Pakkoruotsi, puolesta ja vastaan.

Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Kouluissa pakkoruotsin opiskelu jakaa mielipiteitä puolesta ja vastaan. Ja mielipiteet ovat useasti
hyvin fanaattisia. Yhtä kiivaita kuin maahanmuutossa. Toinenkin yhtäläisyys asioilla on. Kummankin
"hintalappu" on salainen. Kustannuksia ei ole laskettu, vai onko ne ajan hengen mukaisesti salattu.

Itse olen 50-luvulla keskikoulun verran ruotsinkieltä opiskellut. Eli kielioppi ja hieman kielen alkeita.
Minulle siitä oli sikäli hyötyä, että ollessani Ruotsissa töissä - maahanmuuttajana- oli kielen oppiminen
huomattavasti helpompaa. Samassa keskikoulussa oli myös vuosi tai kaksi englanninkieltä, eli
hieman alkeita, josta oli myös suurta hyötyä myöhempinä vuosina.

Näistä minun "opiskeluista" on kulunut aikaa 50-60 vuotta. Maailma on monin tavoin muuttunut, voisko
sanoa globalisoitunut. Ei kuitenkaan ole muuttunut tämä ruotsinkielen opiskelu, nyt siitä aivan oikeutetusti
käytetään pakkoruotsi nimikettä. Ruotsinkielen merkitys on suuresti vähentynyt. Ei ole enää Skandinaavista
yhteistyötä, se vähä mitä onkin, siellä pärjää enkulla. Ministerimme Stubbin tokaisu pohjoismaisten
valtioiden kokouksen tauolla. "Vittu, ei vois vähempää kiinnostaa". Tuokin kuvaa Ruotsin tärkeyttä
meille.
On aika karmeeta, että jossain Itä-Suomen opinahossa pakotetaan opiskelemaan ruotsia. Siellähä
pitäisi opiskella venäjää.

Mielipiteitä.

Sivut

Kommentit (137)

Vierailija

Asun itä-suomessa ,enkä ole ikinä tuntenut,että ruotsinkieli olisi minulle jokin pakko.Luin sitä ihan samalla lailla,niinkuin muitakin koulu-aineita.Samoin lapseni valitsivat ruotsin,eivätkä ole tunteneet koskaan lukevansa sitä pakosti.Nyt kummatkin ovat ammattiinsa valmistuneet,joihin yksi kriteeri oli ruotsinkielen osaaminen.
Kyllä sitä venäjää on täällä tarjottu,useamminkin kuin kerran,mutta sillä ei ole hyvä kaiku,eikä se ole suosittu kieli.
Nuoret varsinkin karttavat sitä.Englanti on kaikkein suositumpi kieli.

Vierailija

Pakottaminen opiskelemaan ruotsinkieltä on kyllä pois jonkun muun kielen oppimiselta.
Miksi yhden kielen opiskelu pitää olla pakollista. Voisihan se ruotsi olla myös valinnainen
aine, niille jotka sitä haluaa.
Taustallahan on tietenkin RKP ja raha. Raha määrää suunnan.

Vierailija

Koko termi on väärä, pakkoa ei ole, ei edes koulupakkoa, on vaan oppivelvollisuus, joittenkin oppilaitoisten "lukujärjestyksessä" on myös velvoitettu opiskella ruotsinkieltä, joten asia lienee loppuun käsitelty.

Vierailija

Sana PAKKO liitettynä minkään kielen opiskeluun on..... no,- jääköön sanomatta mutta jostain syvältä.
Pakkoruotsikin historiallinen jäänne joka olisi jo viimein aika päivittää nykyaikaan.
Sama asia, kuin jonkun Helsinkiläisen opiskelijan oppiaineena olisi pakkosaame, tai koko suomessa olisi pakkoromani.
Ja eihän ruotsissakaan mitään pakkosuomea ole vaikka siellä paljon Suomalaisia.
Ruotsinkieliset pienenä vähemmistönä saaneet muutoinkin aivan kohtuuttoman suurta vaikutusvaltaa kokoonsa nähden maassamme.

Vierailija

Näin on. Ruotsin kielen opetus on perusteltua. Kielitaidosta ei ole haittaakaan. On sivistynyttä osata myös toista äidinkieltämme. Minä ainakin tykkään puhua ruotsia, kun esim. käväisen Tukholmassa tapaamassa ruotsalaisia ystäviäni . Ei kaikki tykkää matikastakaan, vaan velvollisuus on sitäkin opiskella. Suomesta ei pidä tehdä takapajulaa, jonka kansalaiset ovat sivistymättömiä moukkia, eivätkä pärjää kansainvälisessä vertailussa.

ookoo
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015
La mer

Ministerimme Stubbin tokaisu pohjoismaisten
valtioiden kokouksen tauolla. "Vittu, ei vois vähempää kiinnostaa". Tuokin kuvaa Ruotsin tärkeyttä
meille.
On aika karmeeta, että jossain Itä-Suomen opinahossa pakotetaan opiskelemaan ruotsia. Siellähä
pitäisi opiskella venäjää.

Mielipiteitä.

Voisikohan tuossa tokaisussa olla kysymys vain pilkkuvirheestä? ;)

Muuten olen sitä mieltä, että kaikesta vieraan kielen oppimisesta, rippeistäkin, hyötyy jossain elämänsä vaiheessa.
Tuo "pakko" pitäisi vain terminä unohtaa.

Vierailija

Lainaus:

Sana PAKKO liitettynä minkään kielen opiskeluun on..... no,- jääköön sanomatta mutta jostain syvältä.
Pakkoruotsikin historiallinen jäänne joka olisi jo viimein aika päivittää nykyaikaan.
Sama asia, kuin jonkun Helsinkiläisen opiskelijan oppiaineena olisi pakkosaame, tai koko suomessa olisi pakkoromani.
Ruotsinkieliset pienenä vähemmistönä saaneet muutoinkin aivan kohtuuttoman suurta vaikutusvaltaa kokoonsa nähden maassamme.

Sinun kannattaisi opiskella edes suomen kieli, että kykenisit erottamaan milloin käytetään pieniä ja suuria kirjaimia. Alkuopetusta sinulle: maiden nimet kirjoitettan suurella, kuten Suomi ja Ruotsi, sensijaan helsinkiläinen ja suomalainen kirjoitetaan pienellä. Oletko sitä mieltä, että vähemmistöjä pitäisi sortaa? Eikö heille kuulu samat oikeudet kuin muillekin Suomen kansalaisille? Sivistyksen lisähankkiminen olisi sinullekin tarpeen.

gastella2
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Olen kummankin edellisen kirjoittajan kanssa samaa mieltä. Suomenkielisessä koulussa ruotsi on yksi aine muiden joukossa. Pakkoruotsi sana ihmetyttää. Jo se sana saa keskustelijoilla niskakarvat nousemaan pystyyn, toiset puolesta ja toiset vastaan.
Alaluokilla monet koululaiset eivät halua opiskella ruotsia ja samaa mieltä ovat useat vanhemmat. Kuitenkin ruotsinkieltä on helppoa oppia. Tietysti myös aina on poikkeuksia. Maahanmuuttajissa huomaa eron. He, jotka asuvat ruotsinkielisillä alueilla,oppivat ruotsinkielen hyvin. He, jotka asuvat suomenkielisillä alueilla, eivät joitakin poikkeuksia lukuunottamatta, opi koskaan kunnolla puhumaan suomenkieltä. Sanojen taivutukset ja ääntäminen ovat vaikeita.
Itse olen ollut täysin ruotsinkielinen lapsesta lähtien. En osannut sanaakaan suomea, en kuullut sanaakaan suomenkieltä. Olosuhteista johtuen kävin suomenkielisen keskikoulun ja lukiossa pakollisiin aineisiin kuului saksa. Vieraiden kielten oppiminen on aina ollut helppoa. Näin ollut myös minun lapsillani.

Eipä tullut venäjänkieli valtakieleksi, vaikka oltiin yli sata vuotta Venäjän vallan alla. Itse kylläkin pidän venäjänkieltä vielä vaikeampana kuin suomenkieltä, sen verran olen sitä yrittänyt opiskella.

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

Sinun knnattaisi opiskella edes Suomenkieli, että kykenisit erottamaan milloin käytetään piniä ja suuria kirjaimia. Alkuopetusta sinulle: maiden nimet kirjoitettan Suurella, kuten Suomi ja Ruohti, sensijaan helssinkiläinen ja suomalainen kirjoitetaan pinellä. Oletko sitä mieltä että vähemmistöjä pitäisi sorta? Eikö heille kuulu samat oikeudet kuin muillekkin Suomen kansalaisille? Sivistyksen lisähankkiminen olisi sinullekin tarpeen.

Joo kiitos vaan, olen kanssasi aivan samaa mieltä.

Vierailija

Oletpas sinä lapsellinen. Sattuiko kritiikki noin pahasti, että moukaroit vihan vimmassasi laatimani ohjeistuksen? Opiskelu kannattaa aina, varsinkin oman äidinkielen opiskelu!

Vierailija

Lainaus:

Oletpas sinä lapsellinen. Sattuiko kritiikki noin pahasti, että moukaroit vihan vimmassasi laatimani ohjeistuksen? Opiskelu kannattaa aina, varsinkin oman äidinkielen opiskelu!

Joo kyllä olen niin lapsellinen että vihan vimmassa moukaroin ohjeistuksesi. Olet oikeassa.

Vierailija

Olen itse lukenut niin englantia, ruotsia, saksaa kuin venäjääkin lukiossa. Pidän niin paljon kielistä, eikä silloin tullut mieleenkään, että ruotsi olisi jollakin tapaa "pakollinen lukuaine", vaikka se tietysti sitä olikin. Ruotsia ja englantia luin jo keskikoulussa ja englannin aloitin silloisessa kansakoulussa.
Minusta pikemminkin matematiikkaa voisi sanoa "pakko-matikaksi", mutta onneksi siitäkin sai lukiossa valita, että lukeeko lyhyen vai pitkän oppimäärän.

Vierailija

"Oletko sitä mieltä, että vähemmistöjä pitäisi sortaa? Eikö heille kuulu samat oikeudet kuin muillekin Suomen kansalaisille?"

-------------------------------------------------------------------

Kuulepas äidinkielen maisteri vai peräti tohtoriko olet. Tuskin kuitenkaan kumpaakaan,- sillä tuo luetun ymmärtäminen ei sinulta onnistu. Kirjoitinko,- että vähemmistöjä pitäisi sortaa? En, mutta saako pieni vähemmistö sortaa kohtuuttoman suurella vaikutusvallallaan kokoonsa nähden isompaa,- jota tuo pieni vähemmistö tehnyt jo vuosisatoja?

Vierailija

Tämä oikeinkirjoituksesta meuhkaava eukko on taas sarjassaan joku netti-häirikkö, jolla on tarvetta uhota ja osoittaa kaapin paikka. Tyypillä on selvästi isompi ongelma.

Vierailija

Siis joka ainoassa osiossa näköjään sama juttu.Mistä ihmeestä te tappelette? Kyllä tänne mielipiteitä mahtuu.
Onko se niin vaikeaa ymmärtää ja tajuta.Jokainen voi pitää oman mielipiteensä,mutta miksi morkata muiden.
Tämäkin osio pysyi hetken aikaa asialinjalla,kunnes.............................................

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat