kuntoutus , hyödyllisenä kokemuksena

Vierailija

Olimme mieheni kanssa viikolla kuntoutuksen toisessa osassa , ensimäisestä osasta oli puoli vuotta. Nyt tiesimme ketä tapaamme ja mitä tapahtuu. Vaikka asiaa tuli koko ajan , väitän että erittäin tärkeäksi tuli vertaistuen saaminen. Minua kuntoutettiin ja hän oli omaisena mukana, mikä minulle oli tärkeätä.Ryhmässä oli ihmisiä ympäri Suomea. Suosittelen kaikille, älkää empikö vaan hakeutukaa kuntoutukseen . Kustannuksista vastasi Kela.

Nimimerkki janttukatriina

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

Itse en saanut mitään hyötyä 3 viikon kuntoutuksesta. Siis en yhtään mitään.

Turhaa rahan tuhlausta.

Vierailija

Valitettavasti eläkeläisenä nuorehkona on todella vaikea päästä Kelan kuntoutukseen, ainakin pääkaupunkiseudulta.
Vaikka kremppaa ja ongelmaa on vaikka muille jakaa.

Tuo, että sen maksaa kela on meidän veronmaksajien rahaa.
Jossain olikin kirjoitus muistaakseni Aslak kuntoutuksista, että niiden vaikutus oli tehoton.

Vaan olisihan se virkistävää päästä vaihtelun vuoksi lillumaan johonkin kylpylään.

Kokemukia on minulla työelämän ajalta, kun olin kuntoutuksissa.
Eipähän nämä kuntoutukset kuitenkaan auttaneet jatkamaan työelämässä oloa.

Entinen hoitaja.

Vierailija

Olin noin 10 vuotta sitten reumakuntoutuksessa (sopeutumisvalmennuskurssi reumaa sairastaville) Kangasalalla Kuntoutuskeskus Apilassa. Mielestäni se oli todella tehokas kolmeviikkoinen jakso. Sieltä sai hoitojen lisäksi paljon vinkkejä kotona pärjäämiseen ja sen lisäksi samoja kremppoja potevien kanssa keskustellessamme ensiarvoisen tärkeää vertaistukea. Olen vieläkin jonkin verran yhteydessä muutamien siellä tapaamieni henkilöiden kanssa, kyselemme kuulumisia ja kerromme toisillemme tämänhetkisistä elämäntilanteistamme ym.

Hain viime vuonna uudelleen kuntoutukseen kun koko ajan tulee lisää kremppaa, mutta Kelalta tuli tyly vastaus: heidän kustantamanaan pääsee kuntoutukseen vain kerran. Olisikohan sillä ollut jotain merkitystä, että tällä välin olen jättänyt työelämän eli siirryin vanhuuseläkkeelle muutama vuosi sitten.

Kaikki te joilla on mahdollisuus hakea ja saada kuntoutusta, käyttäkää ihmeessä hyväksenne se mahdollisuus.

Vierailija

Olin Kelan kustantamassa kuntoutuksessa 2 krt, Reumasairaalassa.

Kun se ajettiin alas, en ole enää kuntoutukseen pyrkinytkään.
Niissä kylpylä -kuntotuksissa ei ole sitä Super-kylmä-hoitoa, joka mahdollisti minulle hyvin
kuntosaliharjoittelun sen jälkeen.

Nyt olen sairaseläkkeellä ja pyörätuolissa.
Vai ei Kela enää kustanna kuntoutusta kuin kerran?

Kyllähän se mielenterveyden ja kotona pärjäämisen vuoksi olisi monelle
tarpeellista......

Tuleeko sitten veronmaksajille halvemmaksi kun ihminen joutuu Laitokseen, mutta olisi pärjännyt kotona
kuntoutuksen avulla?

Ihmeellisiä ovat Päättäjien päätökset?

valone
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Käsittämätön on tuo asenne,, ,,ei mitään hyödyttänyt! Kyllä kuntoutus on tarpeellista, jos ei muuten kuin mielenterveyden kantilta,,,,olla toisten joukossa, virkistyä, että jaksaa sairastaa, uskoisin, että jokainen saa olla vaivoineen kotona aivan tarpeeksi.

Vierailija

Saattaahan se olla että eläkkeellä olevat putoavat ensimmäisinä pois Kelan kuntoutuksesta ja varmaan monesta muustakin yhteiskunnan kustantamasta asiasta kun niukkoja määrärahoja yritetään saada riittämään mahdollisimman monelle.

Vierailija

Kelan kuntoukseen ei pääse yli 65 vuotiaat kovinkaan helposti. Harkinnan varaisella maksusitoumuksella vain ja sehän on sitten joidenkin ihmisten(ihmisen ) päätettävissä paikallisessa Kelassa.
Sinänsä ihan ristiriitaista sen suhteen ,että koko ajan puhutaan mahdollisimman pitkään kotona pärjäämisestä.
Eläkeläiseksi siirryttyään on usein vaivat jo pahentuneet ,niin että tarpeeseen tulisi.

Olen ollut kuntoutuksessa 15 v kertaa ,kerran vuodessa .Maksajana on vakuutus yhtiö ja taustana vaikea liikenne onnettomuus.
Minä olen tyytyväinen kuntoutukseen.Sieltä saa tietoa ja apua kaikkeen mikä kuntoutettavaa koskee ,kun kertoo vaan asioista jo alku tapaamisissa.
Päivä on täynnä 8-16 sekä henkistä että fyysistä kuntoutusta ,yksin tai ryhmässä.
Välillä pääsee valmiiseen runsaaseen ruokapöytään.Illaksi on vielä "talon" järjestämää vapaa ajan ohjelmaa. Silloin on vasta aikaa lillua uimaaltaassa tai käyttää vapaa-ajan muuten.
Vertaistuki on yksi tärkeimmistä asioista ja tapaa muitakin samanlaisista vaivoista kärsiviä ihmisiä.

Työikäisten kuntouksessa taitaa olla enemmän ryhmäkuntoutusta. Reipasta menoa näyttää heilläkin olevan ,ei siinä lillumaan jouda jos osallistuu kaikkeen mitä on tarjolla. Aina on joukossa joku valittaja tai lusmuilija jolle ei kelpaa mikään.

Vierailija

Ihan just päätin laatia itselle oman kuntoutussuunnitelman.
Toteutan sen kotona koska Kela ei kuitenkaan anomuksiini suostu.

You Tubesta katson päivittäin monenlaista liikuntajuttua ja pyyhin hikeä
otsaltani kun näytössä ihmisillä hiki lentää ;)

Syön terveellisesti ja saan nukkua omassa tutussa sängyssä.
Vertaistukea saan netissä, tänään liityin jo yhteen (suljettuun) vertaistukiryhmään facebookissa.

Ihan oikeesti jumppaan myös itse kotona ... sitten....säännöllisesti ....

"Odd Granny"

Vierailija

Kyllä jokainen voi syödä terveellisesti ja kokeilla mikä ruoka sopii ja mikä ei. Siinä ei kuntoutusta tarvii.

Kuntoutuksessa on virallinen ravitsemusterapeutti, joka ei päätänsä käytä vaan latelee ne viralliset suositukset eli leipää, pottua, margariinia ja rasvatonta maitoa ????

Liikkua voi ja pitääkin kotona.

Ei siellä kuntoutuksessa mitään ihmeempiä tehdä. Kokeillaan eri liikuntamuotoja.

Pääsee valittamaan samaa sairastavien kanssa 3 viikoksi. Siis mitä vertaistukea se sellainen on?

Todella monet ratkeaa ryyppäämään, kun siellä on niin ahdistavaa. Itse kestin.

Vierailija

Kuuleppas,eikö sen kuntoutuksen tarkoitus muun ohjelman lisäksi juur olekkin se vertaistuki.Kyllä varmaan kivaa valittaa vaivojaan saman kokeneen kanssa.Aivan hyvä juttu uusiin ihmisiin tutustumis keino ym..Kannatan lämpimästi kaikille!!

Vierailija

Oma kuntoutukseni tapahtui Kuuloliiton Valkeassa talossa , ilman sitä en olisi ymmärtänyt hakea apuvälineitä jotka edesauttavat normaalisti työssäkäynnin ja sosiaalisen elämän mahdollisemman pitkään. Minulla on nyt kuulolaitteet molemmissa korvissa ynm.
janttukatriina

Vierailija

Lainaus:

Kuuleppas,eikö sen kuntoutuksen tarkoitus muun ohjelman lisäksi juur olekkin se vertaistuki.Kyllä varmaan kivaa valittaa vaivojaan saman kokeneen kanssa.Aivan hyvä juttu uusiin ihmisiin tutustumis keino ym..Kannatan lämpimästi kaikille!!

Todella masentavaa tuollainen yhdessä valittaminen. Ei se mitään tukea ole vaan itsesääliä, joka ei helpota oloa.

Vierailija

Kuntoutusjakso on mielestäni kokonaisvaltainen "kurssi" josta jokainen saa irti sen mitä itse tahtoo ja haluaa. Toiset ovat vastaanottavaisempia kuin toiset. Asioihin negatiivisesti suhtautumalla ei varmaan mistään muualtakaan mitään helpotusta arkeensa saakaan.

Joka pääsee kuntoutukseen ja osallistuu avoimin mielin ja positiivisella asenteella, taatusti joitakin hyviä asioita tarttuu kotiin viemiseksi, mukaan lukien hyvä mieli ja ehkä uudet ystävät.

Asenne auttaa - aina.

Vierailija

Olen ollut Kelan maksamassa kuntoutuksessa Anttolanhovissa. Se oli elämäni parhaita asioita. Oli siellä asioita jotka tuntuivat vähän turhalta. Mutta pitkässä juoksussa olen huomannut, että nekin olivat tärkeitä ja auttoivat eteenpäin. Kokeilimme erilaisia liikuntamuotoja ja sen perusteella etsimme jokaiselle sopivan tavan harrastaa kuntoilua. Fysioterapeutti tutki jokaisen tarkoin ja laati yksilöllisen jumppaohjelman. Jokaisella oli yksilöaika myös lääkärille, psykologille, sosiaalihoitajalle jne. Tärkeää oli myös jutella toisten kuntoutujien kanssa. Huomasi, ettei ollut yksin vaivoineen. Sai myös vinkkejä toisilta. Juopoksi ei tullut yksikään.

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

Todella masentavaa tuollainen yhdessä valittaminen. Ei se mitään tukea ole vaan itsesääliä, joka ei helpota oloa.

Hyvä jos täällä valittaminen, itsensä sääliminen ja toisten mollaus auttaa sinua. Kunhan jostakin saat sen mitä etsit :-)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat