastusta ja sienestystä.
Helsingistä on tullut vuosikymmenten saatossa pelottava varsinkin vanhuksille. Kerjäläsiä ja pummeja kinuamassa rahaa joka kadunkulmassa, vanhusten ryöstöjä keskellä kirkasta päivää jne. Olen kyllästynyt. Toisaalta hyvä julkinen liikenne on tärkeä, maaseudullakin, kun en omista autoa ja lähellä olevat terveyspalvelut ovat vanhetessa elintärkeät.

Nyt voisit estoitta kehua omaa asunpaikkaasi tai kaupunkiasi. Mitkä ovat sen plussat ja mahdolliset miinukset.

Kommentit (15)

Vierailija

Muuta Pohjanlahden pikkukaupunkiin. Osta kuiva ja kaunis puutalo. Reippaile ja kunnosta koruasi loppuikäsi. Samanhenkisten sosiaaliset suhteet syntyv't itsestään, jos et pelkää ihmisiä. Pieni ja säilytettävä on kaunista.

Vierailija

Lahti. Luonto ja järviä. Vesijärvi. Joutjärvi. Tori. Terveyskeskus ja sairaala. Kauppoja. Paljon eläkeläisiä. Asunnon saa halvalla. Hämäläiset ystävällisiä. Tuttavia saa helposti. Junalla pääsee nopeasti pääkaupunkiin jos tulee ikävä.

Vierailija

Tampere-Hervanta.

Suomen paras asumalähiö, jossa yli 20 000 asukasta. Kaikki palvelut. Luonto ja valaistut ladut, samoin lenkkipolut suoraan ovelta, kun valitset oikean paikan. Uimahallikin on ja avantouintipaikka. Vapaa-aikakeskuksessa on vaikka minkälaista liikuntaa ikäihmisillekin. Matkaa alle 10 km Tampereen keskustaan, jonne busseja menee monta solkenaan,  jos jotakin erityistä harrastaa siellä. Päivittäistä elämää varten sinne ei tarvitse mennä lainkaan.  Ratikan reitin kartoittaminen on jo aloitettu.

Kannattaa googlettaa, niin löytyy vaikka mitä.

-valone-Käyttäjä698
Seuraa 
Liittynyt11.3.2016

Hervanta on jo suuri ja kasvaa entisetään Tampereen kaupunginjohtaja Paavolan tekosia.

Alkuun Hervannalla oli tosi huono maine, köyhyyden kuin kaikenlaisen rettelöinnin keskellä se kuitenkin kasvoi hyväksi asuinpaikaksi, paljon on punatiilirakennuksia, se on mielestäni kotoisen tyylikästä, kuin sitä samaa on Tampereella, varsinkin keskustassa. Tampereella on myös monia hyviä lähiöitä joissa on kaikki  arkisemmat palvelut. Kuin sitten erikseen ostoskeskukset eri ilmansuunnissa.

Vierailija

Jos haluaa löytää maaseutua, Mäntsälä on parempi siihen kuin mainitut kaupungit, vaikka niissä luontoa löytyykin. Lohjakin on lähellä maaseutumaisemia´. Miten kauas Helsingistä menisit? Hämeenlinna on pieni kodikas, paljon harrastuksia ja kulttuuria tarjoava kaupunki.  Hämeenlinnan maine esim. terveydenhoidossa on parempi kuin  Lahden.

Vierailija

Mikkeli. Myymällä kaksiosi Helsingin keskustasta saat upo-uuden kaksion tai kolmion Mikkelin keskustasta, Saimaan tuntumasta. Monenmoiset palvelut ihan jalkojen juurella, kulttuuria, hyvää lähiruokaa, kahvipaikkoja, tapahtumia ympäri vuoden, matkakeskus (junat, linja-auto) aivan keskustassa joten Helsinkiin pääsee parilla kympillä kolmessa tunnissa. Lentokenttäkin on ihan keskustan tuntumassa ja sieltä taitaa olla jotain (loma)lentojakin vaikkei niitä paljoa mainosteta, kannattaa kysellä matkatoimistoista. Molemmat Mikkelin matkatoimistot löytyvät myöskin - keskustasta. Paljon harrastusseuroja, liikuntakeskuksia, viihdekylpylä, parturi-kampaamoja ja kauneuskeskuksia, fysioterapiaa, keskussairaalan perusparannus ja laajennus meneillään. Tervetuloa vilkaisemaan kaupunkia!

Noniin

Porvoo, ilman muuta. Kaunis, vihreä, luonto lähellä, joki, meri. Rauhallinen, ei tarvitse pelätä.  Paljon aktiviteettejä tarjolla.

On pikkukaupunki, mutta ei liian pieni.

Itse muutin samassa tilanteessa Savon sydämeen. Kahden vuoden päästä tulin takaisin. Ihmiset todella erilaisia ja ainoa jutunaihe tuntui olevan muiden mollaaminen ja panettelu. 

Vierailija

Porvoo tietysti, sehän on Helsingin vihreä lähiö. Mutta maaseutukaupunkina sitä on vaikea pitää,, vaikka monet  palvelut pitää hakea Helsingin Itäkeskuksesta. Luontoa ja maalaielämää löytyy Porvoon saaristoalueelta, mutta iloisesti piristyneeseen Pellinkiin on hidas matka. Elämänlaatua , kulttuuria ja LÄHIRUOKAA sieltä kyllä löytyy runsain mitoin. Ja mikä parasta,  se oma rauha.

Vierailija

Hervannassa on myös terveyskeskus ja yksityinen lääkärikeskus, upea kirjasto, erämaajärvi kävelymatkan päässä, upea Tays eli Tampereen yliopistollinen sairaala vajaan 10 km:n päässä, pujottelurinne ja hyppyrimäki kaupungin kyljessä. Kolme kilpailevaa ruokakauppaa samassa kauppakeskuksessa. Tampereen tytärkaupungiksihan paikkaa kutsuttiinkin, mutta tytär on 40 vuodessa varttunut aikuiseksi.

Rauhallinen asuinpaikka kaiken kaikkiaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa löytää maaseutua, Mäntsälä on parempi siihen kuin mainitut kaupungit, vaikka niissä luontoa löytyykin. Lohjakin on lähellä maaseutumaisemia´. Miten kauas Helsingistä menisit? Hämeenlinna on pieni kodikas, paljon harrastuksia ja kulttuuria tarjoava kaupunki.  Hämeenlinnan maine esim. terveydenhoidossa on parempi kuin  Lahden.

Mäntsälä? Muistaakseni Mäntsälä on paikka jonka ohi ajetaan kun mennään muualle. Mitä siellä tekee yksinäinen eläkeläinen!

Kokeilunhaluinen

Hei nim. "Muuttoaikeissa"

Haluaisitko kokeilla asumista Lahdessa? Omistan uuden kaksion Lahden keskustassa.
Minun tekisi mieleni muuttaa lasten perässä Helsinkiin.
Voisimme asuntoja vaihtamalla testata paikkoja.

Muuttoaikeissa

Miten mielenkiintoisia ehdotuksia. Kiitos ja lisää, kiitos. Pidän listaa mainituista kaupungeista ja aion ensi kesänä tehdä niihin tutustumisretkiä kun nyt eläkeläisenä saan junalipuista 50 prosentin alennuksen.

Suuri etäisyys Helsingistä ei ole kynnyskysymys mutta sopeutuminen täysin uuteen ja erilaiseen paikkakuntaan voisi olla kuten klo 11.24/23.2 kirjoittaa. En kyllä usko, että kaikki savolaiset mollaavat ja panettelevat. Omasta asenteesta on paljon kiinni mutta huonolla onnella voi saada hirmunaapurit.

Talon ostamista ehdotettiin. En aio ostaa omakotitaloa. Sellaista joutuu koko ajan huoltamaan ja korjaamaan, lisäksi talvella lumityöt ja kesällä ruohonleikkuu jne. Ikää karttuu koko ajan, näkö huonenee  ja sairauksiakin on odotettavissa iän myötä. Omakotitaloa huoltaessa menisi loppuelämä, ikä, terveys ja rahat. Ei kiitos.

Listalla olevat kaupungit

Lahti: Lapsena vietin paljon aikaa Lahdessa isovanhempieni luona. Mutta heidän kuolemansa jälkeen en ole käynyt eli viime käynnistä on parikymmentä vuotta.

Tampere: Aion tutustua Hervannan lisäksi kuuluisaan Pispalaan. Onko muita tutustumisen arvoisia lähiöitä?

Hämeenlinna: Olen joskus ohimennen käynyt mutta kaupunki jäänyt minulle vieraaksi.

Mikkeli: Kiinnostuin todella!

Porvoo: Olen käynyt monta kertaa. Ihmettelen, mikä mättää. Miksi en ole ihastunut tähän kauniiseen pikkukaupunkiin. Tuttavapariskunta asui Porvoossa muutamia vuosia mutta tuli takaisin Helsinkiin. Minulle on täysi mysteeri, miksi näin. Laitan kuitenkin Porvoon listalle ja yritän tutustua kaupunkiin paremmin.

klo 1.34/24.2  Kiitos ehdotuksesta. En kuitenkaan tartu siihen. Luulen, että muutaman päivän käynti Lahdessa riittää verestämään vanhoja muistoja. Kaukaisia sukulaisiani asuu siellä. Aion ottaa heihin yhteyttä monen vuoden jälkeen.

Kaipaan lisää ehdotuksia. Lista on nyt lyhyt eikä sillä olevista mikään ole vielä ensimmäisellä sijalla.

Vierailija

Oletko aivan varma, että haluat pois Helsingistä? Itse muutin idealistina Hesasta muualle  40 vuotta sitten. Jo parikymmentä vuotta on mieleni tehnyt paluuta Meilahteen Pihlajatielle, mutta ne huoneistojen hinnat ovat tavoittamattomissa. Ikävästi käyttäytyviä ihmisiä on kaikissa keskuksissa. Helsinki on Suomen paras kaupunki monella mittarilla. Kiertele ja kaartele Suomea ja huomaat, että niin se vaan on. Ja kun sitten uhkarohkeasti muutat, älä muuta kauaksi Helsingistä. Tulet huomaamaan, että piipahtelu Hesaan muodostuu elämää suuremmaksi intohimoksi.

Vierailija

Oon hesalainen ja tsekkailen asuntojen hintoja. Keskustan kaksioista pyydetään about 300.000euroa.  Riippuu tietty neliöistä ja kunnosta.Tolla fyrkalla sais yksiön jostain Hesan lähiöstä ja päälle yksiön maalta. Kandee funtsia. Jos häippää Hesasta kokonaan niin vaikee tulla takasin kun fyrkendaali ei riitä kämppään.

Vierailija

Entäpä  Kotka,kauniit puistot,meri . Niitä eläkeläisiä on  varmaan  joka kaupungissa - paljon. Oma asunto Hesasta vuokralle ja eikun tutustumaan muuhun suomeen. Jos ei Kotka kolahda eikun muuttamaan seuraavaan kaupunkiin, ehkä oikeesti ensin vuokralle. En ole kotkalainen mutta kaupunki on mielestäni kaunis ,ainakin kesäisin,joskus olen miettinyt itsekin  sinne muuttoa.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat