Olen tehnyt töitä 46 vuotta ja eläkkeelle pääsyyn on 2 puoli vuotta. En millään malttaisi odottaa niin kauan. Minulla on harrastuksia ja toiveita sille ajalle jo mietittynä ja toteutan niitä sitten, miten jaksan ja haluan. Minulla on ystäviä, jotka ovat jääneet tässä vuosien varrella, ja ovat hehkuttaneet vapaalle pääsyä. Ystävien joukosta löytyy kuitenkin yksi, jota hirvittää ajatus työn jättämisestä. Hän onkin jo 67 vuotias ja vielä töissä. Hän kokee olevansa terve ja vahva tekemään töitä. Kunnioitan häntä ja hänen valintaansa ja muidenkin, jotka jaksavat vaan töissä olla iäkkäänäkin. Elämä on muutakin kuin sitä työn tekoa, omalla kohdallani. Jokainen näkee itse miten haluaa elämänsä viettää. Jostakin syystä ajattelen, että meikäläiset voisivat antaa työnsä jo nuoremmille. Heillä on lapset ja perhe, josta pitää huolehtia. Tästä on joskus käyty kiivastakin keskustelua. Tulevaisuus näyttää, miten suomalaisen työn käy. Mutta en nyt ajattele tuota asiaa, vaan mielessäni väikkyy ruusujen kasvatus...

Kommentit (16)

Vierailija

Kummallinen on se ajatus, että työpaikkoja on vain määrätty määrä ja vain työikäisillä oikeus niitä miehittää. Että ikäihmisen pitäisi tehdä tilaa nuoremmille.
Kun ikäihminen tekee töitö eläkevuosia miettimättä, hän on usein siirtynyt "elämäntapa-ammattiin" poimimaan hedelmiä parhaasta osaamisestaan.
Totta on, että varsinkin perheyrityksissä on osattava itse väistyä uusia ajatuksia ja innovaatioita toteuttavien nuorempien sukupolvien tieltä ja siistyä vain osinkokuponkien leikkaajaksi.

Hei reettaisabella!

Olen pahoillani, että sinäkin joudut heti tuoreeltaan tämän tuhman palstanikkarin hampaisiin. Laitoin jo poistopyynnön tekstistään jossa ei ole kuin ivaa...ja sehän ei hyviin tapoihin kuulu!

On oikein mukava kun tulit kirjoittelemaan! jatketaan:) Meillä on niin hyvä oman arvon tunto, että emme moisesta välitä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

-valone-Käyttäjä698 kirjoitti:
Hei reettaisabella!

Olen pahoillani, että sinäkin joudut heti tuoreeltaan tämän tuhman palstanikkarin hampaisiin. Laitoin jo poistopyynnön tekstistään jossa ei ole kuin ivaa...ja sehän ei hyviin tapoihin kuulu!

On oikein mukava kun tulit kirjoittelemaan! jatketaan:) Meillä on niin hyvä oman arvon tunto, että emme moisesta välitä!

Moi Valone! Kiitos sinulle kauniista sanoistasi, mutta en jaksa piitata ivakirjoitteluista. Kukin saa sanoa sanottavansa miten haluaa.  Rakentava kritiikki on tervetullutta, mutta sitä ei kaikki osaa!  Jatketaan kirjoittelua, tottakai! 

Vierailija

Meillä kulki kylän raitilla sodan jälkeen 40-luvulla pari rintamien kuluttamaa naisparkaa juovuksissa ja tolla lailla vastaantulijoita sättien. Kirosanat oli vain rivompia, kun ne oli miehiltä lainattuja. Pannaanko näitä nykyajan kassialmoja enää säppien taa? Pollarit istuu  ite linnoittautuneina niihin kasarmeihin ja keskustelee ihmisten kanssa pientä räppänäluukkua raottamalla. Ei maar laskun lähettäminen kiellettyä ole. Lähettää niitä nigerialaisetkin.

Vierailija

Työntekijä saa jatkaa työntekoa 68 vuotiaaksi jota ei voi sitä ennen virallisesti iän takia antaa lopputilä.Annetaan tehdä vanhempienkin työtekijöiden kaikessa rauhassa töitä pidempään syyllistämättä heitä,omasta ja työnantajan tahdosta he ovat töissä.Ekiöhän tässäkin asiassa pitäis nokka kääntään näitä rajan ulkopulelta tuleville työntekijöille eiköhän ne vie näitten nuorempien työpaikkoja, eikä nämä eläkeikäiset Suomalaiset

vierailija

Vierailija kirjoitti:
Työntekijä saa jatkaa työntekoa 68 vuotiaaksi jota ei voi sitä ennen virallisesti iän takia antaa lopputilä.Annetaan tehdä vanhempienkin työtekijöiden kaikessa rauhassa töitä pidempään syyllistämättä heitä,omasta ja työnantajan tahdosta he ovat töissä.Ekiöhän tässäkin asiassa pitäis nokka kääntään näitä rajan ulkopulelta tuleville työntekijöille eiköhän ne vie näitten nuorempien työpaikkoja, eikä nämä eläkeikäiset Suomalaiset

Taas syytetään ulkomaalaisia! Ei ne vie sen enempää työpaikkoja muilta, vaan tekevät niitä töitä, jotka eivät KELPAA suomalaisille. Suomalainen haluaa hienon ja kallispalkkaisen työn, ei niille nykyään kelpaa siivota, hoitaa, myydä tai paiskia muissa raskaissa töissä. Tehkööt vanhat työnsä, nuoret olkoot kortistossa ja ulkomaalaiset tehkööt muut työt.

Moi taas!

Mitä harrastuksia olette keksineet eläkkeellä ollessanne? Onko tullut uutta kuvioihin? Vieläkö matkustellaan paljon, kun yhteen aikaan se taisi olla suosituinta eläkkeelle jäädessä? Minulla on hyvä alku ruusutarhan kasvattamiseen. Pitänee vain vielä rakennella kehikkoja köynnösruusuille. 

Täällä näyttää kiukku olevan monella mukana kirjoituksissa, mutta hyvähän se tietysti on purkaa jonnekin. Kirjoittaminen on terapeuttista. Vaikka ei omasta mielestään osaa kirjoittaa, niin kannattaa vain alkaa työstämään tekstiä. Tajunnanvirtatekstiä "paperille", kaikki mikä ajatuksissa liikkuu ja mieltä kaihertaa. 

Vierailija

Laitoin loton vetämään jo näin maanantaina. Huomenna laitan vähän lisää, niin jännityskin lisääntyy.  Ja keskiviikkona Viking lottoon roponen. Jos mitään ei tule mietin perjantaina europottia. Se on  kallis peli, mutta tämänkertainen potti riittäisi eläkeläisparille lopun elämän varoiksi. Lykkyä tykö vaan muillekin.

klo. 17:42   Moi, moi!

Tuohon moi- tervehdykseen tutustuin ensikerran joskus 70-luvun lopussa. En lainkaan ymmärtänyt mitä poikani tarkoitti, mutta selvisihän se!

Jäin jo kuusikymppisenä eläkkeelle koska silloin voin jäädä. Jatkoin siitä koulutuksella ja useammanlaisella vapaaehtoistyöllä ja hoivailin vanhuksia. Päivät olivat täynnä, innostuin niin, että väsyin ja piti vähän peruuttaa. Sitten hoitelin lastenlapsia kouluun ja koulusta. Kuin viikonloppuisin silloin tällöin vieläkin. Ja sitten tätä sanojen peräkkäin merkkaamista olen tehnyt suunnilleen saman ajan, se on sitä puhdistavaa ja tyydyttävintä tekemistä.

Oli tosi mukavaa kun päivät olivat täysiä ja elämä vilkasta. Koska ikä lisääntyi kovaa vauhtia ja vaikka itsestäni olen liikunnalla ja terveillä elämän avoilla aina pitänyt huolta, silti ikä tekee tehtävänsä enkä jaksa niin kuin vaikka viisikin vuotta sitten. Onneksi lapsetkin kasvavat, vanhin lapsen lapsi jo aikuinen. Nyt on tämä uusi harmin aihe älyllä toimivat vempaimet:) siinä opettelemisessa menisi aikaa, mutta kärsivällisyys ei enää kestä, vaan turhaannuttaa, kun ei heti opi.

Nämä älyvempaimet ovat välillä tosi harmittavia. Tietokone oli minulla pois parisen vuotta,  mutta nyt otin uudelleen.  Vannoin silloin, etten enää ota, mutta huonosti kävi. Täällä se on taas pöydällä. Kärsivällisyyttä se vaatiikin!  Olen kova kirjoittelemaan, joten sen takia lähinnä koko ajan poltti sormia...

Reettaisabella kirjoitti:
Nämä älyvempaimet ovat välillä tosi harmittavia. Tietokone oli minulla pois parisen vuotta,  mutta nyt otin uudelleen.  Vannoin silloin, etten enää ota, mutta huonosti kävi. Täällä se on taas pöydällä. Kärsivällisyyttä se vaatiikin!  Olen kova kirjoittelemaan, joten sen takia lähinnä koko ajan poltti sormia...

Hauska kuulla, ymmärrän tunteesi palon ja sormiesi kuumotuksen kovin hyvin!

Näissä merkeissä jatketaan?

Vierailija kirjoitti:
Kuis raumanäijän vanhuksiin huijauspisnes tuoks se hyvi fyrkkaa tileil

No kuis? kerro jos jotakin tiedät? Vai onko tuo ainoa lause jonka osaat kirjoittaa? Mikä on ajatuksesi sen takana?Jos muutakin osaat, niin näytä taitosi! Annat tuolla tekstilläsi itsestäsi idiootin kuvan.

Vierailija kirjoitti:
Mummojen pitää olla tarkkana ettei vaan joudu narraajien uhriksi voip tulla kalliiksi!

Jopa on varoituksia, jos mummo ei osaa, eikä ymmärrä, on mummon oltava pois sellasilta väyliltä. Jokainen järjen ja ymmärryksen omaava tietää mitä on ostanut ja mistä tulee lasku, jos laskuja on tehtävä. Jos mummo ei osaa on parasta nostaa pankista käteistä ja pelata sillä, koska se on turvallisempaa muistisairaillekin.

Vierailija kirjoitti:
Silmälasikaupassa olen joutunut törkeästi huijatuksi. Harmittaa vieläkin. Pyytäkää tarjouksia.
Miten sinua on huijattu? Oletko vahingossa ostanut liian kalliit lasit, vai oliko ne jotenkin vialliset?

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat