Työttömyys/työvoimapula

Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Suomessa työttömiä 200-300000, olisiko prosenteissa liki 8. Joissakin EU maissa jopa 25%, Espanja.
Samaan aikaan vahvasti tuodaan esiin työvoimapulaa. Minun muistini mukaan samaa on toitotettu
jo yli 20 vuotta ja sama työttömyys on ollut kaiken aikaa.
Tietenkin tuota työvoimapulaa tuovat eniten esiin raharikkaat, jotka tällä verukkeella tuovat maahan
halpaa työvoimaa. On todella härskiä toimintaa tuoda maahamme työvoimaa ja maksaa esim rakennusalalla
2-5 euron tuntipalkkaa.
Viime kesänä, uuden eduskunnan myötä saatiin työministeriksi vahva ammattiliittojohtaja Ihalainen.
Kuvittelin, että nyt saadaan harmaa työvoima kuriin ja väärinkäytökset loppumaan. Vuosi on mennyt
ja sama meno jatkuu. On näköjään tuo harmaa työvoima oikeistolaishallituksen suojeluksessa.

Kyllähän joillakin aloilla on pulaakin, esim sairaanhoitajat. Vaan eikös se ole entisten työ-ja opetusministerien
virhe, että eivät ole enaakoineet tiedossa olevia puutteita. Nyt esim Sastamalan kaupunkiin tuotetaan
Espanjalaisia sairaanhoitajia, joiden kielikoulutus on jo Espanjassa käynnissä. Ja jo on tullut ainakin
Filippiineiltä sairaanhoitohenkilökuntaa.

Joten on samanaikasesti työttömyyttä ja työvoimapulaa. Työ ja tekijä ei kohtaa.
Sitten on niitä, jotka ei halua tehdä töitä. Hiljan luin, että Helsingissä on 4000 nuorta, jotka
eivät halua tehdä töitä. Eivät saa työttömyyskorvausta, mutta jotain tukia heille on pakko
maksaa, elää kitkuttelevat sillä. En ymmärrä. Mustelen, että vielä 60-70 luvulla oli oli työlaitoksia,
joihin vietiin elatusmaksupinnarit ja työhaluttomat. Oliskohan käyttöä niille vieläkin.

Kommentit (6)

June.A
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Kiinnostuin kun näin sanan työttömyys.Itse olen ensi vuonna 65v täyttävä työtön.Olen nyt ollut kotona 1vja 7kk.Sitä ennen olin kuntouttavassa työtoiminnassa vähän yli 7v.Ompelin myyntiin 4-5h pv ja 5pv viikossa.Sain työmarkkinatuen ja aiemmin 8 euroa ja viimeisen vuoden 9 euroa työpäivästä.Eläkettä niistä vuosista ei tule senttiäkään.Sitä ei katsota työksi vaikka itse oli ideoitava mitä tekee joka päivä ja tuotteet myytiin eikä millään pilkkahinnalla.Sitten katsottiin työvoiman palvelukeskuksessa että on jo liian vanha ja heitettiin ulos kuntouttavasta työtoiminnasta ja käskettiin ilmoittautua Työvoimatoimistoon.Siellä annettiin vain kortti kouraan että ilmoittautua vuoden päästä.Ajattelin että jos dementia iskee niin ei muista ilmoittautua.Nyt on sitten ilmoittauduttava tammikuussa.

Nyt sitten nautin tätä työmarkkinatukea siihen asti kun täytän 65v.Se päivä koittaa ensi vuonna jos pysyn hengissä. Ei tässä pahempia sairauksia ole kuin mitä selässä on todettu jo 80-luvun alussa ryhtivirhe,kuluma ja luupiikit.Nyt joulukuussa kävin silmälääkärissä ja hän totesi toisessa silmässä kuivan rappeuman.Sille ei voi mitään.Viime viikon tiistaina kävin röntgenissä lonkan takia ja todettiin lonkan nivelrikko.
Mieheni on sairas joten hoidan kaikki kauppa,pankki,apteekki ym.asiat ja tietysti kaikki kotityöt.Siinä mielessä en siis ole kuitenkaan työtön.

Nuorisotyöttömyyshän on suuri ja monesti on sanottu uutisissa ym.ajankohtaisohjelmissa että suuri osa jää eläkkeelle jo alle 30-kymppisenä.Ja mitä minä olen nähnyt näissä 8- 9 euron hommissa niin nuoret ei tahdo pysyä niissäkään.Miltei ne on iäkkäämpiä ja lähellä eläkeikää kaikki jotka niissä on.
Minäkin olin työssä puoli vuotta Kelan kuntoutusrahalla,sitten työttömien työkunto-projektissa kylpylaitoksella jonkin viikon ja tämän 7v kuntouttavassa työtoiminnassa.Kunto meni lähinnä kai alaspäin kun koko ajan vanheni.
Tulipaha nyt enemmän aikaa hoitaa tuota miestäkin kun potkivat pois kuntouttavasta odottamaan 65v-päivää.
Tiukkaahan se on rahallisesti kun toiseen menee paljon rahaa sairauksien vuoksi mutta vielähän noista on selvitty.
Täytyy vain toivoa että minä pystyn vielä pitkään hoitamaan molempien asiat.Ainakin siihen asti kun pääsen eläkkeelle ja tulot silloin hiukan kasvaa koska eläke on isompi kuin tämä nykyinen työmarkkinatuki.

Hyvää päivänjatkoa niin työllisille,työttömille,eläkeläisille ym.

Vierailija

Helsingissäkin työttömyysaste on 6-7 prosentin luokkaa. Samaan aikaan on työvoimapulaa, joten ei täälläkään
työttömät ja työpaikat kohtaa. Ja paljon on työkykyisiä jotka ei haluakaan tehdä töitä. Ollaanko jo
näissä avustuksissa menty liian pitkälle esimerkiksi Helsinkiä ajatellen.
Kyllä todellistakin työttömyyttä on maaseudulla, innokkaita työntekijöitä olisi, vaan ei ole töitä.

Voisi melkein sanoa, että tämä Helsinginseudun työttömyys on laiskuutta. Tai sitten perukoulun
pohjalta vaaditaan insinöörin töitä.

Vierailija

Hei! Minusta tuo kuntouttava työtoiminta on todella törkeää ihmisten hyväksikäyttöä! Ihme vaan, että Sinä June.A olet saanut/joutunut niin kauan, peräti 7 vuotta tekemään sellaista - mutta kaitpa se on vähän asuinkunnasta kiinni?

Vierailija

Ihmeellistä, että tuosta "palkasta" ei peritä eläkemaksuja. Hyväksikäyttöä todellakin, kun työtä tekemällä ei eläke kerry.

Vierailija

Olen ollut aikanaan 90 luvulla vuoden työttömänä ja käytin ajan hyväksi hoitaen lapsiani kotona. Asuin maalla ja jälkikäteen ajateltuna ymmärrän hyvin, että maalla on paljon työttömiä. Mikäs sen mukavampaa kuin olla kotona jos raha juoksee lomaketta täyttämällä.

Kauan sitten lähdettiin Ruotsiin, Norjaan tai Amerikkaan työn perässä, muutettiin Helsinkiin korpikylistä rakentamaan uutta Suomea, vaan nykyään 50 km yhteen suuntaan on jo liikaa vaadittu, saati, jos niitä kilometrejä on 100 tai yli.

Ahkerat virolaiset ja puolalaiset tulevat ja ylittävät meren ja tulevat tekemään työtä, asuvat kimppakämpissä ja käyvät kotona kerran kuussa - kuten suomalaiset aikoinaan.

Onko uudet sukupolvet (opiskelijat poislukien) vain poispilattuja, kun ei nähdä vaivaa, tai osata ajatella, että muutama vuosi kaukana kotona voi avata ovia myöhemmin lähempänäkin, ja ovat jokatapauksessa hyödyksi enemmän kuin kotona oleminen (kotiäidit/isät poislukien)?

Se, että on työtön Helsingin alueella ilman koulutusta, ei ole ihme. Täällä on niin paljon koulutettuja ihmisiä joista valita ja opiskelijat vievät loput hanttihommat, että hanslankari ei pärjää. Mutta täkäläiset eivät lähde muualle Suomeen töihin kuin pakosta, eihän siellä ole mitää... Niin kauan kuin ammattiyhdistys tai Kela maksaa tukia, on helppo tyytyä olemaan ja odottamaan aikoja parempia.

June.A
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Kiitos kommenteista Anonyymit.Hyväksikäyttöä se on minustakin.Saavat ilmaista työvoimaa ja kuulemma työnantajalle maksetaan siitä että ottavat työttömän töihin.Kuka hullu työttömän palkkaa kun muutenkin saavat ja kun joutuu pois niin otetaan uusi työtön tilalle.Niin se menee.

Katsoin äsken että täällä on ollut työttömiä nyt kesäkuussa 12,1 prosenttia työvoimasta.Alle 25 v reilu 1000.Meidänkin talossamme on työikäisiä nuoria perheitä vain 5kpl ja heissäkin on ainakin 3 työtöntä minun lisäkseni.He ovat nuoria 23v,28v ja 40v. Muut asukkaat ovatkin tässä talossa eläkeläisiä.Tuo nuorin tuskin koskaan meneekään mihinkään.Pari kertaa olisi päässyt kouluunkiin mutta lopetti heti.Samoin kävi parille työpaikalle mihin olisi pitänyt mennä.Mikään ei tunnu käyvän vaan kaikki jää kesken.

Nuorissa on paljon syrjäytyneitä sanotaan.Kai se niin on.Jotkut sanovat että nuoret haluaisivat helpon työn ja hyvän palkan oitis.Näihin 9 euron töihin ei ole heillä haluja mennä.Ilmankos niissä on pääasiassa ikääntyneitä ja kaikenlaisista vaivoista kärsiviä ihmisiä jotka tekevät ahkerasti työtä siitä huolimatta.He ovat sitä ikäluokkaa joka on oppinut tekemään työtä jo nuoresta tai peräti lapsesta asti.

Nyt on kyllä mentävä työtä tekemään.Tarkoitan keittiöhommiin.Perunat on jo kiehumassa.Hyvää loppupäivää!

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat