ANSKU

MOI!
KOHTA VARMAAN MENETÄN MIELENTERVEYTENI, SILLÄ OLEN KOKO AJAN HUOLISSANI SUKULAISTENI TERVEYDEN PUOLESTA!
ITSELLÄNI EI OLE LAPSIA, MUTTA HUOLEHDIN NYT SITTEN SUKULAISTENI TERVEYDEN PUOLESTA!
SUKULAISILLANI ON MONIA SAIRAUKSIA JA UUSIA NÄKÖJÄÄN TULEE KOKO AJAN LISÄÄ..
PITÄISIKÖHÄN VARATA AIKA JOLLEKIN TERVEYDEN ALAN IHMISELLE JA MENNÄ JUTTELEMAAN ASIASTA!
ONKO KELLÄÄN KOKEMUKSIA HUOLEN KANTAMISESTA KOKO AJAN?

Kommentit (1)

skitsofreenikon sisar

Et kerro minkälaisia sairauksia sukulaisillasi on?

Sisareni sairaus = skitsofrenia ilmaantui vähän yli kaksikymppisenä. Nyt hän on 66 -vuotias. Sktsofrenia on sairaus, josta ei parannuta. Hän on ollut yli 40 vuotta ajoittain pakkohoidossa, ajoittain avohoidossa. Kaksi vuotta sitten jätti avohoidon kesken, kukaan terveydenhuollosta ei ole kysellyt hänen peräänsä.

Olen ollut vuosikymmeniä jatkuvasti huolissani hänen sairaudestaan. Itkenyt, murehtinut ja jopa pelännyt oman mielenterveyteni puolesta. Vanhempieni, jotka olivat hänen holhoojiaan, kuolemien jälkeen sisareni käytös on mennyt vielä holtittomaksi kuin mitä se oli ennen.

Sisareni ei koskaan ole myöntänyt olevansa sairas taikka avun tarpeessa. Hänen mielestään lääkärit ovat kaiken pahan alku ja juuri. Pakkohoidossa ollessaan hän yritti lähettää kirjeitä mm presidentille ja kansanedustajille, että tulkaa pelastamaan minut tästä sairaalasta. Antoi kirjeet minulle. En tietenkään laittanut niitä eteenpäin. Nykyisin lähettelee lähisukulaisille suodatinpusseihin kirjoitettuja elämänohjeita.

Vuosi sitten ollessani terveyskeskuksessa ihan muusta syystä, kerroin ohimennen lääkärille, että aina kun näen mielisairaan sisareni, tapaaminen aiheuttaa minulle viikon kestävän stressin, masennuksen ja unettomuutta. Tämä lääkäri sanoi, että pitää huolehtia ensisijaisesti omasta terveydestään ja välttää omaa terveyttä vahingoittavien henkilöiden tapaamista! Osittain hän lienee oikeassa mutta entä sisareni. Niinkö että skitsofreniaa sairastavat jätetään oman onnensa nojaan kun terveyshuoltokaan ei nykyisin katso heidän peräänsä..?

Sain tältä lääkäriltä myös lähetteen psykiatriselle sairaanhoitajalle, jolle en koskaan varannut aikaa.  Tuli tunne, että minäkö nyt sitten olen sairas, joka kaipaa psykiatrista hoitoa! Minulla on kokemus työterveyden puolelta tällaisesta psykiatrisesta sairaanhoitajasta kun jouduin kiusaamisen kohteeksi työpaikalla parikymmentä vuotta sitten. Turhanpäiväistä jorinaa, ajan hukkaa.Hymistelyä. Ongelmien vähättelyä.

Löytyykö täältä muita mielenterveysongelmia sairastavien  lähisukulaisia ja miten olette selvinneet?

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat