Miten minusta tuli minä? Oletan, että olen suorittanut melkoisen historiallisen näytteen opiskelujeni summassa yhden vuoden aikana:
Ns . päästötodistuksina:
Keväällä keskikoulun päästötodistus (osallistuin iltakouluun vain fysiikan ja kemian tunneille; muutoin tutkinto omalukema.) Tämä ennen määrittämääni yhden vuoden jaksoa. Kuuluu kuitenkin aikajanana kokonaisuuteen. Lukion oppimäärän luin (olin liikuntakyvytön selkäsairauteni takia n. 3 kk ajan) lasteni lukion oppikirjoista.) Mutta ensin suoritin merkonomin tutkinnon yksityisesti samanaikaisesti vain ottaen muutaman tunnin yksityisopetusta jostain tilastolaskennasta (ei kuulunut millään tavoin ennen yleistietouteeni) ja muutaman tunnin opetusta ruotsinkielestä. (Olin epävarma hallitsemani keittiökielen soveltuvuudesta eli kieliopillisista taidoistani ja sama myös englanninkielen taitojeni osalta.)
Olin merkonomi. Sen todistuksen avulla sain osallistua yo-kirjoituksiin ilman lukion oppimäärän opiskelua. Ilmoittauduin lähinnä ensimmäiseen mahdolliseen yo-kirjoitukseen: - Syksyllä, samana vuonna. En ole käynyt yhtäkään lukion velvoittavaa opetustuntia opiskelemassa. - Olin vain suorittanut merkonomin tutkinnon, senkin, olematta läsnä ainoallakaan kauppaopiston opetustunnilla!
Merkonomin tutkinto (keskiasteen tutkinto) oikeutti; keskiasteen tutkinnon suorittaneena, ottamaan osaa yo-kirjoituksiin. -En ehtinyt seuraaviin kirjoituksiin eli seuraavana syksynä. Merkonomin paperit tulivat jonkun päivän tai viikon, liian myöhään joulukuussa ja siten lähin mahdollinen yo-kirjoitus oli seuraavana syksynä. Aikaa jäi, joten lähdin suorittamaan aikuiskasvatuksen aprobaturia ja suoritin sen odotellessani yo-kirjoituksia kesän aikana. Lisäksi luin oikeustieteelliseen vaadittua pääsykoetta varten. Kävin pääsykokeissa Oulussa; hilkkua vaille en läpäissyt ja kiitos: Elämäntilanteessani oli parempi niin. - Yo:n läpäisin ja paikkasin suomenkielen seuraavissa kirjoituksissa laudaturiksi. Muutoinkin tulos Magna cum... Yleistietous vahva ja kielitaito jotenkin hallussa.
Hoidin samaan aikaan täysipäiväisen virkani valtionvirassa; olin pääluottamusmies ja työsuojeluvaltuutettu. Valtion viraston suuren talon suojelupäällikkö, jossa mm. sotilaspiirin hallinto-organisation päämaja.
Lisäksi toimin saaristolaivurina paikallisen purjehdusseuran naiskipparina ja valtaisan ohjelmiston päävetäjänä paikallisessa suuressa tapahtumassa ohjelmiston toteuttajana: n. 7000 kävijää. Mukana rajavartiosto, palokunta, etc., etc...
Ja miksi kaikki tämä?
Avio oli alkanut seurustella oman lapseni ikäisen sihteerinsä kanssa ja jäin omaan kotiini pelossa, että pian alan kävellä seiniä pitkin raivosta. - Päätin, että ehdollisena vastapainona raivoni tasaamiseen katson sen sijaan, mitä yhdestä päästä saa irti lyhyessäkin ajassa, mitä pikimmin. Lähden etsimään todisteita opeista; ja löysin kai joitain, ainakin todistuksina ovat tosia.
Suvun joku haara oli katkera: - Olisit vain pysynyt hellan vieressä! Ei mies jaksa itseään viisaampaa vaimoa! - En kyseenalaistanut, että oliko oleellista syy vai seuraus?

Yhteydenotto ehkä aiheellinen?

Kommentit (6)

Tämän tiedoston avaus hämmentää niin paljon, että en voi jatkaa. Näyttää, että koko tietokoneeni sisältä on luettavissa muutamalla klikkauksella. En ymmärrä. Kuvagalleriani esittely etc..., runoni ja kaikki...!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
vieras

Toisten koneiden hakkorointi on aika yleistä... Sen vuoksi itse pidän varakopiot kaikesta tärkeästä ja nämäkin keskustelut siirrän hakkeroinneilta toisiin tallennusvälineisiin. Se, että isoveli seuraa tai että mainosten vuoksi seurataan on tavanomaista mutta yksilön oikeuksia omiin tallettamiin tietoihin hakkeroimalla on laitonta.

pohtija

Onko keskikolun päästötodistus paremipi arrvostuksessa vai  kauppakoulun todistus, kun hakee töitä  ? esi, julkishallinolle?

oppari

Luulisin, että keskikoulun todistus, sillä on laaja hakumahdollisuus monelle alalle ja onhan se jo yli ½ ylioppilasta.

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat