Punahilkka

Minulla on kaksi poikaa, jotka ovat nyt 38 ja 40-vuotiaita. Tyttöystäviä on mennyt ja tullut, ja nuorimmaisella on nyt vakikaveri, joka on iältään 42-vuotias. Eli toivoton tapaus, kun kyseessä on lapsensaanti. Esikoinen on ollut monissa suhteissa, mutta yksikään ei ole johtanut perheellistymiseen. Hän on kuitenkin sanonut haluavansa joskus perheen. Mieleeni on noussut kauhea epäilys, että ehkä poikani onkin hedelmätön?? En luonnollisestikaan voi sitä kysyä häneltä suoraan. Itse haluaisin mummoksi. Lapsenlapsettomuus kalvaa minua syvältä. Suren omaa yksinäisyyttäni (mies on hengissä) ja ennen kaikkea sitä, että lapsistani tulee yksinäisiä vanhoina. Ystäviä toki on, mutta hekin vanhenevat. Ja kaikilla, ihan kaikilla ystävillä on lapsenlapsia! Toivonkin, että te mummit ja ukit lapsenlapsista tuntemattomassa seurassa - tai tuttujenkin kanssa - puhuessanne olisitte hienotunteisia, ettekä alkaisi heti kysellä, että oletkos sinä mummo ja kuinka monta lapsenlasta? Syntymäpäivähaastattelujen lukeminen satuttaa myös, niissähän muistetaan aina mainita lapsenlapset, joiden kanssa ukit (etenkin he!) viettävät paljon aikaa. Lapsenlapset ovat maailman paras asia, monista suista vakuutetaan. Niin ovat. Olkaa onnellisia, te mummot ja ukit, mutta ymmärtäkää myös meitä, joilta tämä onni puuttuu.

Kommentit (7)

Vierailija

On paljon ihmisiä, joilla ei ole lapsenlapsia. Nykynuoret liikkuvat paljon, muuttavat muihin maihin ja järjestävät usein elämänsä muun kuin lasten varaan. Yksinäisyys vanhana ei riipu juurikaan lapsenlapsettomuudesta vaan ihan muista asioista. Emmekä me asu missään kehitysmaassa, jossa vanhuudenturvana ovat lapset.

Mielestäni asiaa ei pitäisi kenenkään ihan hirveästi surra vaan asennoitua nykyaikaan ja yrittää elää sen mukaan. Etsiä muita mielenkiinnonkohteita tai hankkiutua varamummoksi jollekin, jos se on välttämätöntä. Onhan näitä pyyntöjä useinkin, vaikkei niistäkään aina tiedä, mitä ne sisällään pitävät.

Melkein Turkulainen

Meitä on monta perhettä, joilta puuttuu isovanhemmat.

Pelastakaa lapset ry ohjaa isovanhemmattomia lapsia ja lapsenlapsettomia mummoja ja pappoja yhteen.

Tällaisesta toiminnasta voit saada paljon iloa ja antaa tarvitsevalle!

Tyytyväinen

Jotkut ihmiset tahallaan yrittävät kiusata olemattomista lapsenlapsista,se on outoa. Heti  kun jollekin yhteiselle tutulle syntyy  lapsenlapsi,soitetaan lapsenlapsettomalle ja käydään läpi kaikki mahdolliset tuttujen lapsenlapset ja hehkutetaan kuinka ihanaa se on. Itse en kärsi tästä(se melkein huvittaa minua) enkä lapsenlapsettomuudesta,vaikkei niitä vielä minulla olekaan .Se kertoo vaan paljon ihmisen luonteesta,jos toiselle näin tekee. Itse yritän välttää puheenaiheita,joista ajattelen ystävieni saattavan tulla pahalle mielelle.Muutenkin ihmiset ovat erilaisia eikä kaikille sovi sama esim.kaikki eivät vain halua lapsia .Sen onnen  soisi kaikille,mutta se on lopulta jokaisen oma asia.Olen edelleen tosi onnellinen ja kiitollinen omista lapsistani,heidän saamisensa ei ollut itsestäänselvyys eikä helppoa ,en tarvitse mitään lisää ollakseni onnellinen.Kaikki ylimääräinen on bonusta jos on tullakseen.

Vierailija

Olen samaa mieltä melkein turkulaisen kanssa. Olen ollut tukivanhempana ts. luonani kävi viikonloppuisin ja loma-aikoina lapsia, Pelastakaa lapset järjestön kautta, kun omat lapseni aikuistuvat ja muuttivat pois kotoa, mutta eivät perustaneet heti omaa perhettä. Nyt 7-kymppisenä minulla on sekä omia lastenlapsia, että sijaislastenlapsia ja kaikkien kanssa pidän yhteyttä. Joten älä turhaan murehdi, jos omat poikasi eivät ole tuomassa sinulle lapsenlapsia vaan etsi muita "teitä", jos haluat nauttia pienten lasten seurasta.heti

Vierailija

Olen samaa mieltä melkein turkulaisen kanssa. Olen ollut tukivanhempana ts. luonani kävi viikonloppuisin ja loma-aikoina lapsia, Pelastakaa lapset järjestön kautta, kun omat lapseni aikuistuvat ja muuttivat pois kotoa, mutta eivät perustaneet heti omaa perhettä. Nyt 7-kymppisenä minulla on sekä omia lastenlapsia, että sijaislastenlapsia ja kaikkien kanssa pidän yhteyttä. Joten älä turhaan murehdi, jos omat poikasi eivät ole tuomassa sinulle lapsenlapsia vaan etsi muita "teitä", jos haluat nauttia pienten lasten seurasta.heti

Vierailija

Sanoisin että mikäli lähdet etsimään lapsi seuraa muualta ja olet tyytyväinen omaan osaasi nautit elämästä saattaa pojillesi herätä ajatuksia etteivät he olekaan maailman napoja vaan sydämesi on viekoitellut joku muu ja sitä kautta he ehkä tajuavat että olisi ihan kiva saada itse se huomio omalle lapselle

Unelma

Meillä kärsitään isovanhemmattomuudesta. Ukkeja ei elossa ole, kaksi mummoa on joista kumpikaan ei välitä. Olemme ihan tavallinen perhe, äiti ja tytär 10v. Ei päihdeongelmaa, ei mielenterveysongelmia. Koti ja talous kunnossa mutta läheisiä ihmissuhteita kaipaisimme. Olemme hyvin rentoja, luotettavia, mukavia, hyvätapaisia tavallisia ihmisiä. Itsetuntoa vain syö kun emme kelpaa. Tämä aiheuttaa surua etenkin lapsessa enkä kiellä etteikö omaakin rintaa se kaiherra. Olisi ihana jos elämään tupsahtaisi mummola/ukkila!

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat