Oletko aito stadin kundi tai friidu? Testaa, miten hyvin osaat stadin slangia!

Bamlaatsä stadii? Tee leikkimielinen testi ja selvitä, miten hyvin ymmärrät Helsingin puhekieltä eli stadin slangia.Lue koko juttu

Kommentit (7)

Vierailija

Eipä ollut aitoa stadin slangia tämä testinne. Esim. smurffi, haloo! Kuka esim. 50-lukulainen, tai vielä vanhempi aito stadilainen on puhunut smurffista?

Vierailija

Kyllä mä lähden haneen jos nään spårassa smurffin eikä mulla oo libaria.
Mutta snygi friidu toki tsöpaa aina libarin. Ja käy leffassa - levarissa ei taida käydä enää kukaan.

Vierailija

Mä oon aito stadilainen. Tehtaankadun kansakoulussa viiskytluvulla "stadin slangin" mongertajia pidettiin vähän dilleinä ja sörkan kakaroina. Se oli kyllä  aika luokkakantainen luokittelu, vaikka me ei niistä asioista silloin tiedetty yhtään mitään. Seitkytluvulla työporukassa oli Pena, joka yritti kaveerata heittäytymällä niin stadilaiseksi, niin stadilsiseksi, ettei kukaan bonjannu sen juttuja, Mun  nuoruudessani "stadin slangi" oli kotimaisen elokuvan ja Jori Malmstenin sekä Henry Teelin  kieltä, viihdettä vailla kotipaikkaa. Nykyisinhän espoolainen Yle-toimittaja Olli Ihamäki vaalii menneen maailman muistoa. Totta kai sillä on muistoarvo joidenkin stadilaisammattien elinehtona, mutta mitä muuta?

Helsinkipäivänä vois katsoa eteenpäinkin.

Vierailija

kliffaa kesistä kaikille bamlaajille. Stadin slangi elää ja voi kliffasti,ainakin Hakiksessa.T. Ripa linjoilta

Vierailija

Oommäki linjoil budjannu. Mut ennen kaikkee Sörkan ja Kallion rajamail, siel Pengerkadul, S'oli aika ankaraa seutuu sillo, mut kuitenkii meil kersoil turvallise oloist. Oli Radio Suomes tänää sellaist jutskaa, et stadin slangi ei ollu oikeastaa mitää slangii, se ol kaupunkikiel.

bamlaa sveduu

Pienestä savolaiskylästä muutti 60-luvulla nuorimies kesällä Helsinkiin. Talvipakkasella käväisi lomalla tapaamassa entisiä kavereitaan, pukeutuneena rock-idoliensa mukaisesti kesäiseen kirkapukuun. Silmäili kirkonkylää ja sanoi: "Kyl tää on matala kylä, ei sgulaa mageesti." Joitakin vuosia myöhemmin radiossa haastateltiin kahta tyttöä, jotka puhuivat helsinginslangia osaavammin kuin hesalaiset itse. Vahingossa toisen tytön slangin sekaan lipsahti sana "mie". Nolostunut tyttö sanoi nopsaan haastattelijalle että "leikkaa tuo sana pois."

Niin, monethan meistä jäi tänne ja oppi stadin slangia joka on venäjää ruotsilla maustettuna.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat