Näistä hajuista joka kolmas suomalainen saa oireita

Tuoksuherkkyys saa pahimmillaan ihmisen eristäytymään kotiinsa, koska erilaiset hajut aiheuttavat voimakastakin nuhaa, päänsärkyä ja silmäoireita esimerkiksi julkisissa liikennevälineissä, kaupoissa ja teattereissa.Lue koko juttu

Kommentit (14)

Miksi ällötuoksuja tungetaan j...

Kyllä pahinta on tuoksuaineilla pestyt vuodevaatteet. Haisevissa lakanoissa ei pysty olemaan, nukkumisesta puhumattakaan. Minkähän takia pyykinpesu- ja huuhteluaineet tungetaan täyteen tuoksukemikaaleja?

Vierailija

Minulle kehittyi vanhemmiten mm. tuoksuille yliherkkyys. Kun jätin kaikki maitoproteiinin nauttimisen, vaihtoehtojahan on paljon. mm. kaikki vegaanituotteet. Laantui myös ihottumani, kuin tuoksuyliherkkyyteni. Olisikin mielenkiintoista tietää mikä maitotuotteiden proteiinissa on joka vaikuttaa yhteensopivuutta, eli antaa negatiivisia oireita eli kuin sairastuttaa?

Kerran jopa luentosalissa takapenkissä istuvan naisen tuoksu oli viedä tajun.

Vierailija

Miksi ällötuoksuja tungetaan joka paikkaan? kirjoitti:
Kyllä pahinta on tuoksuaineilla pestyt vuodevaatteet. Haisevissa lakanoissa ei pysty olemaan, nukkumisesta puhumattakaan. Minkähän takia pyykinpesu- ja huuhteluaineet tungetaan täyteen tuoksukemikaaleja?

Olen kärsinyt tuosta samasta vaivasta, vain kerran ja yö meni painajaisena, otin sen jälkeen aina yökylään  omat lakanat ja pyyhkeet mukaan.

nipotus

Aivan tuoksu yliherkkyys jättää kotiin,ensiviikko  monenlaista luentoa ,monessa paikssa voi kun uskaltai lähteä kuunteleen.Usein poistunut tilaisuuksista naamaa kuumottaa ahistaa.Milloin tilaisuudesta kun mainostetaan niin lukis emme käytä tuoksuja tilaisuudessa.Ei sillä ei aina menin teatteriin tuoksuton esitys ,jouduin siirtyä pois tuumasin vain vieressä olijoille että luulin jotta tuoksuton mua kait se tarkoitti.Kummasti  tulivat vaivautuneeksi ,olis jo ulko ovella näytös tuoksuton

Vierailija

Minulle tuli tämä vaiva hammaslääkärin kolmoishermopuudutteesta juurihoidossa. Terveyskeskus tulkitsi sen psyykkiseksi oireeksi. Helsingissä asti piti lääkärissä käydä, ennenkuin vaivasta pääsin. Muita oireita oli vapina, tinnitus, joka jäi pysyväksi. Aivoja väänsi ja käänsi fyysisesti. Tahdonkin varoittaa juurihoitojen kolmoishermopuudutteesta. Se voi mennä väärään haaraan suoraan aivoihin. Potilasvahinkokeskuskaan ei suostunut edes tutkimaan, kun 3 vuoden aikaraja valituksessa oli ylittynyt. Eli haitasta en saanut korvauksia. Niinpä sitten syrjäydyin yhteiskunnasta osittain.

Tuoksuton emäntä

On todella korkea aika alkaa "puhua" tuoksujen ja hajujen haittavaikutuksista. Vaikka itselläni ei ole tuoksuyliherkkyyksiä, silti aihe tuntuu tärkeältä ja ajankohtaiselta. Ihmettelen, miksei tähän edelleenkään puututa vakavana ongelmana, koska jo noin iso osa ihmisistä kärsii "tuoksuterrorismista". Itse rinnastan tuoksujen käyttämisen tupakoitsijoihin. Aivan kuten tupakoitsijat aikanaan saivat kyseenalaistaa kanssaihmisten oikeutta hengittää raitista, puhdasta ilmaa saamatta valittajan leimaa otsaansa, niin sama ilmiö toistuu nyt elinympäristön hajustamisena. Kuka on päättänyt ja millä valtuutuksella, että esim. allekirjoittanut haluaa nuuhkia kemiallisia kukkaistuoksuja melkeinpä kaikissa hygieniatuotteissa, siivousaineissa, papereissa, jopa roskapusseissa! En halua ja siksi ostankin aina vain allergiatestattuja ja turvallisempia tuotteita!  Kehotan lämpimästi äänestämään tuoksuttoman arjen puolesta jättämällä puhtaan ilman- pilaajat kaupan hyllylle ja miettimään oikeasti kumpi on tärkeämpää: Tuoksua  julkisissa tiloissa ruusulle vai kunnioittaa toisten oikeutta hengittää raikasta ilmaa ja samalla mahdollistaa heillekin tasavertaiset mahdollisuudet nauttia yhteisistä tilaisuuksista, esim .teatteriesityksestä ilman pelkoa allegisista reaktioista?

Herkkis

Minulla on sellainen päiväyliherkkyys. Eli päivällä pitää vain saada pötköttää sängyssä tai sohvalla.. kun ei keho kestä tuota ulkoilmaa eikä seisoma-asentoa. Illalla tilanne muuttuu, ja jääkaapille voi nippa nappa raahautua. Yöllä onneksi voi istuvassa asennossa olla, ja pelata vaikka tietsikalla. kyllä tunnen myötätuntoa tuoksuyliherkkiä kohtaan, kun itsekin olen vähän yliherkkä.

Vierailija

Tietääkö kukaan mikä se hajunenä on? 

Onko se, että hajut vääristyy?

Että jotkut hajut kuin veisivät järjenkin taivaan tuuliin,

eli tekee kuin hulluksi, että hermo menee!

Vai sitä, että heti tai kohta sieraimessa kutiaa vietävästi ja aivastuttaa,

silmistä vesi vuotaa ja pissit karkaa pökiin?

Se on ihan kamalaan, tuskallista, hermostuttavaa, kiukuttavaa!

Miksi ihmiset eivät tajua jättää niitä hajuvesiään vain niihin intiimiin hetkiin kiusaamaan häntä joka ne lahjaksi antoi?

Vierailija

Tuoksuyliherkkyys on moninainen riesa. Ilmeiseti ajatellaan sen olevan luuloa tai vain vastenmilisyyttä joihinkin tuoksuihin ja hajuihin.

Kiinnostaisi tietää kuinka suuri osa näistä henkilöistä on ylipainoisia, väärin syöviä ja maitotuotteilla läträäviä henkilöitä. En ole tutkija, en voi tietää faktoja, mutta kiinnostaisi ravinnon ja tuoksuyliherkkyyden yhteys. Minulla ei ole kuin hieman ylipainoa, mutta kun jätin maitotuotteet pois, parani monen hajun sieto kuin turvotus, nivelkivut ja ihottumat hävisivät. Hieman olen sillä kantilla, että tuo ns. yliherkkyys nimetään silloin kun ei mieli pidä joistakin hajuista tai tuoksuista, halutaan taas vierittää aiheuttaja itsen ulkopuolelle, halutaan tehdä sairaus jostakin tuntemattomasta ja tutkimattomasta elämän osasta. Odotellaan tutkimuksia, eiköhän niitäkin ala tulla koska asia on tehty julkiseksi tuoksuttomilla viikoilla ja aamuteeveen haastattattelussa.

Vierailija

Maidoton ja viljaton ruokavalio eivät ole auttaneet sietämään kemikaaleja, eikä se että painoindeksi huitoo alipainon puolella😢

Vierailija

Ajatellaan, että henkilö on tuoksuyliherkkä. Hän pesee liinavaatteet viikottain, päivttäin 60 astetta ohjelmalla. Mutta kuivuttuaan ne odottavat kaapissa vuoroaan pari kolme viikkoa, niissä ei olekaan raikasta tuoksua, siis ne eivät olekaan tuoksuttomia vaan tunkkaisen hajuisia, vaikka ovat liinavaatekaapissa. Voiko olla, että vaatteet eivät tulekaan tuolla ohjelmalla puhtaiksi? Tukkaisuuskin on haju tai siis se ei ole tuoksu ja vielä epämiellyttävä.  Mitä tehdä? Kaikissa liinavaatteissa on ohjeena  kuusikymmentä astetta.

Kmedist

Välillä melkein toivon, että kaikki hajustetut tuotteet poistettaisiin markkinoilta.

En ole ylipainoinen, syön terveellisesti ja pitkälti vältän maitotuotteita, sokereita ja viljoja.

Olen joutunut poistumaan kauan odottamastani teatteriesityksestä lähelläistuvan hajuveden takia, joutunut olemaan pois töistä työkaverin ylihajustuksen takia, kun migreeni ei mennyt seuraavaan työvuoroonkaan mennessä ohi.

Eikä ole väliä, onko tuoksu itsessään mielestäni miellyttävä vai ei, liika on liikaa ja toiset hajut pahempia. Nenä kutiaa, silmiä kirvelee, molemmat vuotaa, tulee voimakas kuvotuspahoinvointi ja usein myös migreeni.

Vierailija

Hajut kun kohtaavat nenän, hajuaistin, ja jos se tulee tavaksi, että hajut vaivaa on siihen lääke joka minua auttaa Beconase, sitä voi suihkauttaa sieraimiin ja yrittää kestää. Se on lääke jota saa ilman reseptiä ja voi käyttää silloin kun tarvitsee, ainakin minulle autta, mutta mulla on lisänä aivastelu ja vesinuha .

Vierailija

Nyt vaan esiin ja vaatimaan julkisissa tiloissa hajusteettomuutta aivan kuin tupakointikieltokin on toteutettu! Kansalaisadressi sen puolesta tms!!!

Suosituimmat

Uusimmat

Latest

Suosituimmat