Muualla voisit olla jo eläkkeellä – tämän ikäisenä eri maissa lopetetaan työt

Ruotsissa eläkkeelle voi jäädä 61-vuotiaana, mutta Kreikassa ja Islannissa vasta kuusi vuotta myöhemmin. Eläkeikää nostetaan ympäri Eurooppaa, ja tavoitteena on jopa 72 vuoden alaikäraja. Yksi maa kulkee kuitenkin vastavirtaan.Lue koko juttu

Kommentit (4)

Vaivaisakka

Kun töihin ei pysty, eikä työkyvyttömyyseläkettä makseta: sairastunut on kuin puun ja kuoren välissä. Mistä saada toimeentulo?  Voi ilmoittautua työnhakijaksi työvoimatoimistoon, toimeentulotuki on mahdollinen ehkä vasta silloin kun pankkitili vetelee viimeisiään. Työkyvyttömyyseläke on kuin  "punainen vaate" eläkeyhtiolle. Sitä ei makseta. Ollaanko palaamassa entiseen aikaan, jolloin teit töitä minkä jaksoit ja elit omaisten  "siivellä"?  Meillä on työkyvyttömyyseläkelaki, joka turvaa osaltaan vakuutusyhtiön edun: "Ei työkyvyttömyyseläkelakien mukaan työkyvytön." Todellisuudessa, käytännössä  ei pysty töihin. Vakuutusyhtiö "ajaa" työkyvyttömiä henkilöitä töihin. Vakuutusyhtiön "sanelupolitiikalle" täytyisi korkeamman tahon tehdä jotain.  Vakuutusyhtiön menettely on "turmiollista" yhteiskunnalle ja yksillöille. Missä on vakuutusyhtiön vastuu tekemistään päätöksistä? 

jonku

Eriarvoisuus kukoistaa monissa asioissa, eläke iänkin suhteen. Jotku voittaa miljoonia lotoissa ja useilla on hyvän palkan virka voidakseen siirtyä sohvalle tai Portukaliin nuorena.

Tavallisen työläisen vanhuus on jatkoa jo nuorena aloittamalleen raskaalle raatamiselle terveydensä kustannuksella.

joten

jokaisella on oma, henkilö kohtainen "mitta" eläkkeelle siirtymisen iän suhteen mutta sitä ei ilmeisesti verorahoja tarvitsevat voi tottaa huomioon kun heidänkin palkat on jonkun maksettava.

Vierailija

Näissä eläkejutuissa ei oteta koskaan huomioon sitä, että vaikka naisien saama eläke on yleensä matalampi kuin miehien, niin  naiset elävät keskimäärin 8 vanhemmaksi kuin miehet eli kokonaisuutena maksettu eläke on naisilla parempi.

Vierailija

Olen 58-vuotias nainen. Koko työikäni olen tehnyt pätkätöitä. Nyt en enää kelpaa työnantajille. Hallitus haluaa aktivoida, mutta minkäs teet! Miten käy minun kun eläkeikää nostetaan, ja työvuosia kyllä tulisi vaan ei töitä?

Suosituimmat

Uusimmat

Latest

Suosituimmat