Primaspan / sukurasitustakin tukoksiin ym
Primaspan / sukurasitustakin tukoksiin ym
Mitäpä olette mieltä - tai mielellään kokemusta omaavat, kommentoittehan:
Olen 50+ suht terve nainen. Ilman mitään lääkitystä: ongelmana nyt lähinnä vain alaselän kivut (vanhaa välilevypullistuman perua) ja verenpaineen ajoittainen nousu (seurataan vielä).
Nyt tuli mieleen n 15 vuotta sitten lääkärin sanoma: "Aloita sitten Primaspan ajoissa kun tiedät suvun taustaa ja sairauksia." Menin tänään apteekkiin ja apteekkari toki neuvoi, mutta muistutti että hyvä jutella lääkärin kanssa myös. Päädyimme kuitenkin siihen, että uskallan aloittaa Primaspanin 50 mg annoksella/päivä.
Suvussa kova rasitustausta (Itä-Suomen peruina) ja mm näitä
sairauksia löytyy mukaan lukien vanhempani ja heidän sisarukset 50-78 -vuotiaana alkaneita/olleita :
laskimotukos (jalassa, isällä 74-vuotiaana), aivoinfarkti (mummi kuoli alle 6-kymppisenä, äiti selvisi hengissä 70-vuotiaana), aivoverenvuoto (äidin sisko kuoli 76-vuotiaana), aivoverisuonen pullistuma tmv (eno kuoli 65-vuotiaana), sepelvaltimotauti (isä kuoli 78-vuotiaana ilman diagnoosia: ruumiinavauksessa löytyi 6 tai 8 tukossa ollutta suonta... Ja oli hoikka, mutta tupakkamies) , sydämen vajaatoiminta (toinen mummo kuoli 67-vuotiaana), verenpainetautia (noin puolella vanhempien sisaruksista ja äidillä pahin), korkeaa kolesterolia (äidillä lääkkeet siihenkin, sedällä myös, parilla tädillä, jne.)
Jotta vähemmästäkin sitä alkaa viimeistään nyt miettiä, mitä voisi tehdä ehkäistäkseen näitä.
Oma kolesteroli 5,5 mutta en todellakaan ole huolissaan siitä: Sen verran tiedän (lääkärinkin sanomana) että meidän suvussa tuo on vielä hyvä lukema. Joten pliis: Kolesteroliasiaan en toivo tässä kommentteja. Vain esim. aivoverisuonitukosten ehkäisyyn.
Onko Primaspan siis hyvä aloittaa nyt? (Ja jutella lääkärin kanssa asiasta toki samalla.)
Niin pieni annos kuin Primaspania tuossa tilanteessa käytetään, on pieni paha, jos sitä ollenkaan. Itse käyttäisin, sehän on vain "asperiinia".
Minulla on flimmeri ja syön Pradaxaa.