Leipäjonot kasvaa ja

Vierailija

ruuan hinta kallistuu.
Ensi talveksi on luvassa suurian hinnankorotuksia ruokaan. Amerikan kuivuus, meidän tulvat
ovat tuhonneet vilja ja perunasatoa. Monin paikoin luvataan jopa pulaa elintarvikkeista,
tuskin kuitenkaan meillä "rikkaassa" EU-maassa.
Usein olen ajellut tuolla Helsingissä, Myllypurossa ja Helsinginkadulla on ruuan jakelu-
pisteet. Molemmissa leivän ja ruuan tarvitsijoita on kymmenien metrien jonot. Hyvin
surullinen ja masentava näky. Varmasti ensi talvena sielläkin jonot entisestään kasvaa.

Tuolla Hesarilla olevan ruuanjakelun on organisoinut Veikko Hurstin poika, joka jatkaa
isänsä laupeudentyötä. Hänellä on kymmeniä vapaaehtoisia avustajia ja yhdessä he
ponnistelevat vähävaraisten auttamiseksi. Onneksi on tällaisia ihmisiä.

Jotenkin tuntuu pahalta ja oudolta, että Suomeltakin riittää jaettavaksi rahaa tuonne
etelän EU-maille, mutta omat köyhät ja nälkäiset jätetään ilman. Ei ihan tunnu
oikealta sekään.

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

Samat jonot minäkin olen nähnyt. Nyt on uutena ilmiönä, että jonoissa on myös maahanmuuttajia.
Mitä olisi tehtävä, että moisia jonoja ei enää olisi. Onkos ne vasta 2015 seuraavat eduskuntavaalit?
Vaan mikä puolue huomioisi nämä köyhät? Nyky vasemmisto on hallituskiimassaan täysin unohtanut
työläiset ja vähävaraiset. Mitähän sen Soinin porukka ajattelee näistä asioista?

Vierailija

Jostakin lehdestä luvin että ruisleivän hinnasta maajussin ossuus on vainen 4 protsenttia.
Joten jos viljan hinta vaikka kaksinkertaistuisi ei sen pitäisi paljon hintaa nostaa.
Tietenkin nää ässat ja koot nostavat ossuuttaan vedoten tuottajahintoihin. Nyt jo
kaupan ossuus on ylitse 35 protsenttia.

Vierailija

Joka srk ruokajonoissa on paljon ihmisiä. Tarvitseeko puoletkaan oikeasti niitä.
Mutta onhan hyvä jos ruuat ei kaupoista mene kaatopaikalle, vaan ihmisille. Se on myös sosiaalinen tapahtuma monelle.

Vierailija

Hyvin monelle ruokapaketin jonottajalle se on pelkästään nälän sanelema tapahtuma. Monelle
se on myös häpeää tuottava tapahtuma, miksi minä joudun nöyrtymään. Miksi minun osani
on tämä, miksi en syntynyt hopealusikka suussa. Siis miksi?

Vierailija

Täällä pienellä paikkakunnalla, jossa asun, tunnemme toisemme ja toistemme olosuhteet.
Tiedämme, että nyt sen mökin Vihtorin rahat on menneet sairastamiseen, nyt häntä pitää auttaa.
Ja se auttaminen tehdään hienotunteisesti ja pyytämättä. Siinä voi olla mukana myös kunta ja seurakunta.
Hieno tunne, että kyläyhteisö auttaa.

Vierailija

Varmasti apu menee usein todella tarpeeseen.
Mutta....mutta.... Asialla on toinenkin puoli.
Nuorehko pariskunta muutti kaupunkiin, koska heitä ei tunneta siellä. Nyt kehtaavat
olla leipäjonoissa ja hakea muuta ruokaa eräältä uskonnolliselta ryhmältä.
Eivät kuulemma viitsi tehdä töitä, kun näinkin tulevat hyvin toimeen.
Ruokaa riittää oikein pakastettavaksi.
Teki mieleni antaa kunnon "korvapuusti" kehuskelevalle rouvalle.

Vierailija

Lainaus:

Varmasti apu menee usein todella tarpeeseen.
Mutta....mutta.... Asialla on toinenkin puoli.
Nuorehko pariskunta muutti kaupunkiin, koska heitä ei tunneta siellä. Nyt kehtaavat
olla leipäjonoissa ja hakea muuta ruokaa eräältä uskonnolliselta ryhmältä.
Eivät kuulemma viitsi tehdä töitä, kun näinkin tulevat hyvin toimeen.
Ruokaa riittää oikein pakastettavaksi.
Teki mieleni antaa kunnon "korvapuusti" kehuskelevalle rouvalle.

Tuokin on ihan totta, joka asiassa löytyy väärinkäyttäjiä. Kovasti ikävää
oikeasti apua tarvitsevien kannalta. Joltain se on pois.

Vierailija

Pelastus voisi olla leipäjonojen loppumiseen pimeän työn teettäminen.
Sehän on sallittua ministerillekin. Inhimillinen erehdys...

Vierailija

Lainaus:

Lihajonot lyhenee, koska ihmiset on kyllästyneet hevosenlihaan.

Yhä useammat ovat myös luopuneet lihasta. Jos lihakarjan kasvatus lopetettaisiin, riittäisi ravinto paljon paremmin kaikille. Rehun kasteluun kuluu myös kallisarvoista juomavettä. Eläinten kohtelu eri tuotantovaiheissa on alapuolella arvostelun - puhumattakaan elukoiden matkan päästä. Punaisen lihan syöminen on myös terveysriski, esimerkiksi suolistosyöpien aiheuttaja.

Vierailija

Kyllä minäkin tiedän monia joiden ei olisi pakko käydä ruokajonoissa.
Ilmainen ruoka kiinnostaa. Sitten voi pistää 2-3 tonnia ulkomaan matkaan tai kaljaan.

On kyllä hyvä että ruokaa jaetaan, muutenhan ne menee roskiin.
Itse otan joskus vähän, jos olen ollut ensin ilmaisissa töissä siellä srk:ssa.

Vierailija

Ei voi olla totta - kadehditaanko jo sitäkin leipää, minkä köyhä saa leipäjonossa!!!!!! Maailmassa on todellisiakin ongelmia.... ehkä kannattaisi seurata maailman tapahtumia.

Vierailija

Tänään vihdoin Hurtsin poika toi esille että leipäjonossa voi olla väärin perustein .Tuo kela kortti on hyvä mutta se pitäis olla kuvallinen.Mulla on tuttava jolla on omaisuutta käyy töissä mutta taatusti on jonossa mitä ilmaiseksi saa.Nuoret perheet on lastenkanssa niin kalliit vaunut ja hienosti pukeutunut,ei me hennottu laittaa vaunuihi hirvittävästi,kavereiden kanssa lainattiin,se on niin vähän aikaa siinä. Se että maahanmuuttajat on jonossa tottakai saavat laittaa muuhun rahan ja oliko se että ne lähetti 8 miljoonaa. kotomaahan joka oli heille tarkoitettu. Ei varmaan olis väärin kun pitäishommata joku lippunen millä todistai että tarvii ruokaapua.En ole koskaan ollut työtön jotta tietäisin ,pienellä palkalla olin 46v ,eli onni oli puolellani.Tämän päivän ihmiset ei häpeä ennen se oli hirvittävää jos joutui soskuun.HYVÄ JUTTU

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat