Riitta Väisänen: "Itsekurin löytäminen elämänmuutokseen on minulle vaikeaa"

Riitta Väisänen asuu tyttärensä kanssa Orimattilassa. Hänen toinen kotinsa on puolison luona Ylöjärvellä. Riitta sai elämäntyöstään Kultainen Venla -palkinnon vuonna 2015.

Vakavat terveysongelmat ovat pakottaneet Riitta Väisäsen luopumaan paljosta. – Tiedän, että minun pitäisi parantaa elintapojani, mutta juuri nyt minussa ei ole muutokseen tarvittavaa energiaa ja itsekuria.Lue koko juttu

Kommentit (9)

Vierailija

Hei Riitta tuntuu että sinun oireillasi pitäisi käydä laboratoriossa ottamassa koe onko punkki istuttanut sinuun borrelioosin. Olethan luonnossa ja eläimien kanssa nauttiva ihminen ja ne nyt vaan tuo sulle tahtomattaan näitä punkkeja ja kun voi olla että olet saanut tartunnan jo monta vuotta sitten liikkuessaan koti ympäristössäsi koirien ja hevosten kanssa ulkoillessasi. Ymmärrän hyvin ettet saa asiaa eteenpäin kun tuntuu että on aivan tyhmä kun selittää että on kipu siellä jalassa ja sitten se onkin jo olkapäässä tai toisessa paikka ja ne hermosäryt on inhottavia. En minäkään saa kuntoani paremmaksi sen kun rapistuu vaikka ei tiedä mikä vaivaa. Käyn terveyskeskuksessa ja heidän kokeisiin ei varmaan kuulu ottaa borrelioosin koetta sen ne saisi ottaa kaikilta jolla nykyään on niin sanottu nivelrikko.Yritän näköjään säästää heidänkin rahoja ja vaivata heitä niin harvoin kun voin. Tänään mun piti käydä lääkärissä mutta aika peruttiin ja sain ajan yli kuukauden päästä. Mulla on lähes kaikki samat krempat kun sulla mulla ei vaan tällä hetkellä ole muuta näkyvää kun että en pääse kävelemään toisinaan kylllä kun jalka ja nivelet ei toimi äsken se oli toinen jalka ja ihanat yösäryt tai päivä ja ulkonäkö ja vaatekaupasia käynti on jäänyt tulevaan aikaaniin sitkun. En vaan saa asiaa eteenpäin ja minne menisin jotta joku auttaisi eihän se kuulu nykypäivään jossa kaikki vaan tekee mitä haluaa ja se vaan onnistuu. Joten jos saat tämän luettavaksi tiedät että on monta muuta jotka ovat samassa tilanteessa kun sinä luulen.. Niin sanottuja nivelrikkoisia jotka sairastaa borrelioosin siis punkin aiheuttamaa oireilua.

Vierailija

Noin se menee kun ikää karttuu, tahtoa on, mutta käyntiin laittava voima puuttuu. Tuota olen miettinyt minäkin, joidenkin asioiden kohdalla, jotka kuitenkin vaikuttavat suuresti elämääni. 

Halua  ja tietoa on, mutta ei alotekykyä, osin mahdottomienkin,  esteiden raivaamiseen, ei voimaa muutokseen. Se harmittaa vietävästi, kun ei ole enää otteiltaan ja ripeydeltään kuin esim. kuusi  vuotta sitten. On ilmaantunut monia jarruttavia tekijöitä, joita ei saa eliminoitua omin konstein.

Jospa se onkin vain että ei hyväksy ikääntymistään. Niitä kulumia, vikoja ja puutteita joita elämä tuo tullessaan. Minun kohdallani taitaa olla noin! Ei jaksa tätä omaa kehon ja mielen muutosta itsessään, kun siinä on jo niin paljon käsiteltävää. Toivon meille  jaksamista ja valosta mieltä!

GiveyourlifetoJesus

Miksi et Riitta pyydä apua Luojaltasi? Henkimaailma on todellinen, mutta meediot tuovat viestejä vain pimeyden voimilta, käänny mieluumin Jeesuksen puoleen, Hän parantaa ja tuo elämääsi puuttuvan palasen, pyydät vain Häntä tulemaan elämääsi. Lue Raamattua ja rukoile Jumalan anteeksiantoa synneistä, ota Jeesus elämäsi Herraksi. Elämäsi muuttuu merkittävästi.

myös vuonna 1954 syntynyt

Höpö höpö. Uskonto ei todellakaan ole ratkaisu polvien nivelrikkoon saatikka punajäkälään! Mihin hyvänsä uskontoon hurahtaminen saattaa tuoda muassaan lisää ongelmia, mielenterveys sellaisia.

Ymmärrän hyvin, että elämänmuutoksen aloittaminen on vaikeaa. Vanheneminen tuo muassaan monia sairauksia ja eritoten entiselle Miss Eurooplla tai kelle hyvänsä entiselle missille muuttuneen ulkonäön ja sairauksien hyväksyminen on vaikeampaa kuin tavalliselle pulliaiselle.

En ole koskaan ollut mikään kaunotar joten ulkonäköni loppukin rapistuminen ei tuota minulle ongelmia mutta iän mukanaan tuovat sairaudet kuten nivelrikko ja silmien näkökyvyn rappeutuminen ovatkin sitten eri juttu.

Jotta Riitta pääsisi alkuun elämänmuutoksessa, ehdotan käyntiä psykologin luona tai parempi vaihtoehto on tietenkin psykiatri, jolla on lääkärin koulutus päinvastoin kuin psykologilla.  Elämänmuutos vaatii Riitan kohdalla täydellistä kartoitusta psyykestä ja sairauksista ja suunnitelman tekemistä jatkotoimista sekä usean vuoden seurantaa ja sitoutumista suunnitelmaan.

Oman kokemukseni mukaan edellä mainitsemani ehdotus ei valitettavasti nykyaikana toteudu terveyskeskuksen kautta . Sieltä saa lähetteen vain mielenterveyden sairaanhoitajalle eikä asia etene laisinkaan = turhanpäiväistä lässytystä tuntitolkulla.  Muutenkin terveyskeskuksen kautta on hvyin vaikea päästä mihinkään tärkeisiin jatkotutkimuksiin esim omalta kohdaltani evättiin viime kesänä magneettikuvaus polvesta vaikka ultraäänilääkäri suositteli sitä.

Eriarvoisuus Suomessa kasvaa koko ajan. Vain varakkailla on rahaa mennä hoitoon yksityiselle puolelle. Siellä potilaat vaivoineen otetaan vakavasti, jos on varaa maksaa.

Cheryl

Voi se olla niinkin päin, että usko suojaa mielenterveyttä. Se antaa merkityksen ja sisältöä elämälle.

Cheryl

Riitta, olet ihana! Olet myös ihanan rehellinen tuossa, ettei sinulla ole voimia ja elämänmuutokseen, jonka kyllä tiedät olevan tarpeen.

Terveisiä Riitalle!

Riitta on niin upea.Aamulla kuuntelin Lahden radiossa hänen mukavaa ,rentoa jutusteluaan ,toimittajien kanssa .Kyllä tuli ikävä .Hänen on pakko saada ihan oma ohjelma televisiosta!

May

Oletpa Riitta yhä edelleen upea nainen! Motivaatio löytyy kyllä, ajatukset tekevät omaa hiljaista työtään taustalla.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat