Timo ryhtyi vegaaniksi viisikymppisenä: "Kolesteroli laski ja ihottuma hävisi"

Hausjärveläisen Timo Kantolan, 54, lautaselta ei löydy mitään eläinperäistä. Kolesteroliarvot ja verenpaine palautuivat normaaleiksi vegaanisella ruokavaliolla.Lue koko juttu

Kommentit (10)

Pesonen

Mahtaakohan Timo olla oikea vegaani vai pelkkä kasvissyöjä. Vegaani ei käytä mitään eläinkunnan tuotteita, ei nahkakenkiä eikä villapaitoja. Vegaani ei hyväksy muutakaan eläinten riistoa, kuten esimerkiksi lemmikkieläinten pitoa.

Toinen Pesonen

Pesonen kirjoitti:
Mahtaakohan Timo olla oikea vegaani vai pelkkä kasvissyöjä. Vegaani ei käytä mitään eläinkunnan tuotteita, ei nahkakenkiä eikä villapaitoja. Vegaani ei hyväksy muutakaan eläinten riistoa, kuten esimerkiksi lemmikkieläinten pitoa.

On totta että määritelmä on hämärtynyt nykyään tarkoittamaan vegaanista ruokavaliota, minua se ei häiritse.
Mutta muistan Timon esitelleen jossain vegaaniryhmässä ostamiaan vegaanisia pikkukenkiä, joten taitaa olla ainakin hyvää vauhtia menossa kohti täyttä vegaaniutta.

Vierailija

Ehkä itsekin pitäisi koittaa, miltä vegaaninen elämä tuntuisi :) Ihan vaikka aluksi kuukauden kokeilu.

Reettaisabella
Seuraa 
Liittynyt1.1.2017

Ei mikään hullu juttu aloittaa uusi ja terveellinen ruokavalio, mutta täytyy myös muistaa, ettei mene liian pitkälle. Täysvegaanin on muistettava saada jotenkin tärkeitä aminohappoja ruuasta ja muutkin tärkeät vitamiinit ja hivenaineet. Tänmä ruokavalio on vaikea toteuttaa, jos ei ole kunnollista tietoa ja taitoa. On hyvä tutustua kaikkeen tietoon ensin, ennenkuin hurauttaa sen käyntiin.  Itse olen kasvissyöjä ollut jo yhdeksän vuotta. Syön kaikkea muuta terveellistä, mutta en lihaa ollenkaan. Kalaa syön kolmesti viikossa eri tavalla laitettuna. Kasvikset ovat ihanaa ruokaa. Hedelmät, viljat, kaura- ja kookosjuomat, vihreä tee, pähkinät, ja kaikki juurekset. Niistä koostuu monipuolinen ateria ja vatsa kiittää. Kahviakaan en ole unohtanut, juon sitä aamuisin kaksi kupillista ja se riittää.  Aterioin viisi kertaa päivässä pienin annoksin, sillä vihaan ylikaiken liian täyttä vatsaa, joka tekee kamalan olon.  Olen omaksunut sellaisen tunteen, että silloin syön erittäin hyvin, kun jää " pieni nälkä".  Olo on pirteä ja jaksaa enemmän. Kun on vielä työelämässä, niin jaksaminen on tärkeää. Suosittelen kaikille kiinnostuneille uudenlaista alkua kasvisruokavalion parissa! 

Vierailija

Suomalaiset tarvitsevat kasviksia, vihanneksia, juureksia, hedelmiä ja marjoja runsaasti lisää ruokavalioonsa, mutta monesti se vegaanin ruokavalio on liian viljapainoitteinen, joka ei tuo terveyttä. Lapsille pitäisi antaa kunnon ruokaa ja aikuisena ihan itse päättävät, mitä jättää pois. Lisäksi, jos ei ole hyvin perehtynyt ravitsemukseen, niin monesta ravintoaineesta tulee puutetta, jotka heikentävät kokonaisterveyttä.

Margariinin ja kasvirasvakermojen käyttö on haitallista. Lisäksi soija on yli 90% geenimuunneltua.

Vegaaniruuassa ei ole lainkaan:

D3-vitamiinia (D2-vitamiini imeytyy 70% huonommin kuin D3-vitamiini). Onhan käytännössä mahdotonta saada riittävää D3-vitamiinimäärää ruokavaliosta oli se millainen tahansa. D3-vitamiinin tarve on 30-100µg päivässä riippuen iästä painosta eli sitä tarvitaan purkista.

K2-vitamiinia

Hemirautaa, joka imeytyy huomattavasti paremmin kuin kasvikunnan rauta (raudanpuuteanemia on lasten yleisin anemia. Länsimaissa sitä esiintyy 23 %:lla lapsista)

Kalan Omega-3 rasvahappoja (EPA ja DHA)

B12-vitamiinia

Jodia

Vegaanit tarvitsevat sinkkiä 25-30 % enemmän kuin sekaruokavaliota noudattavat. Elimistö pystyy hyödyntämään eläinperäistä sinkkiä kasvisperäistä paremmin, sillä monien kasvien sisältämä fytiinihappo sitoo sinkkiä ja estää sen imeytymistä.

Näitä kaikkia pitää syödä ravintolisinä ja varmistaa ajoittain verikokeella, että elimistö on myös hyödyntänyt ravintolisät ja annostus on oikea.

Moni suomalainen sekasyöjäkin (vauvasta vaariin) kärsii tietämättään erilaisista ravinnepuutoksista. Yleisimmät ravinnepuutokset ovat kalan Omega-3 rasvahapot (EPA ja DHA), rauta, folaatti, B12-vitamiini, D-vitamiini (ruuasta on mahdotonta saada riittävästi D-vitamiinia, oili se millainen tahansa), C-vitamiini, jodi, seleeni, magnesium, sinkki ja K2-vitamiini, joka on äärimmäisen tärkeä verisuonten ja luuston hyvinvoinnille. 

Näiden puute altistaa kaikenlaisille ikäville sairauksille.

Kaura- tai mantelijuomaa kannattaa tehdä itse, jos sellaista haluaa käyttää. On todella helppoa ja nopeaa. 

Kaupassa nämä "erikoisjuomat” maksaa n. 2e/litra, kun itse tehtynä ne maksaa sentin litra, jos sitäkään. Esim. 2 kiloa luomukauraa maksaa pari euroa.

Esim. kaurajuomaan on lisätty ravinteita, jotka imeytyvät huonosti. On outoa, että vegaanit eivät ole lainkaan perehtyneet ravitsemukseen, vaan kuvittelevat, että esim. kaurajuoma on se juoma, joka korvaa puutteet.

1 dl kaurajuomaa sisältää ainoastaan:

D2-vitamiinia    0.75µg 
B12-vitamiinia    0.38µg 
kalsiumia    120mg 

D2-vitamiini imeytyy 70% huonommin, kuin luonnollinen D3-vitamiini, joita myydään ravintolisänä.
B12-vitamiini on syanokobalamiinina, joka imeytyy huomattavasti huonommin kuin, metyylikobalamiini joka on valmiiksi hyödynnettävässä muodossa.
Myös kalsium imeytyy ruuasta parhaiten esim. manteli on hyvä kalsiumin lähde ja on paljon muitakin.

D-vitamiinin tarve on 50-100µg päivässä, joten millään maidon korvikkeella et sitä saa.

Myös B12-vitamiin saanti pitää tutkia säännöllisesti verikokeella, jotta ei saa siitä johtuvaa puutosoireita, jotka voivat jopa jäädä pysyviksi.

On todella surullista, että vegaaneilla on näin kehnot ravitsemustiedot. 

Veka

Hän eli aina terveellisesti , söi vaan salaattia ja kesken lauseensa kuoli, ja piste.
Kirjoitti runoilia Pentti Saarikoski tuttavastaan.

Vierailija

Veka kirjoitti:
Hän eli aina terveellisesti , söi vaan salaattia ja kesken lauseensa kuoli, ja piste.
Kirjoitti runoilia Pentti Saarikoski tuttavastaan.

Runoilijat eivät puhu asiaa, vaan sen vierestä, tai  jopa kaukaa kiertäen ja senkin näkevät palasina, siis totuuden!

vierailija

Ei kaurajuomasta saakaan  kaikkia vitamiineja, eikä niin ole tarkoituskaan, vaan pitää syödä monipuolisesti ja hakea muutakin ravinnoksi kelpaavaa, siis MONIPUOLISTA ruokaa. Kyllä vegaanit ja kasvissyöjät osaavat itse sen. Nykyään kauppa on pullollaan erilaisia vaihtoehtoja kaikille syöjille. Kaurajuoma on vain juoma muitten joukossa, ja sen rinnalle pitää osata ostaa muutakin ja vesi on vanhin voitehista!!!

A

Ja sekaruokailijat saa kaikki tarvittavat hiven ja ravintoaineet? Heti kun rupeaa vegaaniksi niin pitää tutkia kaikki tarkkaan. On näitä sekasyöjiä joilla ravintoainepuutoksia. Kokonaisuus ratkaisee on kyseeessä mikä ruokavalio tahansa.
Ja kyllä maailmalla on näitä lähes koko elämänsä vegaaneina olleita. Mm. McDougall , Neal Barnard, Esselstyn Jr. kaikki edell mainitut ovat vieläpä lääkäreitä koulutukseltaan. Ja paljon muita
Että dataa kyllä löytyy vegaaniuden puolesta.
Ei sitä lihaa ennenkään päivittäin syöty. Nykyinen teollistuminen on tuonut tämän yltäkylläisyyden ja elintasosairaudet.

vierailija

Vähemmän energiaa haaliva ihminen on sitkeä ja pitkäikäinen. Kun tottuu kaikkeen vähään, ei elimistö kaipaa jonninjoutavaa mässäilyä. Tiedän ammattini kautta näitä sitkeitä vanhuksia, yksikin kuoli 102 vuotiaana. 

Suosituimmat

Uusimmat

Latest

Suosituimmat