Vierailija

Kuoleman ajatukseen on hyvä tutustua ennen kuin alkaa kuolemaa pelätä. Jos ei aivan lapsuudessa kuitenkin varhaisaikuisuudessa. Kulttuurissamme aihe on vieläkin varjeltu, kuin suuri salaisuus. Onhan se sitä, salaisuus, kukaan ei tarkkaan tiedä.
Mutta faktaa on, että jokainen me kuolemme, elimme hyvin tai huonosti tai jotenkin siltä väliltä. Eikö olisi rikastuttavaa tutustua asiaan, jos ei tohdi ääneen, niin tämä netti on siihen hyvä väline. Keskustelua kuolemasta ja miksi ihminen sitä yleensä pelkää! Mikä kuolemassa pelottaa?

Kommentit (4)

Vierailija

Mikä  kuolemassa pelottaa?

Kuolema katkaisee elämän, siinä syy.

Jos olet nuori ja terve, kuoleman oveen kolkutus pelottaa, surettaa.

Jos olet keski-ikäinen ja sairas, ymmärrät kuoleman kolkutuksen välttämättömyyden, pelko pienenee, elämän helminauha on määränsä mittainen.

Jos olet nuori,  terve vanhus, kiität jokaisesta aamusta.

Ollessani kyllin vanha, kuoleman pelko katoaa. Ote elämän kiinnostavuuteen katoaa. Olen väsynyt, vain joskus olen silmät auki, silloin haluan nähdä läheiseni. Joku heistä pitää kädestäni ja kaikki on ok. Kuolema vie minut pois.

Kirkossa lausun uskon tunnustuksen, hädässäni rukoilen, ilossani kiitän. Kuolemaa en vielä tunne, mutta hyvä se on.

Vierailija

Kuolema on osa elämää, mutta ihminen sulkee siltä tiedolta itsensä, ei ota vastaan ei halua ajatella. Pelkää! Koko elämä menee ajattelematta, että kuolema odottaa meitä jokaista!

Ei ole mikään jumalan järjestämä kiusa, vaan luonnollinen asia. Ja jokaisen tulisi avata silmänsä ja todeta normaali elämän kulku. Pääsisi vähemmällä järkytyksellä sitten kun se läheisiään kohtaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Kuolema on osa evoluution jatkuvuutta. Ikimuistoisesti ihmiset ovat etukäteen surreet fyysisen ruumiinsa rajallista "käyttöikää", vaikka   geeninen perimä siirtyy uudistuen sukupolvelta toiselle.

Tulevaisuuttaan rakentavan  ei ole helppo myöntää, ettei luonto kanna huolta ihmisen omien toiveiden toteuttamisesta. Mutta emmepä mekään kanna huolta versoavista kevään kasvustoista, joita tallomme luonnossa samoillessamme.  Kuolema siinäkin korjaa satoaan.

Taivas voi romahtaa minä hetkenä hyvänsä. Nauttikaamme siis kaikesta "täysin rinnoin" sitä ennen. Ja huolehtikaamme perimästämme, jos se vielä on mahdollista.

Vierailija

"Taivas voi romahtaa minä hetkenä hyvänsä."

Mitä tuolla sanonnalla tarkoitat? Jospa selventäisit, kun en oikein käsitä?

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat