Seniorit valtaavat netin

Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Tosi on, että nuoret elävät omassa nettimaailman "salasana" viidakossa kuin kotonaan. Heillä on oma koodikielensä, puheessa vilisee outoja lyhenteitä, käsitteitä, englanninkielistä sanastoa, ym. josta vanhempi väki ei ymmärrä sanaakaan.
Jos ja kun ihmiset joutuvat pakosta asioimaan netin välityksellä, niin on oikeus ja kohtuus, että nuorten netinkäytön rinnalle tuodaan samanaikaisesti myös seniori-ikäisten selkokielinen opastus, ei vain netin tekniseen osaamiseen, vaan myös ohjelmien hallintaan. On nöyryyttävää kuunnellla puhelimessa etätuelta neuvoja, joista et ymmärrä mitään.
Rauhallinen opastus ja ymmärrettävä kieli tuo varmasti tuloksia ja tunteen, hei, minä osaan!
Nettimaailmassa on edetty liian kovaa vauhtia vain nuo´rten ehdoilla.

Kommentit (5)

Vierailija

Oikeassa olet Hyvämieli. Olen itse hankkinut itselleni aika hyvät tiedot netti- ja tietokonemaailmasta. Töissä ollessani kuuntelin usein huuli pyöreänä, kun ATK-puolen kaverit selittivät minulle jotakin. Joskus yritin vain näyttää älykkäältä ja nyökkäilin oikeissa (?) kohdin. Toisinaan taas pyysin suomennosta. Poikani, (silloin toisellakymmenellä) selitti vuosia sitten minulle jotain tietokonepeliä. Kuuntelin aikani ja sanoin sitten, etten ymmärtänyt yhtään mitään. Poikani katseli minua hetken säälivästi ja sanoi sitten: "Ei se mitään. Sinähän olet vain ÄITI." Siinä se.

Olisi todella hyvä saada täysikasvuisille tarkoitettu nettisanakirja ja -opas. Myös seniorit vertaistukena netti- ja tietokoneasioissa olisi hieno juttu. Luin siitä äskettäin jostain lehdestä, ettei vain ollut ET. Itse olen tukena avomiehelleni, jolla on usein pallo hukassa tietokonetta käsitellessään. Siinä ei auta äyskiminen eikä voivottelu "etkö sinä koskaan opi"-tyyliin. Rauhallinen, helppotajuinen ja asiallinen avustus on paras lääke. Kaikkein huonoin opetusmenetelmä on, kun tietokonefriikki "näyttää", mitä tehdään. Hän näpyttelee konetta salamannopeasti ja puhuu samalla tietokonekieltään. Lopuksi hän toteaa, että näin helppoa se on!

Vierailija

Jokin kurssi olisi varmaan hyödyllinen meikäläisellekin. Olen vuosien varrella oppinut tietokoneen käyttöä lapsilta sen verran kuin tunnen välttämättä tarvitsevani: pidän tuttaviin ja sukulaisiin yhteyttä sähköpostitse, osallistun keskusteluihin, toimitan pankkiasioita ja osallistun nettikilpailuihin (ristikot ja muut). Mutta kun kysyn jälkikasvulta neuvoa jostain
jutusta, saan vastaukseksi "hepreaa". Minulle on näytettävä kädestä pitäen, miten tehdään. Enkä kuitenkaan seuraavana päivänä sitä muista. Meillä on varsinkin nuorimmainen kovin innostunut tietokonepeleistä. Netissähän on peliyhteisö, jonka jäsenet ovat eri puolilta maailmaa - tiedättehän nuo. En tiedä, pitäisikö minun olla huolestunut. Mutta juuri hän sentään sai koulunsa loppuun, ja englannin taito varsinkin on kiitettävä. Ihmekös tuo, kun sillä kielellä niin
paljon kommunikoi. - Minua eivät tietokonepelit, eivätkä mitkään muutkaan pelit, ole koskaan kiinnostaneet.
Lapset ovat koettaneet minua joskus pelin ääreen istuttaa, mutta kauhean tylsää se minusta on (kun en opi).

Vierailija

Kyllä ohjeiden antajan kuuluu ottaa huomioon se henkilö, joka apua pyytää tai sitten hän ei ole saanut riittävää koulutusta tehtäväänsä. Siitä vaan vaatimaan asiallista neuvomista.
Terveisin Aluisa

aluisa
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Anteeksi tuo edellinen tuli ilman että olin rekisteröitynyt sisään. Mutta kerran vielä, meidän on vaadittava opastusta, josta meille on jotain todellista hyötyä.
Terveisin Aluisa

Vierailija

Itselleni netti on tullut tutuksi jo ihan alusta pitäen. Silloin vielä ohjelmoitiin itse kaikenlaista. Siitä oli sitten helppo siirtyä varsinaiseen netin käyttöön, koska uusia asoita tuli aina vähän kerrallaan. Tämä varmasti helpotti paljon oppimista. Nyt ikäihmisenä netti on jokapäiväisessä käytössä, jopa omat 20-30 sivuiset kotisivut on luotu.

Mikä onkaan nopeampi tapa pitää esim. yhteyttä kaukana ulkomailla asuviin omaisiin ja ystäviin. Rohkeasti vaan kaikki nettiä käyttämään. Ikä ei ole siinä mikään ongelma.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat