lonkkaleikkaus- onko kokemuksia?

Seuraa 
Liittynyt19.8.2015

Hei,

onko omakohtaisia kokemuksia lonkkaleikkauksesta - siis teknivel lonkkaan - ?
Olen menossa vajaan kuukauden kuluttua ko. operaatioon, ja kovin olisi kiinnostavaa kuulla millaisia kokemuksia asiasta on. Ei niinkään itse leikkauksesta, vaan leikkauksen jälkeisestä elämästä. Millaista se on?
Vinkkejä toipumiseen otetaan ilolla vastaan :)

Kommentit (10)

Vierailija

Kiva olisi kuulla mielipiteitä nivel leikkauksen jälkeisestä elämästä. Minullakin on lähivuosina moinen toimenpide koska lonkan kulumaa on ja särkyä, ja elämää rajoittaa jo aikalailla.

Vastauksia ja mielipiteitä toivotaan :)

Vierailija

Minulla urheilijan taustat.Eli lihaskunto hyvä.Minut leikattiin to. ja 5vuorokauden kuluttua olin jo ensikerran sauvojen kanssa lenkillä(2km)
Kipu jäi sairaalaan.Juoksemista kielletiin,mutta jo ennen loppu tarkastusta hiihdin 300km.
Lääkärin neuvo oli "anna mennä vaan".
Kaiken kaikkiaan olen enemmän kuin tyytyväinen.Ennen leikkausta en enää voinut kävellä 1km enempää.

Vierailija

Hei vaan!Kokemusta on kahden lonkan verran.Tänä päivänä voit aivan turvallisin mielin mennä leikkaukseen.Valta osin kaikki menee ok.Olen ollut tyytyväinen uusiin lonkkiini.Vaihtoehto kun olisi ontuminen ja huono liikkuminen kipuineen.En vaihtaisi.Mene niveltieto.net sivuille keskusteluun.Siellä saat roppa kaupalla vertaistukea ja kohtalotoverit kertoilee kokemuksia .Täällä voi saada vaan pahan mielen ,kun joku kommentoi tietämättömyyttään pahasuopaisesti.Kokemusta on ,että ei vaivojaan viitsi täällä valitella kovin seikkaperäisesti.

Vierailija

Hei La Marja

Minulta leikattiin molemmat lonkat samanaikaisesti muutama vuosi sitten Peijaksessa. Kaikki sujui hienosti. Olin 60-vuotias. Kolmantena päivävä leikkauksesta nousin portaita ylös, toki muutaman hiotajan avustuksella ja tuella. Oma päättäväisyys on tärkeää kuntoutumisessa. Annettuja jumppaohjeita ON noudatettava! Päivittäinen treenaus on tärkeää toipumisen kannalta. Sain ohjeeksi, että mieluummin vaikka kipulääkettä, jos ei muuten pysty liikkumaan tarpeeksi. Liiallisuuksiin ei pidä mennä tietenkään, mutta säännöllisyys on tärkeä. Peijas tarjosi vain muutaman kerran fysioterapiaa, mutta jatkoin omalla kustannuksella niin kauan, että pääsin kyynärsauvioista eroon. Suosittelen. Kivalta fysioterapeutilta saa ohjeita ja uskoa parantumiseen. Työ on kuitenkin tehtävä itse.

Ikäkään ei ole este: äitini sai lonkkaproteesin 95-vuotiaana. Kahden viikon kuluttua hän ei enää tarvinnut ulkopuolista apua. Kukas ne pihatyöt osaa niin hyvin tehdä kuin itse!

Vierailija

Hei, täällä myös yksi 60-vuotias, jolla lonkat siinä kunnossa ,tai toistaiseksi toinen, toista ei ole kuvattukaan.
Kiinnostaa,, miten esim. puutarhanhoito ja marjastaminen ym. vastaava onnistuu tekonivelten jälkeen?
Leikkaus edessä lähivuosina ainakin minulla.

Nim. merkki Kiitollinen

Vierailija

Kiitos kaikille viestiini vastanneille, hyvistä kokemuksista tuntui mukavalta lukea.
Vielä tahtoisin hieman täsmentää kysymystäni siten, että miten koit sairaalasta pääsyn jälkeen kotona mm. sänkyyn menemisen ja sieltä poistulemisen, istumisen, autoon menon/istumisen, milloin aloit ajaa autolla? Tällaisia liikkuu mielessäni...Niin, ja vielä: pystytkö menemään nykyään kyykkyyn? sekin olis kiva tietää, kun itselläni se ei nykyisellään onnistu. Ehkä sitten...

Vierailija

Lainaus:

Minulla urheilijan taustat.Eli lihaskunto hyvä.Minut leikattiin to. ja 5vuorokauden kuluttua olin jo ensikerran sauvojen kanssa lenkillä(2km)
Kipu jäi sairaalaan.Juoksemista kielletiin,mutta jo ennen loppu tarkastusta hiihdin 300km.
Lääkärin neuvo oli "anna mennä vaan".
Kaiken kaikkiaan olen enemmän kuin tyytyväinen.Ennen leikkausta en enää voinut kävellä 1km enempää.

Kerrotko kuka sinut leikkasi?
Kiitos!

Vierailija

Hei!

Minulla ei ole omakohtaisia kokemuksia vielä, mutta kerron läheisestäni.

Kaatumisen seurauksena lonkka leikattiin runsas 2 viikkoa sitten ja nyt jo 200 km:n automatkan päässä
muuttoapuna pojalleen!! Ei kylläkään sitä matkaa itse ajanut.

Että näin mennään kyynärsauvoilla :)

Vierailija

Heippa,ite olin nyt lonkkaleikkauskessa,ja laitettiin tekonivel,kyllä mie olen pääsyt elämän alkuun,alussa se oli tosi vaikeaa,että pääsekös täs eteenpäin,mutta täs sitä ollaan ,t.Terttuliin ps.kaveriksi vois pyytää jos haluu,ystäviä ei ole liikaa ja varsinkin,jos on tilanteita josta halusi jutella

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat