kansanperinne

Vierailija

Kysyisin josko joku tietää täsmmöisestä kun ite pääsin ripille 1964 v sain silloin poikakaverilta puu lusikan jossa oli rämpsy Parhaat onnittelut saadessasi lusikkas pois pappilan kaapista.Hän oli eteläpohjanmaalta,minä olen sitten antanut lapsille ja omat ovat antaneet kavereille.

Kommentit (12)

Vierailija

"Ennen aikahan ja vielä meiränki..
Iltaa pohojanmaalta!
Ennen aikahan sanottihin notta sitten on raavahienkirijoos ku on lusikka pois pappilan kaapista. Kyllä se rippikoulu oli sellaanen eräälaanen merkkipaalu aikuusuutehen. En tierä mitensen on ittekukiin kokenu, mutta kyllä silloon nuoruures piti pärijätä elämän varsitielä nuoremmasta ku nykyysin trenkää olla.
Se oli sitä työelämähän panostamista heti tenavasta ja sitä pirettihin tärkiänä ja tavoottelemisen arvoosena.
Varsinkaan vanhee väki ei niinkään sitä koulunkäyntiä pitäny ensisijaasena asiana siinä nuoren elämässä.
Työtä ja työntekoa ja yleensä ahkeruutta kunniootettihin. Jokku käsitti kyllä jo silloonkin sellaasen paremman osan eläämää varten ja panoosti koulunkäyntihin.
Maalima on muuttunu niistä ajoosta ja pääsöö köyhänkin tenava kouluuttamahan ittiään ja joka paikas sitä koulupohojaa kyllä kysytähänkin.
Silloon ku itte oltihin valintatilantehes niin jos ei kouluhua jatkanu niin töitä sai kuitenkin aina ja pääsi sillälaallan oman elämän alakuhun.
Palijon oli sitä muuttoliikettä ruotsiin, osa käsitti sielläkin sen paremman osan ja jäi myötyriksi. Naapurin Matti lähti liioon ruotsihin "puuveittelä" kultaa vuolemahan. Ei se Matti viihtyny siellä ja laittookin postin joukoos kortin kotiaan notta: täällä ei kauan vanheta. Niin se Matti oli jo ennen kotonaan ku se kortti.
Kortti tuli sitten jälijestäkäsiin, eikä siellä kauaa vanhettu. Eihän ne kaikki oo ameriikan reissulla rikastunehet.
En mä tierä ollenkaan notta oonko mä ainakaan itte vielä kasvanu aikuuseksi. Kyllä se ainaanen pikku poika tualla sisällä vielä taitaa olla ja saa se ollakki. Olokohon siellä mitä tuata ny hätyyttelemähän pois, ei soo huono kaveri.
terv. seppä ja pieni Tiitu lakeurelta. "
---------
Tuo osittain asiaan liittyvä postaus löytyy s24:n vanhasta ketjusta,
kirjoittaja seppäpohojanmaalta.
Mukavan oloista sanan käyttöä.

(Kun ei tämän foorumin pohojalaaset ruvenneet asiahan syventymähän) :D

Vierailija

Tääl on kirjottaja Karjalasta ja miun näkemys aiheest.
Käin rippikoulun 1967 parin viiko aikana kansalaiskoulu sivus.
Kolme vuotta myöhemmi sanoin isällein, jot mie lähen kaupunkii kouluu. Hää siihe, jot tytöthä ei koului tarvihe, ne männööt naimisii. Sanoin siihe, jot mie en mäne avijoo, kouluu lähen. Rahhaa en tarvihe, ne oon säästänt kesätöistäin jo neljän vuuven ajalt. Ja mänin. Pääsin parraana köksälinjale ja parraana sielt valmistuinkii.
Hirmune rumpa se ol, kaik kot työt pit tehä viikoloppusi, kouluu nääs ol lauvantaitkii. Liftilä kot tien alkuu, siitä juoksemala kottii.
Kaik työt vuotti minnuu, ruuvat, leipomukset, pyykit. Eiko ala tehä ryskää niit pois. Mittää leppoo en kerent saaha,
ko suntaina mänin takasii kaupunkii.
Koulust ko pääsin ol miul kolme työpaikkaa, mist valkata. Yhen, sanonko pas..n valihin.
Noh, mänhä se. Onneks pijin ihtein immeisenä, eli minnuu ei tää johtaja kopeloint eikä teht pahempii. Vejin turpaa ja läksin juoksemaa. Muutaman vuuven kestin sitä rypläkkeä ja läksin ihtenäiseks yrittäjäks.
Issäin kehu kovast ja takas lainan. Siin tein töit yötäpäivää ja olin hyvilläin. Issäinkii ol.
Jot tämmöstä kansapperinnettä -60-70-luvult.
- musikkasuu-

Vierailija

Lainaus:
20.08.2012 19:59
Tääl on kirjottaja Karjalasta ja miun näkemys aiheest.....
-

Sivuhuomautus :-) Tuleha siekii murteisii haastelemmaa,
sie oisit siell onneomijaa....

Vierailija

Nii siekii, äskeine ano sekä pohojammaalaine seppä!

Tul viel kirotusvihre nimimerkis, pit kirjottua, jot mustikkasuu. Vaik haitannooko tuo?

Ilmatar
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Olipas hyvä, että tuohon aloittajan kysymykseen tuli vastaus ja oikein maakunnan murteella!
Vaikka kuinka iteki oon pohjalainen, ei meillä päin tuota komeampaa murretta puhuta.
Lusikkatarina oli vieras, mutta mukava. Otan sen rippilahja-ajatuksiini.

Tänäaamuna totesin ilman olevan kuin silloin ennen vanhaan....Silloin koulusta tullessani äiti oli jokirannassa leikkaamassa ruista. Sinne mentiin apuun, opettelemaan lyhteen sitomista ja sitten lyhteiden kyyliin laittamista(kyylit=kuhilaat)
Siinäpä meni sanani solmuun, kun yritin kuvata mv-pojalleni, millaisia ne kyylit hattupäineen olivat. Onneksi seinältä löytyi aiheesta taulu ja sain oikein sormella viisata kuinka lyhteet tehtiin näin, ja näin kyylit. Kuulijan toteamus oli, ettei tulis mittään.....
Tästä aiheesta päästiin puimakoneelle asti. Yritin kertoilla, kuinka paljon yleensä oli työväkeä puimakoneella ja kuinka jokaisella oli määrätty tehtävä. Kerronnassa tuli itsellenikin aukkopaikkoja tietämiseen. Liittyy isäni kertomaan tapahtumaan puimakoneella olosta ja siellä ruumenten käsittelyyn.
Leskiemäntä oli puimakoneella huokaissut: "Meijän Matti taivaassa ja minä täällä ruumenten puolella."
Kaitpa emäntä kuvitteli Matin osaa paremmaksi kuin omaansa.
Nyt kysynkin, mitä tehtiin ruumenten puolella, pölyistä työtä se ainakin oli.....

Vierailija

Lainaus:
Anonyymi 20.08.2012 20:32
Nii siekii, äskeine ano sekä pohojammaalaine seppä!

Tul viel kirotusvihre nimimerkis, pit kirjottua, jot mustikkasuu. Vaik haitannooko tuo?

Ei haittaa mittää, murteis voip mielinmäärin tehä kirotusvihreitä
ja iha täyvest männöö ko väärä raha :-)

Vierailija

Wau.
En tuosta lusikasta enkä murteestakaan tiedä enkä osaa sanoa mitään vaan tuosta**seppä ja pieni Tiitu lakeurelta**.
Mistähän heidät löytää?
Tuli niin nostalgisen lämmin olo,kun muistan sepän kanssa sanoja vaihdelleeni ja se ihana pikku Tiitu.
Siiinä ns.raavas mies uskaltaa olla oikealla lailla mies puheissaan.

Tämähän on chatista 24.vai olenko väärässä?

Vierailija
Usva-Lintunen

Tämähän on chatista 24.vai olenko väärässä?

Vanha ketju ikäryhmästä 50+, löytyi googlettamalla tuota "lusikkas pois.."jne.
Profiilissa näyttää käydyn viimeksi joskus helmikuussa. Muuta en tiedä.

Vierailija

Muistan lapsuudesta 50 loppulta kun serkkupoika meni kihloihin ,kihlat haettiin kaupungista.Liniautolla tultiin kotikylälle.Miehet pukeutui naisiksi ja naiset miehiksi.Linjaauto kaartui kotikylään autopysäytettiin jakaikki kyytiin .matka jatkui risteykseen jossa hevonen odotti kiesin kanssa ,tien yli oli vedetty naru ylös johon oli ripustettu ainakin lasten sideharsovaippoja ja muutakin.Sitten matka jatkui koko ven voimalla kihlataloon.Muistaako joku mitä muuta siinä oli mutta mustakakaran oli kivaa ,nyt muistellen.Smoin Heikin kelloja olen ollut viimeksi soittamassa1962.

Vierailija

Mukavia juttuja teillä täällä on, kiitos!
Lisään yhden, tämä ei liene samaa sarjaa.
Olin lapsena railakka poikatyttö, kun kylällä ei ikäisiäni tyttökavereita ollut. Aina sain taistella poikien kanssa, jotka höynäyttivät minua joka käänteessä.
Kerran talvella houkuttelin poikajoukon hyppäämään kanssani kilpaa naapurin riihen katolta lumikinokseen.
Olin sitä harjoitellut aikaisemmin yksin ollessani.
Tottakai pojat suostuivat. Hypimme hurjasti huutaen korkeaan kinokseen. Johdin kisaa, kun yllättäen alkoi kuulua hirmuinen huuto naapurin pihalta. Isäntä sieltä tuli pitkän kepin kanssa karjuen sellaisia sanoja, joita en tähän kirjoita.
Kuulin vähän asiaakin. Hän kiljui, että kaikki tapatte itsenne, kun heinäseipäät ovat nojallaan riihen seinää vasten.
Niistä joku voisi lävistää hyppääjän. Jähmetyin.
Isäntä jatkoi vielä, että eihän teistä pojankollikoista niin väliä, mutta naapurilta voi mennä ainut tyttö.
Kipaisin karkuun, menin pihalatoon piiloon ja kuulin, kun pojat saivat remmiapelia.
Asiasta ei myöhemmin puhuttu.

Vierailija

Lainaus:

Mukavia juttuja teillä täällä on, kiitos!
Lisään yhden, tämä ei liene samaa sarjaa.
Olin lapsena railakka poikatyttö, kun kylällä ei ikäisiäni tyttökavereita ollut. Aina sain taistella poikien kanssa, jotka höynäyttivät minua joka käänteessä.
Kerran talvella houkuttelin poikajoukon hyppäämään kanssani kilpaa naapurin riihen katolta lumikinokseen.
Olin sitä harjoitellut aikaisemmin yksin ollessani.
Tottakai pojat suostuivat. Hypimme hurjasti huutaen korkeaan kinokseen. Johdin kisaa, kun yllättäen alkoi kuulua hirmuinen huuto naapurin pihalta. Isäntä sieltä tuli pitkän kepin kanssa karjuen sellaisia sanoja, joita en tähän kirjoita.
Kuulin vähän asiaakin. Hän kiljui, että kaikki tapatte itsenne, kun heinäseipäät ovat nojallaan riihen seinää vasten.
Niistä joku voisi lävistää hyppääjän. Jähmetyin.
Isäntä jatkoi vielä, että eihän teistä pojankollikoista niin väliä, mutta naapurilta voi mennä ainut tyttö.
Kipaisin karkuun, menin pihalatoon piiloon ja kuulin, kun pojat saivat remmiapelia.
Asiasta ei myöhemmin puhuttu.

Tämän vois laittaa sarjaan kepposet jota kakarana tehtiin ja sopii oikein tännekkin.me tarjottiin 60luvun alussa naapurin tytölle Rae karkki laatikosta lampaanpapanoita.En tierä saiko raumoja mutta meirän mäellä oli 3 talon pihapiiri maalla 15 eri ikästä kersaa töitä tehtiinja kepposia jokaisen kohralle saittui

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat