Lääkäri kysyy neuvoasi

Olen terveydenhuollon palveluiden äärellä työskentelevä ammattilainen ja olen tehnyt työtä ikääntyvien ja vanhusten parissa vuodesta -89. Olen hoitanut kaikenikäisiä potilaita ensin sairaanhoitajana vanhuspuolella sairaalassa ja myöhemmin lääkäriksi opiskelleena mm. terveyskeskuksissa. Tällä hetkellä teen hallinnon lisäkoulutusta, missä yhtenä tehtävänämme on perehtyä siihen mitä sosiaalisessa mediassa kirjoitetaan vuorovaikutustilanteista ikäihmisten ja heidän lähiverkostonsa osalta jos nämä ovat vuorovaikutustilanteissa mukana. Itselläni on näkemys siitä olemassa, mitä asioita esim. vanhuksen lääkärin vastaanottotilanteessa tulee ottaa huomioon jotta siitä tulisi onnistunut. Toivoisin tässä kuitenkin potilas/asiakas/omais-näkökulmaa ja kokemuksia, jotka ovat verrattoman arvokkaita.
Jos haluat niin jatka tätä keskustelua, huomioin kaikki kommentit. Kiitokset, Päivi Linnanen

Kommentit (4)

Vierailija

Toivon samanlaista kohtelua kuin ennen vanhuuttakin. Ei ihminen vanhetessaan miksikään lapseksi muutu.

Vierailija

Äitini joutui usein viimeisinä elinvuosinaan terveyskeskukseen ambulanssilla ja sieltä sitten terv.keskuksen vuodeosastolle. Seurasin touhua läheltä monta vuotta ja menin hänen turvakseen ja tuekseen mm. mahalaukun tähystykseen.

Äitini puolesta minua otti eniten päähän se, että useat lääkärit sivuuttivat äitini kun olin paikalla eli lääkärit puhuivat minulle niinkuin täysissä järjissään oleva äitini ei olisi ollut paikalla. Olin paikalla ainoastaan äitini tukena en siksi, että hänellä olisi ollut dementia tai joku muu ajatteluun tai muistamiseen liittyvä sairaus.

Toinen asia, johon lääkäreiden kannattaisi kiinnittää huomiota, on vanhuksille huutaminen. Ihan voisi aluksi normaalilla äänellä puhua ja jos potilas ei kuule niin vasta sitten korottaa ääntä. Äitini nimittäin kuuli hyvin viimeiseen elinpäiväänsä asti. Silti häntä puhuteltaessa sekä lääkärit että hoitajat järjestäen korottivat ääntänsä.

Hieno aloitus sinulta Päivi! Toivottavasti saat monia vastauksia sillä tämä asia on tärkeä.

Päivi

Tämä on hyvä muistutus siitä, ettei koskaan pidä olettaa mitään pelkästään vastaanotolle  tulijan iän perusteella. Ikäihmiset eivät ole mikään homogeeninen massa, joilla kaikilla on huono kuulo, huono muisti ja huonot nivelet. On kuitenkin totta, että pitkäaikaissairauksien määrä iän myötä usein lisääntyy ja myös huonokuntoisia ikäihmisiä tulee vastaanotolle yksin tai saattajan kanssa. Jokainen vastaanotto on kuitenkin yhtä ainutlaatuinen kuin mitä on potilaskin. Tämä tulisikin muistaa kun kutsuu potilasta sisään vaikka olisikin jo se päivän kolmas 80 v. rva, joilla kaikilla se sama sairaus.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat