Unohda dieetit ja syö itsesi hoikemmaksi – näin säästät tuhansia kilokaloreita vuodessa

Painonhallinta ei onnistu tehodieeteillä. Sen sijaan mitättömältä vaikuttava yksittäinen muutos ruokailutottumuksissa – vaikka kevytmaidosta rasvattomaan – pudottaa takuuvarmasti kiloja.Lue koko juttu

Kommentit (7)

Vierailija

juo ainoastaan vettä, ei maitoa, ei limsaa, ei sokerimehuja, ei kasvijuomia, ei kivennäisvesiä tai mitään muutakaan. 

Kesäkilot, syyskilot, Joulukilot, kevätkilot ja koko vuoden kilot. Mitä muuta media osaa?

Suomalaisille on opetettu, että puuro, pasta, leipä, mysli, murot, prosessoidut kasviöljyt (rypsi, margariinit, levitteet, kasvirasvakermat jne...) ja peruna ovat sitä normaalia kotiruokaa, mitä pitää syödä runsaasti joka päivä kuituja ja ravintoaineita saadakseen. Esimerkiksi pasta, ruispala ja big mac ovat eri ruokia, mutta kaikkien pääraaka-aineena on sama ravinneköyhä yliprosessoitu vilja. 

Kun proteiinien, rasvojen ja hiilihydraattien saanti on optimaalista, niin, ihminen pysyy terveenä, hoikkana ja energisenä.  Eli syömällä oikein.

Ruokavalio ratkaisee jopa 90 % painonhallinnasta, terveydestä, vastustuskyvystä, kasvamisesta (lapset), lihaskunnon kasvattamisesta ja ylläpidosta sekä lihasten palautumisesta, liikunta loput. Joten ei ole ihan sama mitä suuhunsa laittaa. 

Liian monelle "tavallinen" kotiruoka on lisäainepitoisia ravinneköyhiä eineksiä, viljaa eri muodoissaan, sokereita, keinotekoisia makeutusaineita, prosessoituja kasviöljyjä (rypsi, margariinit, kasvirasvakermat jne...), sokerisia muroja, sekä sokerisia maitotaloustuotteita. Sellainen ruoka ei riitä. Se sairastuttaa.

Ravinto on yksi olennainen asia, millä pystyy vaikuttamaan rasvanpolttoon. Pääsääntö on, että mitä enemmän syöt hiilihydraatteja, sitä vähemmän rasva palaa. Hiilihydraatit ovat rasvojen lisäksi kehon toinen pääasiallinen energianlähde. Mutta pelkkä hiilihydraattien rajoitus ei riitä vaan ruuan laatu, ravinnesisältö ja myös koko ravintoketju ovat äärimmäisen tärkeitä asioita.

Ruoansulatuksessa kaikki hiilihydraatit pilkotaan glukoosiksi ja muiksi sokereiksi, jotta ne voivat imeytyä. Glukoosin ylimäärä varastoidaan lihaksiin glykogeenina. Pieni osa glukoosista varastoituu maksaan. Kun maksan glykogeenivarastot ovat täynnä, muuttaa maksa ylimäärän glukoosin rasvaksi elimistöön ja yleensä siihen vyötärölle haitalliseksi sisäelinrasvaksi. Ja lopulta myös maksa alkaa rasvoittua. 

Kun hiilihydraatteja ei ole muuttaa glukoosiksi, niin maksa muuttaa rasvaa glukoosiksi ja näinollen rasva palaa eli mitä enemmän syöt hiilihydraatteja sitä vähemmän laihdut.

Hiilihydraattimäärän tulee olla alle tietyn rajan, jolloin elimistö alkaa käyttämään rasvaa pääasiallisena polttoaineenaan. Hiilihydraatit stimuloivat insuliinin tuotantoa. Ilman insuliinia ihminen ei liho. Mutta, jos ravinto sisältää liikaa hiilihydraattia, niin tämä yhdessä rasvan kanssa lihottaa ja aiheuttaa metabolisia häiriöitä. Mutta, jos hiilihydraattia vähennetään riittävästi, niin insuliinin tuotanto normalisoituu ja ihminen laihtuu.

Oikea hiilihydraattien määrä ruokavaliossa riippuu terveydentilastasi, mahdollisesta painonpudotustarpeesta sekä fyysisestä aktiivisuustasostasi.

Jotta ihminen voisi polttaa omia rasvavarastoja, tarvitaan lipaasi -nimistä entsyymiä. Lipaasi vapauttaa rasvan rasvasolusta. Insuliini ehkäisee lipaasiin toiminnan. Kun lipaasi ei toimi, niin lihominen jatkuu. Ratkaisu on yksinkertainen. Vähähiilihydraattien ruokavalio laskee insuliinitasoja ja aktivoi lipaasin, jolloin varastorasva siirtyy kierrätykseen ja energialähteeksi.

Lisätkää liikuntaa asteittain kunnes päivittäisestä liikunnasta tulee elämäntapa (muistakaa erityisesti hyötyliikunta). Liikunta on se voima, joka pitää kehon kunnossa. Kaikki liikuntamuodot kelpaavat. Etsiytykää sellaisten liikuntalajien pariin jotka todella kiinnostavat. Pääasia, että nousette sieltä sohvalta. Muista myös riittävä lepo, uni ja rentoutuminen.

Kuulostiko liian helpolta?

SSE

Erittäin hyvin summerattuna kaikki se, mitä olen kuukausien tonkimisen jälkeen löytänyt netistä, mutta tieteellisistä tutkimusartikkeleista enkä mistään hömppäkirjoituksista. Hömppäkirjoituksista on kuitenkin ollut se hyöty, että on ollut mielenkiintoista tutkia, löytyykö esitetyille väitteille minkäänlaista vakavasti otettavaa tieteellistä pohjaa. Joskus näin on, joskus taas ei. Joka tapauksessa asiat ovat yleensä paljon monisyisempiä kuin mitä kaiken maailman "Viisi tärkeintä asiaa, jotta pääset bikinikuntoon alle kuukaudessa"-artikkelit antavat ymmärtää.

Siitä huolimatta lopputulos on yksinkertainen. Voisi sanoa että olen noukkinut rusinat pullasta (mutta vain kuvaannollisesti) useista täysin erilaisista ravintosuosituksista, eli ne avainkohdat, joita itse asiassa kaikki "leirit" pitävät hyödyllisinä. Esimerkkinä vaikkapa juuri vihannesten runsas syöminen ja ns. höttöhiilareiden jättäminen kokonaan pois. Samoin piilosokerin suhteen kannattaa olla tarkkana: Joissakin aamiaismuroissa on 43 % sokeria, kun taas vieressä nököttävässä kokojyvämyslissä 6.9 %. Normaalihillossa on 40-60 % silkkaa lisättyä sokeria, kun taas vierestä löytyy purkki, joka sisältää 100 % omenasosetta, ilman minkäänlaisia lisäaineita, lisätystä sokerista puhumattakaan. Maito ei ole lainkaan tarpeen, mutta vähärasvainen juusto on hyvä tuote ravintoarvoiltaan, varsinkin kalsiumin ja rasvaliukoisten vitamiinien lähteenä

Kanaa, kalaa ja kananmunia syön juuri niin paljon kuin huvittaa, punaista lihaa harvoin. Kylmäpuristetun "extra virgin" oliiviöljyn kanssa tuskin voi liikaa läträtä. En myöskään näe mitä pahaa margariinissa on.

Olen samaa mieltä ns. "perinteisen kotiruoan" terveellisyydestä. Turhilla hiiihydraateilla turvotettua moskaa suurelta osin. Ennen hiukan erilaista kuin nykyisin, mutta ei tässä ainakaan parempaan suuntaan olla menossa, vaikka terveellisten vaihtoehtojen määrä kaupan hyllyillä on suorastaan räjähtänyt. Pitäisi vaan muistaa lukea ne etiketit purkin kyljestä, jotta näkee mitä on syömässä ja kuinka paljon. Lisättyä sokeria (sakkaroosia) sellaisenaan ei ihminen tarvitse tippaakaan. 

Sen haluaisin kuitenkin alleviivata, koska moni ei sitä muista, että niitä hiilihydraatteja saa myös vihanneksista, marjoista ja hedelmistä. Pyrin nauttimaan niitä tässä prioriteettijärjestyksessä paljon, kun taas en oikein keksi mitään hyvää syytä syödä puhdistettuja jauhoja, riisiä tai pastaa.

Kun näiden ohjeiden jatkeeksi olen lopettanut alkoholin käytön kokonaan ja aloittanut uudelleen säännöllisen liikunnan (HIIT-harjoittelua kuntopyörällä ja pieni punttitreeni sen päälle kolme kertaa viikossa), niin kolmessa kuukaudessa painoni on pudonnut 25 kg, verensokeri laskenut tukevasti diabeteksen puolelta normaaliksi ja verenpaineeni  tasolta "lievästi kohonnut" suoraan "tyydyttävän" ja "normaalin" ohi "optimaaliselle" tasolle .

Nälkää en ole nähnyt hetkeäkään enkä pistänyt suuhuni mitään sellaista, joka ei maistu hyvälle. Tuosta 90 % säännöstä olen myös täysin samaa mieltä. Rääkkäämällä itseään ylipitkillä ja hemmetin tylsillä juoksulenkeillä ei käytännössä juurikaan laihdu. Mutta kohtuumäärä mieluista liikuntaa on aina hyväksi. Minulle nyt sattuu sopivan tuo tehokas mutta vähän aikaa vievä HIIT ja kevyehkö punttitreeni sen jatkoksi. Kauniilla säällä fillaroin rauhallisesti hienoissa maisemissa, lähinnä rentoutuakseni. Huonolla säällä menen korkeintaan kuntosalille asti (=kadun toisella puolella). Ja nukun paljon, se kuulemma laihduttaa ja kasvattaa lihasta!  :D

Vierailija

Syömällä viisaasti, juomalla rasvamaidon sijaan rasvatonta, ensinnäkin ihminen ei tarvitse tuota litkua, vesi on hyvä ruokajuoma. Aloittajan ilmaisu "säästää kaloreita" on täydellisen älytön!

Minne niitä kaloreita säästää? Lihoakseen uudelleen? Luulisi alan ihmisen olevan kirjoitustaitoinen ja käyttävän sanoja ja käsitteitä ymmärrettävän  oikein!

-valone-Käyttäjä698
Seuraa 
Liittynyt11.3.2016

Miksi olet rypsiöljyä vastaan? Siksikö kun se on etupäässä  suomalaista?

Luomurypsiöljy on kylmäpuristettua ja erittäinkin hyvää, vaikka vain leivän päällä tai tahiniin käytetynä. Käytän sitä kaikessa, jopa kurkun karheutta poistamaan.

Vierailija

Puhutaan vain maitorasvoista, maidon juonnista, juuston syönnistä. Niitä ilman tulee hyvin toimeen. Voitaisi puhua ja valaista ihmisiä, että maidolle on monia vaihtehtoja, esimerkiksi soijatuotteet, riisimaito, mantelimaito jopa kauramaitoakin.

Markettien hyllyt suorastaan notkuu uusia tuotteita joita voin terveellisesti syövä ihminen hyödyntää. Tulee vain olla hieman utelias tuoteselosteisiin nähden, löytyy monenmoista linssiä, papua, ryyniä, hiutaletta, kuivattuja marjoja ja hedelmiä, pähkinöitä, vaikka mitä. Kauppareissut tahtoo vain ottaa aikaa, mutta onhan sitä eläkeläisellä aikaa tutustua syvemminkin tuohon kiehtovaan ravinnon maailmaan.

Vierailija

-valone-Käyttäjä698 kirjoitti:
Miksi olet rypsiöljyä vastaan? Siksikö kun se on etupäässä  suomalaista?

Luomurypsiöljy on kylmäpuristettua ja erittäinkin hyvää, vaikka vain leivän päällä tai tahiniin käytetynä. Käytän sitä kaikessa, jopa kurkun karheutta poistamaan.

Rypsiöljy ei sovellu ihmisravinnoksi eikä sitä ole koskaan ennen syöty.

-valone-Käyttäjä698
Seuraa 
Liittynyt11.3.2016

Vierailija kirjoitti:
-valone-Käyttäjä698 kirjoitti:
Miksi olet rypsiöljyä vastaan? Siksikö kun se on etupäässä  suomalaista?

Luomurypsiöljy on kylmäpuristettua ja erittäinkin hyvää, vaikka vain leivän päällä tai tahiniin käytetynä. Käytän sitä kaikessa, jopa kurkun karheutta poistamaan.

Rypsiöljy ei sovellu ihmisravinnoksi eikä sitä ole koskaan ennen syöty.

.

Olet täysin väärässä! Oletko oliiviöljyn maahantuoja?  "eikä sitä ole koskaa ennenkään", tuo on se menneisyyden tietämättömyyteen jämähtäneen ihmisen mielipide.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat