Televisiosta tuttu Jaakko Selin jätti vehnän pois: "Näin lähti äijämaha"

Matkailutoimittaja Jaakko Selin päätyi erilaisten dieettikokeilujen jälkeen vehnättömälle ruokavaliolle. Siitä koitui paljon hyvää, mutta suurin juttu oli mahan ympäriltä kadonnut höttökerros.Lue koko juttu

Sivut

Kommentit (16)

Suloinen Sattuma

Olipa hersyvän hauskasti ja elävästi kirjoitettu juttu, lukiessa vesi valui silmistä ja sylki suusta. Tästä oli kireä terveystosikkous ihanan kaukana, kiitos Jaakko Selin, lisää tällaista, toivottavasti kirjoitat enemmänkin.

Vierailija

Jatkuva liika hiilari muuttuu rasvaksi ja lopulta rasvoittaa maksan.

Ravinnon luonnolliset ”sokerit”:

Aivan kaikissa kasvikunnan tuotteissa on hiilihydraatteja. Myös maidossa on hiilihydraattia (maitosokeria).

Ainoastaan hiilihydraattien kokonaismäärällä on merkitystä, koska niistä yksikään gramma ei mihinkään häviä. Se, että muuttuuko se hiilihydraatti (ns. hitaat ja nopeat) tunnin päästä glukoosiksi ja fruktoosiksi vai 6 tunnin päästä ei ole mitään merkitystä, vaikka näin meille on valehdeltu jo iät ja ajat mm. virallisen tahon puolelta. Tavan kansa kuluttaa hyvin vähän hiilihydraatteja päivässä ( n. 200 grammaa) ja näinollen se loppu muuttuu rasvaksi elimistöön. Näin ihminen lihoo ja sairastuu. Tätä yksinkertaista faktaa ei vaan kerrota, jotta lääkekauppa ja mättöruuan myynti ei häiriinny, eikä virallisen tahon uskottavuus horju. Sokereissa hiilihydraattia on 100%, viljoissa 70% ja muissa kasvikunnan tuotteissa alle 15%. Siitä voi jokainen laskea, mitä suuhunsa lappaa, jos mieli pysyä terveenä. Suomessa joka toinen aikuinen on ylipainoinen ja joka viides lihava sekä lapsista joka neljäs. Puoli miljoonaa Suomalaista sairastaa sokeritautia (II-tyypin diabetes) ja sitä on jo lapsillakin. Sokeritauti myös lisääntyy ihan koko ajan. Myös maitoa juodaan ja paljon, vaikka ihminen ei tarvitse maitoa. Imeväinen ja vasikka tarvitsee emänsä maitoa.

Maito nostaa verensokeria enemmän kuin monet leivonnaiset. Tähän ovat syynä maidon proteiinit, joista 80% on kaseiinia (casein) ja 20% heraa (whey). Maidossa on myös sokeria (laktoosi), mutta maidon aiheuttama insuliinivaste on jopa 5-kertainen kuin mitä sen sisältämä laktoosimäärä edellyttäisi. Fermentoidut maitotaloustuotteet eivät ole yhtä suuria verensokerin kohottajia, varsinkaan juustot (poikkeuksena raejuusto), joita ei kiinteytensä vuoksi pysty nauttimaan liikaa, eivätkä siten myöskään imeydy yhtä nopeasti kuin nestemäisessä muodossa olevat maidot.

Eilikki

Suomessa ei ole tunnustettu fruktoosin haitaliisuutta joillekin ihmisille, vaikka se saattaa aiheuttaa ongelmia. Outojen vatsaoireiden tutkimiseksi kannattaa jättää kaikki hedelmät pois ja tarkkailla vointia. Etenkin ärtyneen paksusuolen omaavilla olo saattaa helpottua. Tämä on tietenkin huono uutine, jos on jo jättänyt venhän ja muun sokerin pois. Ruokavaliosta tulee entistä tylsempi.

Cara

Hyvä Jaakko! Hienosti tehty. Muuten jos katsot tarkemmin, huomaat että kaikki italialaiset ei todellakaan syö pitsaa tai pastaa. Onneks on antipastot. 

Vierailija

Kesäkilot, syyskilot, Joulukilot, kevätkilot ja koko vuoden kilot. Mitä muuta media osaa?

Suomalaisille on opetettu, että puuro, pasta, leipä, mysli, murot, prosessoidut siemenöljyt (rypsi, rapsi, margariinit, levitteet, kasvirasvakermat jne...) ja peruna ovat sitä normaalia kotiruokaa, mitä pitää syödä runsaasti joka päivä kuituja ja ravintoaineita saadakseen. Esimerkiksi pasta, ruispala ja big mac ovat eri ruokia, mutta kaikkien pääraaka-aineena on sama ravinneköyhä yliprosessoitu vilja. 

Kun proteiinien, rasvojen ja hiilihydraattien saanti on optimaalista, niin, ihminen pysyy terveenä, hoikkana ja energisenä.  Eli syömällä oikein. Keskivertonaisen rasvan ja proteiinin tarve on n. 80 grammaa päivässä. Kasvikunnan tuotteita syödään 500-1000 grammaa päivässä.

Ruokavalio ratkaisee jopa 90 % painonhallinnasta, terveydestä, vastustuskyvystä, kasvamisesta (lapset), lihaskunnon kasvattamisesta ja ylläpidosta sekä lihasten palautumisesta, liikunta loput. Joten ei ole ihan sama mitä suuhunsa laittaa. 

Liian monelle "tavallinen" kotiruoka on lisäainepitoisia ravinneköyhiä eineksiä, viljaa eri muodoissaan, sokereita, keinotekoisia makeutusaineita, prosessoituja siemenöljyjä (rypsi, margariinit, kasvirasvakermat jne...), sokerisia muroja, sekä sokerisia maitotaloustuotteita. Sellainen ruoka ei riitä. Se sairastuttaa.

Ravinto on yksi olennainen asia, millä pystyy vaikuttamaan rasvanpolttoon. Pääsääntö on, että mitä enemmän syöt hiilihydraatteja, sitä vähemmän rasva palaa. Hiilihydraatit ovat rasvojen lisäksi kehon toinen pääasiallinen energianlähde. Mutta pelkkä hiilihydraattien rajoitus ei riitä vaan ruuan laatu, ravinnesisältö ja myös koko ravintoketju ovat äärimmäisen tärkeitä asioita.

Ruoansulatuksessa kaikki hiilihydraatit pilkotaan glukoosiksi ja muiksi sokereiksi, jotta ne voivat imeytyä. Glukoosin ylimäärä varastoidaan lihaksiin glykogeenina. Pieni osa glukoosista varastoituu maksaan. Kun maksan glykogeenivarastot ovat täynnä, muuttaa maksa ylimäärän glukoosin rasvaksi elimistöön ja yleensä siihen vyötärölle haitalliseksi sisäelinrasvaksi. Ja lopulta myös maksa alkaa rasvoittua. 

Kun hiilihydraatteja ei ole muuttaa glukoosiksi, niin maksa muuttaa rasvaa glukoosiksi ja näinollen rasva palaa eli mitä enemmän syöt hiilihydraatteja sitä vähemmän laihdut.

Hiilihydraattimäärän tulee olla alle tietyn rajan, jolloin elimistö alkaa käyttämään rasvaa pääasiallisena polttoaineenaan. Hiilihydraatit stimuloivat insuliinin tuotantoa. Ilman insuliinia ihminen ei liho. Mutta, jos ravinto sisältää liikaa hiilihydraattia, niin tämä yhdessä rasvan kanssa lihottaa ja aiheuttaa metabolisia häiriöitä. Mutta, jos hiilihydraattia vähennetään riittävästi, niin insuliinin tuotanto normalisoituu ja ihminen laihtuu.

Oikea hiilihydraattien määrä ruokavaliossa riippuu terveydentilastasi, mahdollisesta painonpudotustarpeesta sekä fyysisestä aktiivisuustasostasi.

Jotta ihminen voisi polttaa omia rasvavarastoja, tarvitaan lipaasi -nimistä entsyymiä. Lipaasi vapauttaa rasvan rasvasolusta. Insuliini ehkäisee lipaasiin toiminnan. Kun lipaasi ei toimi, niin lihominen jatkuu. Ratkaisu on yksinkertainen. Vähähiilihydraattien ruokavalio laskee insuliinitasoja ja aktivoi lipaasin, jolloin varastorasva siirtyy kierrätykseen ja energialähteeksi.

Lisätkää liikuntaa asteittain kunnes päivittäisestä liikunnasta tulee elämäntapa (muistakaa erityisesti hyötyliikunta). Liikunta on se voima, joka pitää kehon kunnossa. Kaikki liikuntamuodot kelpaavat. Etsiytykää sellaisten liikuntalajien pariin jotka todella kiinnostavat. Pääasia, että nousette sieltä sohvalta. Muista myös riittävä lepo, uni ja rentoutuminen.

Kuulostiko liian helpolta?

Vakuuttavaa tekstiä

Ajattelin, että onpa ollut toimittajalla hyvät kysymykset tai haastateltava erinomaisella juttutuulella, kun tässä on näin paljon asiaa... kunnes huomasin, että kirjoittaja onkin kokija itse. 

Minulla kahvi koukuttaa syömään jotain vehnäistä, joten jo kahvista luopumalla vehnäkin on jäänyt vähemmälle. Nälkään syön täysjyväruista.

Vierailija

Hyvin opettavaa Jaakolta, itse pärjäisin hyvin ilman vehnää, mutta kahvin juonti on vaikeaa ilman jotakin vehnäistä. Tunnen itsessäni hyvin tuon vehnän turvotuksen ja haitan muuten noudatan kohtuullisen tervettä ruokavaliota.

Vierailija

Eveliina Linkoheimo kirjoitti:
Hei Vierailija, kiitos huomiostasi. Nyt jutun linkityksen Facebookiin pitäisi onnistua! Terveisin Eveliina ET:stä

Harmittaa kun nykyään kaikki tapahtuu fasebookin kautta. Olen päättänyt pysyä erossa siitä joten jään paljosta paitsi, Jaakko Selin oli myös mukava matkailuohjelmien tekijä.

Perunapropaganda

Eli toisin sanoen painoa tippui lähinnä liian pitkälle prosessoidun ruuan ja alkoholin välttelyllä. On täyttä humpuukia vältellä vehnää, ellei sitten satu olemaan keliaakikko. Usein Wheat Belly -kirjaa ja sen kaveria Grain Brain -kirjaa käytetään vähähiilihydraattisen ruokavalion etujen ajamiseksi, mutta niissä esitetyt väitteet ovat tieteellisesti monesti heikkoja. (Ks. https://www.drmcdougall.com/misc/2014nl/jan/smoke.htm)

Mitä muuta löytyy ruokien ainesosaluetteloista lähes aina? Maitojauhetta. Muita maidon johdannaisia. Kananmunaa. Yleensä useita öljyjä. Lisäaineita, joiden lausuminen ei suju ensimmäisellä lukemisyrityksellä. Toisin sanoen, esimerkiksi suklaassa suurin ongelma ei ole kaakao-pavun hiilarit, ja jäljeen jää jopa prosessoitu valkoinen sokeri, kun katsotaan millainen klöntti kovaa rasvaa ja maitoa se on. Samoin McDonaldsin ranskalaiset valmistetaan 10-20 eri ainesosasta mukaan lukien useita öljyjä, perunatuotteeksi niitä ei voi juurikaan kutsua.

Sanna-Kaisa oli selvästi kalorinrajoitusdietillä, joka pitkällä tähtäimellä auttaa vain metabolismin vahingoittamisessa ja uudessa painonnousussa. Patongista ei ole haittaa, ellei sitä päällystetä juustolla, lihaviipaleilla ja kananmunansiivuilla. Samoin pitsan viljapohja ei ole sen pitsan epäterveellisin osa, vaan se päällä oleva sentin juusto- ja lihakerros. Jos jättäisi eläintuotteet pois, ja keskittyisi mahdollisimman prosessoimattomaan kasviruokavalioon, ei tarvitsisi itkeä ravintolassa naapuripöydän eväille, vaan voisiitsekin nauttia muutaman palan leipää. Palaten Jaakon pitsa- ja pastaruokiin jotka alussa mainittiin, vilja ei ole se ongelma, vaan se että nämä ruuat ensin liotetaan öljyssä, niissä on paljon pöhöttävää suolaa (erityisesti juustoissa - Jaakko vaikuttikin vähentäneen maitotuotteiden käyttöä, mikä auttaa pöhötykseen), ja erityisesti niiden kanssa tarjoillut eläintuotteet aiheuttavat suurimmat terveydelliset ongelmat (Lisää tietoa vakavien sairausten ehkäisystä ja hallinnasta ruokavaliolla: https://www.youtube.com/watch?v=lXXXygDRyBU).

Jaakon ruokavaliossa hienoa on, ettei hän kokenut oloaan rajoittuneeksi. Siitä huomaa, että hän ei keskittynyt liikaa kalorien rajoittamiseen, vaan nautti entiseen verrattuna uudesta parantuneesta ruokavaliostaan. Vaikuttaa siltä, että hän jatkaa ruokavalion kehittämistään, toivottavasti vielä tutkien paremmin Wheat Bellyn tieteelliset perusteet ja osaten tulkita niitä kritiikillä. Erityisen hienoa on, että Jaakko mainitsi nauttineensa hedelmiä ilman tunnontuskia (ainakin appelsiineja, sekä erilaisia hedelmä-vihannes-smoothieita joista pitäisi tosin jättää maitotuotteet pois). Hedelmien puute onkin yksi suomalaisen ruokavalion isoimmista kompastuskivistä.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat